Terve.fi

Näin ehkäiset liikuntavammoja

Näin ehkäiset liikuntavammoja
Liikuntavammat voidaan jakaa tapaturmiin ja rasitusvammoihin. Lue mikä on tärkeää vammojen ehkäisyssä.
Julkaistu: 21.6.2012

Urheillessa tapaturmia sattuu yleensä itsestään riippumattomista syistä. Tyypillisimpiä tapaturmia ovat kaatumiset, putoamiset ja liukastumiset. Suurin tapaturma- ja vammautumisriski on lajeissa, joissa otetaan kontakteja vastustajaan, kuten jalkapallossa, jääkiekossa ja salibandyssä. Liikuntatapaturmia sattuu Suomessa vuosittain noin 300 000.

Rasitusvammat puolestaan syntyvät yleensä väärän suoritustekniikan, sekä liiallisen tai liian nopeasti aloitetun harjoittelun seurauksena. Myös soveltumattomat välineet, kuten vaimennusominaisuutensa menettäneet kengät, voivat aiheuttaa rasitusvammoja. Rasitusvammojen riski kasvaa sellaisissa lajeissa, joissa tehdään toistuvasti paljon samoja liikkeitä.

Yleisin rasitusvamma lieneekin akillesjänteen ympärillä olevan kudoksen tulehdus, joka voi ilmaantua esimerkiksi juoksua, kävelyä tai hyppimistä harrastaville liikkujille.

Lämmittely valmistaa kehon liikuntaa varten

Kaikki liikunta- ja urheilulajit vaativat lämmittelyä. Lämmittely onkin ehkä paras tapa suojautua liikuntavammoilta ennakkoon. Tapaturmia voi sattua kenelle tahansa eikä niiden tuloa voi ennustaa, mutta kunnollisella lämmittelyllä voi ehkäistä muun kaltaisten liikuntavammojen syntyä tehokkaasti.

Venytelty ja lämmitetty lihas toimii aina paremmin kuin jäykkä ja kylmä lihas. Lämmittelyn merkitys korostuu iän kertymisen myötä, jolloin lihakset ja nivelet vaativat pidemmän totutteluajan tulevaa suoritusta varten.

Lämmittelyssä voi soveltaa kahta periaatetta: pulssin täytyy nousta ja kyseisessä lajissa käytettävien lihasten ja nivelten tulisi olla täysiliikkeisiä. Pääsääntönä voidaan pitää, että jo lämmittelyssä hien tulisi nousta hieman pintaan. Itse liikuntasuorituksen jälkeen on syytä muistaa venytellä. Se ehkäisee ja vähentää lihasten kipeytymistä.

Tiedosta omat rajasi

Kuten mainittua, liikkuessa kannattaa tiedostaa omat rajat. Omaa elimistöä on hyvä kuunnella – liian kovaa ei kannata harjoitella. Myös erityisesti uutta liikuntalajia aloiteltaessa innostus saattaa olla huikaiseva, jolloin omat rajoitukset tulee ymmärtää. Aloittaessa tai kokeiltaessa uutta urheilulajia, on hyvä ottaa vastaan muilta ihmisiltä lajiteknisiä vinkkejä, jolloin loukkaantumisriskikin pienenee.

Kommentoi »