Kauneus & Terveys

Tarkista, ovatko luusi murtumispisteessä


Osteopenia ei aiheuta oireita, joten se voi salakavalasti edetä osteoporoosiksi. Himoliikkujien ja laihduttajien luusto voi olla murtumispisteessä.
Kuvat Johanna Kinnari

Tiedätkö, missä kunnossa luusi ovat? Harva tietää. Suomessa on ainakin 400 000 henkilöä, joiden luuntiheys on alentunut niin, että luut saattavat sanoa niksnaks hyvinkin helposti. Osa heistä ei tiedä tätä itse.Etenkin naisten tulisi olla valppaina.

– Naiset saavat osteopenian, eli osteoporoosin esiasteen, ja osteoporoosin herkemmin kuin miehet. Naisten luu- ja lihasmassan määrä on pienempi kuin miehillä, kertoo yleislääketieteen erikoislääkäri, fysiatri Seppo Villanen. Osteopeniassa luuntiheys on 20–30 prosenttia heikompi kuin ideaalitilanteessa eli kolmikymppisellä terveellä naisella. Osteopeniaa ei kuitenkaan diagnosoida sairaudeksi toisin kuin osteoporoosia.

Osteopeniariski on etenkin naisilla

Riski osteopeniaan ja osteoporoosiin lisääntyy ikääntyessä. Varsinkin vaihdevuosien alettua naisten olisi ­hyvä jutella aiheesta gynekologinsa kanssa.

– Tuolloin estrogeenin määrä vähenee, mikä heikentää terveidenkin naisten luustoa parissa vuodessa noin kolmella kymmenellä prosentilla. Osteopeniasta kärsivien luumassa voi olla huolestuttavan alhainen jo vaihdevuosien alkaessa. Heidän luuntiheytensä heikkenemistä pystytään hidastamaan hormonikorvaushoidolla, Villanen neuvoo. Osteopenian ja osteoporoosin riskit voivat lisääntyä nuorillakin naisilla.

– Joillakin on geneettisesti heikompi luuston rakenne kuin toisilla, ja osalla, kuten maitoallergikoilla, luustosta ei välttämättä tule kovin vahva.

Esimerkiksi 70-kiloisella, perusterveellä henkilöllä, on luumassaa noin 3–5 kiloa. Osteopenisella luumassaa on vähemmän.

– Toisaalta vaikkapa laktoosi-intolerantikolla luusto voi olla normaali, jos hän on huolehtinut riittävästä­ kalsiumin saannista. Luuntiheysmittauksia tehdään julkisessa terveydenhuollossa lähinnä syömishäiriöisille sekä heille, joille­ on tullut luunmurtuma oudon helposti. Esimerkiksi istualleen pudotessa tai tasaisella maalla kävelyvauhdista kaatuessa luiden ei pitäisi katketa. Osteopeniassa murtumisriski on normaalitilannetta suurempi.

D-vitamiinia ja kalkkia luustolle

Osteopenia ei välttämättä pahene osteoporoosiksi, jos sitä aletaan hoitaa. Kalkkitablettien ja kalkin imeytymistä edistävän D-vitamiinin käyttö kannattaa aloittaa heti, kun osteopenia on todettu.

– Suosittelen, että samalla mittautettaisiin, imeytyykö D-vitamiini kunnolla elimistöön. Verikokeen voi teetättää yksityispuolellakin alle viidelläkymmenellä eurolla, Villanen sanoo.

Luuntiheysmittaus tulee tehdä jatkossa kahden vuoden välein.

– Joskus avuksi tarvitaan osteoporoosilääkkeitä, Villanen sanoo.

Lihaskunnon ja tasapainon harjoittamisesta on hyötyä kaikille, joilla luun tiheys on heikentynyt. Pelkkä ruokavalio ei takaa hyviä luita ja lihaksia, vaan niiden eteen on myös tehtävä jotakin.

Liikunnalla ei pysty palauttamaan luun tiheyttä entiselleen, mutta hyvä lihaskunto ja motoriikka suojaavat murtumilta. Syömishäiriöisten kohdalla neuvo on toisenlainen.

– Liian niukalla energialla elävien himoliikkujien on syytä vähentää liikuntaa sen jälkeen, kun heillä on ­havaittu osteopenia. Silloin luusto saa mahdollisuuden toipua ylirasituksesta.

– Himoliikunta, pieni ravinnon saanti ja riittämätön lepo ovat vaarallinen yhdistelmä osteopenian ja ­osteoporoosiriskin takia, Villanen sanoo.

Julkaistu: 2.3.2015