Kauneus ja Terveys

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?
D-vitamiinin päiväsaannista kiistellään. Moni suomalainen syö sitä reilusti enemmän kuin suositellun 10 mikrogrammaa päivässä.
Julkaistu: 29.2.2016

Monet syövät enemmän D-vitamiinia kuin suositukset antavat myöten. Suosituksista on väitelty, sillä sen terveyshyödyt koetaan suuriksi. Ovatko suositukset liian alhaiset, kun huomioi pimeän ajan pituuden Suomessa?

- Euroopan elintarviketurvallisuusviraston määrittämä enimmäismäärä ravinnosta ja ravintolisistä yhteensä on 100 mikrogrammaa, kertoo ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen.

– D-vitamiinia voi ottaa liikaa. Yli 100 milligramman meneviä määriä on tutkimukselle vielä harmaata aluetta, mutta myrkytysoireita on todettu pitkäaikaisessa käytössä 250 mikrogramman kohdalla.

D-vitamiinin yliannostuksen oireita ovat muun muassa ruokahaluttomuus, janontunne, pahoinvointi sekä ripuli. Liikasaanti suurentaa veren kalsiumpitoisuutta, mikä taas voi aiheuttaa jopa rytmihäiriöitä. 

Yliannostustapauksia on ollut Suomessakin. Orreveteläinen kehottaakin mittauttamaan omat arvonsa, jotta hahmottaa oman kehon tarpeen. Vitamiinin tarve on yksilöllistä.

Monipuolinen ruokavalio riittää

Terve aikuinen voi saada tarvitsemansa päiväsaannin jo monipuolisesta ruokavaliosta.

- 5 desilitraa päivässä D-vitaminoituja maitotuotteita, kaksi kertaa viikossa kalaa sekä D-vitaminoidut ravintorasvat riittävät takaamaan jo 10 mikrogramman suositusmäärän. Kaikkien ei tarvitse syödä D-vitamiinia purkista, kertoo Orreveteläinen.

D-vitamiini on hyväksi luustolle. Se auttaa kalsiumia imeytymään ja ehkäisee luiden pehmentymistä. Koska se on rasvaliukoinen vitamiini, se varastoituu kehoon. Tällöin sitä voi ottaa yhtenä päivänä isomman annoksen, kunhan pitää sen jälkeen taukoa.

Entä tarvitseeko aikuisen syödä kesällä D-vitamiinia purkista?

- Jos kesä on synkkä, niin suosittelen. Tutkimusten mukaan pilvisenä päivänä ulkona pitäisi olla joka päivä 8 tuntia, jotta D-vitamiinia saisi tarpeeksi. Aurinkoisena kesänä riittää 15 minuuttia kaksi kertaa viikossa. 

Kommentoi »