Kauneus ja Terveys

Näin huolehdit erektiosta

Näin huolehdit erektiosta
Lähes jokainen on joskus kokenut tilanteen, kun erektio pettää itsellä tai kumppanilla.
Julkaistu: 30.11.2010
Satunnainen vaikeus tai erektion lopahtaminen ei vielä tarkoita mitään, vaan on normaalia. Toistuvia erektiovaikeuksia ei kannata painaa villaisella.
Yksistään väsymys, stressi tai huolet voivat saada aikaan sen, että miehellä ei seiso tai erektio ei säily riittävän pitkään.
Toistuvat erektiovaikeudet ovat kuitenkin merkki jostain, eikä näitä vaikeuksia pidä painaa villaisella. Vain vähemmistö erektiohäiriöistä kärsivistä miehistä hakee ongelmaansa apua. Ongelma vaivannut keskimäärin kaksi vuotta siinä vaiheessa, kun apua vihdoin etsitään. 
Erektio-ongelmia ei kannata väheksyä, koska ne voivat olla merkki sairaudesta. Syynä voi esimerkiksi olla sydän- tai verenkiertoelimistön sairaus, kuten verenpaine- tai valtimokovettumatauti.

Laskee itsetuntoa

Merkityksensä on myös sillä, että erektiovaikeus voi laskea miehen itsetuntoa ja vaikuttaa parisuhteeseen, kun läheisyyttä mahdollisesti vältetään erektiovaikeuden vuoksi.
Erektiovaikeuden takana voi olla myös haluttomuus, joka ei korjaannu esimerkiksi erektiolääkkeillä. Mielen asioilla on usein vaikutusta erektiovaikeuteen, vaikka alkuperäinen syy olisikin toisaalla, sillä itsetunto tapaa laskea näistä vaikeuksista kärsivillä miehillä.
Myös parisuhdevaikeudet voivat aiheuttaa erektiovaikeuksia. Lisäksi miestenkin historiassa voi olla traumaattisia seksuaalikokemuksia.
Erektiovaikeuksista olisi hyvä keskustella aina kumppanin kanssa, ja apuakin kannattaa hakea yhdessä.

Näin huolehdit

Erektiota vaalitaan ja jumpataan pitkälti samoin kuin yleistä terveyttä. Verenkiertoelimistöllä on suuri merkitys erektion synnyssä; penis jäykistyy paisuvaiskudoksen verenkierron lisääntyessä ja laskimoiden supistuessa estäen veren virtaamisen pois. Myös mielen hyvinvoinnilla on merkitystä.

Viiden suora mieskunnon parhaaksi

  1. Pidä huolta parisuhteesta. Vahva ja toimiva suhde kestää kaikkinaiset vaikeudet paremmin. Erektiovaikeuden ei tarvitse tarkoittaa seksin loppumista, sillä rakastella voi ilman yhdyntääkin.
  2. Nuku ja rentoudu. Liian väsyneenä ei jaksa, eikä kykene. Pitkään jatkunut stressi voi vaikuttaa jopa hormonitasapainoon. Stressi vaikuttaa kyvyn lisäksi haluun.
  3. Liiku ja syö terveellisesti. Heikko kunto heikentää erektiokykyä. Kolme kertaa viikossa hengästyttävää liikuntaa auttaa mieskunnon säilyttämisessä ja auttaa pitämään liikakilot loitolla. Ylipaino liittyy useisiin sairauksiin, jotka heikentävät erektiota. Terveellisesti ja monipuolisesti syöminen ehkäisee ylipainoa ja sairauksia.
  4. Vähemmän alkoholia ja tupakkaa. Kumpikin heikentää mieskuntoa ja aiheuttaa sairauksia. Alkoholi saattaa aluksi virittää halua, mutta liikaa nautittaessa se heikentää mieskuntoa.
  5. Luota itseesi. Jos erektiota alkaa jahdata, se varmasti katoaa. Seisooko, ei seiso, seisooko? Jos sen lopahtamista alkaa pelätä, näin todennäköisesti käy. Erektio on myös uskon asia.
PS: Monet lääkkeet voivat vaikuttaa erektioon. Erektiovaikeuksia voi seurata esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksiin ja psyyken häiriöihin käytetyistä lääkkeistä sekä betasalpaajista ja mieshormoni testosteronin tasoon vaikuttavista lääkkeitä.
PPS: Mene lääkärille ajoissa. Kuuntele kehosi viestejä ja mene ajoissa lääkärille. Harkitse myös seksuaalineuvojan tai -terapeutin luona käymistä.
Kommentoi »