Kauneus ja Terveys

Huolehdi seksuaaliterveydestäsi

Huolehdi seksuaaliterveydestäsi
Kun elämäntilanteet vaihtuvat, myös seksielämä muuttaa muotoaan. Eri ikäisten naisten kannattaa siksi kiinnittää huomiota erilaisiin asioihin myös seksuaaliterveydestä huolehdittaessa.
Julkaistu: 16.10.2015
Seksuaaliterveys on suoraan yhteydessä kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin, muistuttaa seksologian johtava asiantuntija Tarja Santalahti Väestöliitosta.
Hyvällä seksuaaliterveydellä ei tarkoiteta vain sairauksien tai vajaatoimintojen puuttumista vaan kokonaisvaltaista seksuaalista hyvinvointia. 
Santalahden mukaan suomalaisten naisten seksuaaliterveys on yleisesti ottaen hyvällä mallilla.
– Naisilla on ylipäätään positiivinen asenne seksuaaliseen hyvinvointiin. Myös nautintoa osataan tavoitella monin tavoin.
Kahdesta asiasta Santalahti on kuitenkin huolissaan.
– Seksuaalinen haluttomuus on meillä melko iso ongelma. Se on kuitenkin tutkitusti yksi onnellisuuden ytimessä olevista asioista.
Myös nykyinen vartaloihanne herättää ajatuksia.
– En ole varma, edistääkö se seksuaaliterveyttä. Epäterve suhde omaan kehoon ja syömiseen ovat mielestäni huolestuttavan yleisiä ilmiöitä. 
Huolehdi seksuaaliterveydestä joka iässä
Seksuaalisesta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää kaikille naisille iästä riippumatta. Eri  ikäisten naisten kannattaa kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota tiettyihin, ikään tai elämänvaiheeseen sidoksissa oleviin ilmiöihin.
Kokosimme kohdennetut vinkit 20+, 30+, 40+ ja 50+ -vuotiaille naisille. 

20+ nainen

Parikymppisen seksuaalinen itsetunto ja identiteetti ovat yleensä vielä kehittymässä, sillä kokemusta seksistä on monesti vasta vähän.
Santalahti muistuttaa, että nuoren naisen on tärkeää muistaa arvostaa itseään. Pidä huolta kehostasi ja tavoittele tasapainoista vartaloihannetta. Arvosta kehoasi kokonaisuutena – älä keskitä huomiotasi vain yhteen ruumiinosaan.
– Liian usein kuulee naisten harmittelevan vaikkapa rintojensa pienuutta. Seksikkyys asuu mielessä, ei tietyssä kehon osassa.
Jos kuitenkin olet vielä epävarma oman seksuaalisen identiteettisi tai vartalosi suhteen, älä huolestu. Epävarmuudet kuuluvat tässä iässä asiaan.
Santalahti korostaa myös ehkäisyn merkitystä, sillä kaikista ikäryhmistä 20-25 -vuotiaille tehdään eniten raskaudenkeskeytyksiä.
– Hanki tehokas, luotettava ja pitkäaikainen ehkäisy. Jos seksikumppaneita on useita, käytä myös kondomia muun ehkäisyn lisäksi. Näin huolehdit myös lisääntymisterveydestäsi.

30+ nainen

Kolmekymppinen nainen tietää yleensä jo, mitä tahtoo. Myös seksuaalinen itsetunto on yleensä parempi kuin parikymppisenä.  
Jos kuitenkin tuntuu, että omassa seksuaalisessa identiteetissä ja itsetunnossa on edelleen hakemista, Santalahti kannustaa lisäämään sisäistä puhetta ja pohtimaan seuraavia asioita: Mikä on seksuaalinen suuntautumiseni? Mitä haluan? Elänkö tahtoni mukaan? Onko seksi toivomani kaltaista?
Löydä aikaa seksille myös ruuhkavuosissa
Kolmekymppiset elävät usein kiireistä elämänvaihetta. Aika on kortilla, kun pitäisi yhdistää ura, mahdolliset keskeneräiset opinnot, perhe ja vapaa-aika.  
Santalahti muistuttaa, että seksille ja parisuhteelle on kuitenkin tärkeää löytää aikaa myös kiireen keskellä. Tylsä ja yksitoikkoinen arki voi viedä voimat ja vähentää seksuaalista halukkuutta entisestään.
Ole kuitenkin myötätuntoinen itseäsi kohtaan.
– Kiireessä voi olla paljon kielteisiä tunteita liittyen ajan riittämättömyyteen, eikä näitä tunteita tule tukahduttaa, mutta niitä ei kannata myöskään liioitella. Hyväksy, että tämä on ohimenevää ja kuuluu nyt tähän elämänvaiheeseen.
Santalahti peräänkuuluttaa myös tiettyä realismia.
– Liian moni nuori vanhempi kuuntelee sellaisia tarinoita, että ”normaali seksielämä alkoi heti synnytyksen jälkeen”. Totuus on, että seksi vähenee synnytyksen jälkeen, mutta sen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota, sillä seksi voi silti olla hyvää.
Myös kumppanilta vaaditaan ymmärryksen lisäksi kannustusta.
– Hyvä kumppani rohkaisee ja tarjoaa apuaan: ”Tutustutaan seksiin uudelleen yhdessä.”
Pistä elämäntavat remonttiin, raskautta suunnitteleva
Jos haaveilee äitiydestä, kolmekymppisen on korkea aika ryhtyä toimeen, sillä naisen hedelmällisyys kääntyy jyrkkään alamäkeen 35 ikävuodesta eteenpäin.
Raskautta suunnittelevan kannattaa laittaa elämäntapansa kokonaisvaltaisesti kuntoon ja huolehtia yleisestä terveydestä.
Laita piste mahdolliselle päihteiden käytölle.
Hankkiudu eroon myös ylipainosta ovulaatiohäiriöiden ehkäisemiseksi.
– Jos on syömishäiriötaustaa, kannattaa varmuuden vuoksi käydä gynekologilla tarkistamassa, että kaikki hedelmällisyyteen liittyvät elimet ovat kunnossa.
Kaikille raskautta suunnitteleville naisille suositellaan myös 0,4 milligramman foolihappovitamiinilisää kolme kuukautta ennen raskauden alkua. 
Hedelmällisyydestä löytyy paljon tietoa muun muassa Väestöliiton sivuilta.

40+ nainen

40-vuotiaat naiset ovat yleensä seksuaalisesti jo hyvin itsevarmoja, joten kynttilää ei kannata piilottaa vakan alle, vaan varmuuden voi huoletta antaa näkyä.
– Jos on turhaa häpeää, syyllisyyttä tai pelkoja, luovu niistä. Nyt viimeistään on aika hakea apua, jotta seksuaalista identiteettiä painavista asioista pääsee eroon.
Nelikymppinen on saattanut elää samassa parisuhteessa jo pitkään. Säilytä kuitenkin yksilöllisyytesi myös tiiviissä suhteessa.
– Seksuaalisen halun puute voi joskus johtua liian symbioottisesta parisuhteesta.
Koska aineenvaihdunta heikkenee lihasmassan vähenemisen myötä, myös kunnosta ja lihaksista kannattaa alkaa pitää erityisen hyvää huolta.
Treenaa myös lantionpohjalihaksia ja pidä huolta alapään limakalvoista. Huolehdi puhtaudesta, rasvaa ja öljyä. Myös hieronta kannattaa, sillä se auttaa pitämään alapään verenkierron vilkkaana.
– Kaikissa ikävaiheissa naisen kannattaa myös välillä kurkata alapäätään peilillä, että miltä siellä näyttää. Onko muutoksia, joita kannattaisi käydä näyttämässä lääkärille?

50+ nainen

Nauti ihanasta keski-iästä ja ole mallina nuoremmille.
Käy säännöllisesti gynekologisessa tutkimuksessa, ja opettele viimeistään nyt tutkimaan rintasi kuukausittain.
Muista edelleen pitää huolta ehkäisystä. Ehkäisyn avulla voidaan lievittää myös joitakin mahdollisista vaihdevuosioireista.
Moniin vaihdevuosioireisiin on tarjolla lääketieteellistä apua, mutta kaikkia pieniä muutoksia ei kannata säikähtää, sillä ne kuuluvat asiaan.
Huolehdi terveydestäsi kokonaisvaltaisesti. Liiku ja lepää riittävästi ja syö terveellisesti.
Lähteet: seksologian johtava asiantuntija Tarja Santalahti, Väestöliitto. Helsingin kaupunki, HUS, Väestöliitto.
Kommentoi »