Kauneus ja Terveys

Vievätkö lääkkeesi orgasmin?

Vievätkö lääkkeesi orgasmin?
Seksihalut kateissa? Monet yleisesti käytössä olevat lääkkeet saattavat heikentää seksielämäsi laatua.
Julkaistu: 5.2.2016

Aloititko uuden lääkityksen? Ovatko petipuuhat yhtäkkiä muuttuneet pakkopullaksi? Se ei välttämättä ole sattumaa, sillä monet tunnetut lääkkeet saattavat aiheuttaa pulmia vällyjen väliin.

– Muun muassa tietyt sydän- ja verisuonitautien hoitoon käytettävät valmisteet, e-pillerit sekä eräät mieliala- ja tulehduskipulääkkeet voivat vaikuttaa seksuaalisuuteen heikentävästi, kertoo Väestöliiton asiantuntijalääkäri Miila Halonen.

Halosen mukaan monet eivät kuitenkaan tiedosta lääkityksensä mahdollisia sivuvaikutuksia.

Pitäisikö tästä olla huolissaan?

– Kaikki eivät missään nimessä saa sivuoireita, mutta koska seksuaalisuus voi parhaimmillaan olla terveyttä ja hyvinvointia edistävä asia, tähän pitäisi ehdottomasti kiinnittää nykyistä enemmän huomiota.

Nämä lääkkeet voivat viedä halun

1. Beetasalpaajat

Haluttomuus ja erektiohäiriöt kuuluvat sydän- ja verisuonitautien hoidossa käytettävien beetasalpaajien tunnetuimpiin haittavaikutuksiin.

– Beetasalpaajilla hoidetaan muun muassa rytmihäiriöitä, sepelvaltimotautia ja joskus myös korkeaa verenpainetta. Koska beetasalpaajat ovat melko yleisesti käytettyjä, lääkärin tulisi muistaa mainita tästä mahdollisesta sivuvaikutuksesta.

2. Psyykenlääkkeet

Myös välittäjäaine serotoniinin pitoisuuksia nostavat SSRI-mielialalääkkeet saattavat aiheuttaa monenlaisia ongelmia petipuuhiin, sillä erilaiset seksuaaliset häiriöt ovat lääkkeen tavallisimpia pitkäaikaiskäytön haittavaikutuksia.

– Näitä lääkkeitä määrätään melko usein masennukseen, ahdistukseen ja muihin psyykkisiin sairauksiin.

Yleisimmin serotoniinin tuotantoon vaikuttavat mielialalääkkeet vaikeuttavat kiihottumista sekä erektion ja orgasmin saamista. Lisäksi ne saattavat heikentää seksuaalista halua.

– Myös masennus, ahdistus ja muut psyykkiset ongelmat voivat kuitenkin aiheuttaa samankaltaisia oireita, joten on hyvä selvittää, johtuvatko oireet lääkkeestä vai sairaudesta.

3. E-pillerit

Aloitit e-pillereiden käytön ja seksihalusi romahtivat? Tuttu tarina.

– Vaikka osa asiantuntijoista on sitä mieltä, etteivät e-pillerit voi aiheuttaa haluttomuutta, naisten kokemukset kertovat usein muuta.

Halonen pohtii, että halukkuuden heikentyminen saattaa johtua luonnollisen kuukautiskierron vaihtumisesta pillereillä keinotekoisesti tuotettuun kiertoon.

– Monet naiset kokevat olevansa seksuaalisesti halukkaimpia juuri ennen luonnollisen kierron ovulaatiota. Näitä luonnon luomia halupiikkejä ei samalla tavalla tule, kun kierto on hormonaalisesti tuotettu.

4. Aknelääkkeet

Myös aknen hoitoon käytettävä isotretioniini saattaa hankaloittaa petipuuhia, sillä lääke kuivattaa ihon lisäksi limakalvoja.

– Siksi kiihottuminen ja kostuminen saattavat hankaloitua. Kuurin aikana onkin erityisen tärkeää muistaa käyttää liukuvoidetta, jotta limakalvot pysyvät ehjinä.

Myös orgasmin tai siemensyöksyn hallinta saattaa joissakin tapauksissa vaikeutua.

– Tämä on kuitenkin melko harvinainen haitta.

5. Tulehduskipulääke

Naprokseeni on pitkävaikutteinen tulehduskipulääke, joka vapautui hiljattain reseptikaupasta lisäneuvontaa vaativaksi itsehoitolääkkeeksi.

Tämä tehokas kivun nujertaja saattaa kuitenkin joskus aiheuttaa ongelmia orgasmin ja siemensyöksyn hallintaan.

– Ilmiö ei kuitenkaan ole kovin yleinen.

Jos oireilet, mene lääkäriin

Jos epäilet, että lääkityksesi vaikuttaa heikentävästi seksielämäsi laatuun, ota rohkeasti yhteyttä lääkäriin.

– Jos lääkäri ei kerro mahdollisista sivuvaikutuksista, kysy rohkeasti itse.

Esimerkiksi beetasalpaajien ja mielialalääkkeiden sivuvaikutuksina ilmenevät seksielämän häiriöt ovat usein pysyviä, ja oireet helpottavat vasta, kun lääkkeen käyttö lopetetaan.

– Näissä tapauksissa on siksi syytä harkita lääkityksen vaihtoa. Jos se ei syystä tai toisesta ole mahdollista, on hiljalleen sopeuduttava uudenlaiseen tilanteeseen. Apua voi saada esimerkiksi seksuaaliterapiasta. 

Katso myös:

Kommentoi »