Terve.fi

Vinkkejä virtsankarkailun kanssa selviytymiseen

Virtsankarkailu: Elämä virtsankarkailun kanssa voi olla ikävää ja nolostuttavaa, mutta onneksi on olemassa yksinkertaisia vinkkejä, joiden avulla vaivan kanssa oppii tulemaan toimeen.

Elämä virtsankarkailun kanssa voi olla ikävää ja nolostuttavaa, mutta onneksi on olemassa yksinkertaisia vinkkejä, joiden avulla vaivan kanssa oppii tulemaan toimeen. WebMD.com listasi sekä nopeita että pitkän tähtäimen neuvoja virtsankarkailusta kärsiville.

Nopeita vinkkejä virtsankarkailun kanssa selviytymiseen:

1. Harjoita lantionpohjan lihaksia

Lantionpohjan lihasten harjoittaminen on tehokas keino hoitaa virtsankarkailua varsinkin naisilla, joiden oireet ovat lievät. Lihasten harjoittaminen on yksinkertaista: jännitä ja vapauta lantionpohjan lihaksia vuorotellen. Jos et tiedä, mistä lihaksista on kyse, kokeile tätä: kun olet seuraavan kerran pissalla, pysäytä virtsaaminen puolivälissä. Sen tekemiseen käytät lantionpohjan lihaksiasi.

Älä kuitenkaan keskeytä virtsaamista jatkuvasti, sillä se voi heikentää lantionpohjan lihaksia. Harjoita näitä lihaksia kuitenkin kaikkialla muualla, kuten autoa ajaessasi tai tietokoneella istuessasi. Aloita jännittämällä lihakset ja laskemalla hitaasti viiteen. Vapauta ne sitten muutamaksi sekunniksi ja toista harjoitus kymmenen kertaa. Kun lihakset alkavat vahvistua, voit jännittää niitä pidemmän aikaa.

2. Tee aikataulu vessassa käynnille ja noudata sitä

Käy vessassa aikataulusi mukaan, vaikkei sille tuntuisikaan olevan tarvetta. Ajoitettu virtsaaminen auttaa pitämään rakon tyhjänä, eikä tyhjä rakko voi vuotaa. Itselleen sopivan aikataulun tekeminen voi olla aluksi vaikeaa, mutta kannattaa aloittaa käymällä vessassa tunnin parin välein.

3. Ota rauhallisesti

Älä kiirehdi vessassa. Kun olet pissannut, rentoudu hiukan ja pissaa uudelleen. Tämä auttaa tyhjentämään rakon kunnolla.

4. Järjestä esteetön reitti vessaan

Ehtiikö virtsa karata, ennen kuin pääset vessaan? Siinä tapauksessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että pääsysi vessaan on mahdollisimman esteetön. Käytä myös sellaisia housuja, jotka saat laskettua helposti alas.

5. Vältä kofeiinia

Vaikka kahvi ja kola olisivat lempijuomiasi, yritä kuitenkin vähentää niiden juomista. Ne toimivat nimittäin diureetteina (nesteenpoistajina) ja pahentavat siksi virtsankarkailua.

6. Juo riittävästi – mutta älä liikaa

Muista huolehtia kehosi nestetasapainosta. Juo noin kahdeksan lasia vettä päivässä, jotta rakkosi ja munuaisesi pysyvät terveinä.

7. Tarkkaile lääkkeiden sivuoireita

Ota selvää, onko käyttämilläsi lääkkeillä vaikutusta virtsankarkailuun. Jos nämä lääkkeet ovat sinulle välttämättömiä, kannattaa niiden ottamisen jälkeen pysytellä vessan lähistöllä muutaman seuraavan tunnin ajan.

8. Käytä tamponia

Naiset voivat kokeilla tamponin käyttöä virtsankarkailun hallitsemiseksi urheillessaan. Tamponi kohdistaa hiukan painetta virtsaputkeen, mikä auttaa ehkäisemään karkailua.

Viisi pitkän tähtäimen vinkkiä virtsankarkailun hallintaan:

1. Keskustele lääkärisi kanssa

Älä ujostele. Lääkärisi voi lähettää sinut urologille, joka tietää parhaan tavan vaivasi hoitamiseksi.

2. Muuta ruokavaliotasi

Jos juot kupin kahvia ja mehua aamulla, kolan lounaalla ja pari olutta tai lasia viiniä illalla, kertyy rakkoosi melkoinen määrä nestettä. Nesteen hallinnalla voi olla merkittävä rooli virtsankarkailun hoidossa. Muista kuitenkin, että kehosi myös tarvitsee nestettä. Keskustele lääkärisi kanssa, ennen kuin teet suuria muutoksia.

3. Laihduta

Painonpudotus voi auttaa virtsankarkailun hallinnassa, ja toisaalta ylipaino voi pahentaa oireita.

4. Lopeta tupakointi

Tupakointi ei varsinaisesti aiheuta virtsankarkailua, mutta jos tupakka saa sinut yskimään, saattaa yskiminen lisätä virtsankarkailua. Eli jälleen yksi syy lisää lopettaa tupakointi.

5. Lääkitys ja leikkaus

Virtsankarkailua voidaan hoitaa lääkkeillä tai leikkauksella, vaikka rakon harjoittaminen onkin usein tehokkaampi hoitokeino. Puhu lääkärisi kanssa myös näistä vaihtoehdoista.

Lähde: WebMD.com

Lue lisää:

Julkaistu: 24.10.2014
Kommentoi »