Kauneus & Terveys

Sairaanhoitajan vinkit pöpöjä vastaan



Sairaanhoitajan vinkit pöpöjä vastaan

Sairaanhoitaja Noora Hassinen suosittelee influenssarokotetta kaikille, koska se estää epidemian leviämistä. Noora on huomannut myös stressin vaikuttavan vastustuskykyyn.
Teksti Anna Kauhala
Kuvat Johanna Myllymäki

Kun jossakin jyllää flunssa tai vatsatautiepidemia, vakavimmat tapaukset hoidetaan sairaalassa. Se on minun työpaikkani. Olen ollut viisi vuotta sairaanhoitaja keskussairaalassa. Työssäni kierrän potilaiden luona lääkärin kanssa, pesen potilaita sekä huolehdin heidän lääkehoidostaan, nesteytyksestään, ravinnostaan ja liikunnastaan. Olen työssäni lähellä potilaita.

Välillä vatsatautiriski mietityttää. Se tulee mieleen varsinkin silloin, jos tauti tarttuu potilaista hoitajiin. Pöpöt pelottavat kuitenkin enemmän, jos olen lähdössä lomalle tai tiedossa on pidempi vapaa.

SAIRAALASSA HUOLEHDITAAN HYGIENIASTA erittäin hyvin, sillä bakteerien ei haluta tarttuvan. Jos huonokuntoinen potilas saa sairaalassa flunssan, vatsataudin tai influenssan, seuraukset voivat olla pahoja. Eristämme tartuttavat potilaat yhden hengen huoneisiin, jos se vain on mahdollista.

Tärkein suojautumiskeino on hyvä käsihygienia. Desinfioimme kädet aina ennen ja jälkeen potilaan tapaamisen. Tarvittaessa käytämme hansikkaita, sillä käsien jatkuva peseminen kuivattaa ihoa valtavasti. Kuiva iho menee haavoille, ja haavat ovat infektioriski.

Yritämme muistuttaa potilaiden omaisia käyttämään käsidesiä, kun he vierailevat osastolla. Joskus suojaamme kasvot hengityssuojuksilla. Hoitohenkilökunnan pitää ottaa influenssarokote. Sillä pyritään estämään taudin leviäminen, vakavat sairastumiset ja kuolemantapaukset. Neuvoin miestänikin ottamaan rokotteen. Suosittelen samaa kaikille.

OLEN YLLÄTTÄVÄN HARVOIN SAIRAANA, vaikka potilaat köhivät ja pärskivät kasvoilleni. Olen aina ollut perusterve ja sairastan enintään kaksi tai kolme flunssaa vuodessa. Viime vuonna muutin rakkauden perässä Joensuusta Jyväskylään ja vaihdoin työpaikkaa. Sopeutuminen uuteen vei aikaa ja monet yöunet. Olin tavallista useammin kipeänä.

Stressihormonit laskevat vastustuskykyä. Siksi kannattaa pyrkiä olemaan onnellinen ja tekemään asioita, joista tykkää. Käsien pesu ja terveelliset elämäntavat auttavat myös. Otan päivittäin sinkkiä ja C-vitamiinia ja pidän huolta peruskunnostani.

SYÖN VIISI ateriaa päivässä ja varmistan, että saan tarpeeksi proteiinia ja hyvää rasvaa. Päivällä välttelen hiilihydraatteja, sillä ne väsyttävät. Valitsen esimerkiksi lounaalla pastan sijaan salaatin, jossa on runsaasti proteiinia, pähkinöitä ja siemeniä.

Käyn kuntosalilla 3–4 kertaa viikossa ja pyrin lepäämään tarpeeksi. Tosin vuorotyön takia nukun ajoittain liian vähän. Kun on hyvässä kunnossa ja hyvällä tuulella, elimistö jaksaa taistella pöpöjä vastaan paremmin.

Nooran vinkit

1. Välttele paikkoja, joissa joku sairastaa. Pysy kotona, jos olet kipeä. Älä lähde esimerkiksi kyläilemään ystävän luo, joka on ollut juuri vatsataudissa.

2. Ota influenssarokote. Sillä estetään epidemioiden leviäminen.

3. Kuuntele itseäsi. Jos olet tulossa kipeäksi, jätä treeni väliin ja lepää. Syö sinkkiä ja C-vitamiinia.

Noora kertoo elämästään blogissaan: https://blogit.terve.fi/mansikkapilvi

Julkaistu: 6.11.2018