Terve.fi

Muistamisen arvoista

Muistamisen arvoista

Monilla meistä lienee lähipiirissä henkilö, jolla on muisti- tai mielenterveysongelmia.
Teksti Reijo Laatikainen Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti, THM, MBA.
Mainos

Monilla meistä lienee lähipiirissä henkilö, jolla on muisti- tai mielenterveysongelmia. Omaisen sydänkohtauksen tai vaikkapa nivelrikon kanssa voinee kyllä pärjäillä, mutta muistin paha pettäminen ja siihen liittyvä harhaisuus voivat tuntua läheisistä sietämättömältä. Henkiset sairaudet menevät ihon alle. Mieleen hiipi helposti myös ajatus omasta kohtalosta. Voinko tehdä jotain sairauden välttämiseksi?

Yleisimmän muistisairauden eli Alzheimerin taudin riskitekijöitä ovat muun muassa perimä (erityisesti apoE4-alleeli), Herpes-viruksen kantaminen, runsas alkoholinkäyttö, tupakointi, epäterveellinen ruokavalio, lihavuus, hoitamaton kohonnut verenpaine, kohonnut kolesteroli, tyypin 2 diabetes, liikkumattomuus, eristyneisyys ja luonnollisesti korkea ikä. Osaan tekijöistä emme voi itse vaikuttaa, mutta osa on vaikutuspiirimme rajoissa.

Alun perin ruokavalion ja muistisairauden yhteys hoksattiin, kun tutkijat havaitsivat, että Yhdysvalloissa asuvat japanilaiset ja afrikkalaiset maahanmuuttajat sairastuivat muistisairauteen huomattavasti herkemmin kuin vanhassa kotimaassa asuvat maanmiehensä. Ruokavalion, Alzheimerin taudin ja masennuksen välistä riskiä on tutkittu yhä enemmän viime vuosina. Alkuperäistutkimuksista on jo ehditty koostaa yhteenvetotutkimuksia.

Tutkimusten perusteella aivojamme suojaa sama ruokavalio kuin sydäntämme. Traditionaalinen Välimeren ruokavalio ja nykysuositusten mukainen ruokavalio vähentävät ennenaikaisen muistin heikkenemisen tai masennuksen riskiä noin 30 prosenttia. Vaikutus voi välittyä terveellisten rasvojen, aivovitamiinien, kuten B-ryhmän vitamiinien, ja bioaktiivisten aineiden vaikutuksilla sekä paremmalla painonhallinnalla.

Äskettäin julkaistussa satunnaistetussa suomalaistutkimuksessa havaittiin, että lievästä muistihäiriöstä kärsivien muistia voitiin suojata ravintolisäjuomalla, joka sisälsi tarkkaan harkittuja aivojen toimintaa edistäviä ravinteita. Epäterveellinen vähän kasviksia, kuitua, marjoja ja hedelmiä sekä paljon sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa sisältävä ruokavalio puolestaan lisää Alzheimerin taudin riskiä.

Terveellisellä ruokavaliolla voidaan vähentää myös aivoinfarktin ja masennuksen riskiä. Lisää lautaselle kasviksia, hedelmiä ja marjoja aamusta iltaan ja pyri vähintään puoleen kiloon päivässä. Syö kalaa ainakin kahdesti viikossa ja käytä ruoanlaitossa pääosin öljyä tai margariinia. Valitse kuitupitoista täysjyväviljaa sekä lisää palkokasvien, siementen ja pähkinöiden käyttöä. Pidä paino kurissa ja alkoholinkäyttö vähäisenä. Kahvia ja teetä voit nauttia säännöllisesti, eikä pala tummaa suklaata ole pahasta, mutta jätä sokeriherkut vähiin. Näistä valinnoista muistikin kiittää.

Aivojen terveyteen kannattaa kiinnittää huomiota viimeistään keski-iän kynnyksellä. Muistisairauden kehittyminen on ainakin 20 vuotta vievä hitaanlainen prosessi. ”Sydämen voi vaihdattaa ja tukoksia voi liuottaa, mutta irtopäitä on vähemmän liikkeellä”, veisteli neurologian professori Timo Erkinjuntti eräässä haastattelussa. Siksi syöminen aivoterveyden eteen kannattaa aloittaa ajoissa. 

Kolumni on julkaistu Apu Terveys -lehdessä.

Lue myös Reijo Laatikaisen aiemmat kolumnit:

Kahvi pelastaa ja hukuttaa

Voita voitelemalla jää jälkeen

Lihan himoa

Päättäjä, tee jotain!

Mitä väliä ammattinimikkeellä?

Ei enää lisäkiloja kiitos

Vaakapakina

Lööperillä pärjää

Karsinogeenien otteessa

Ihmeelliset suoliston pöpöt

Tunneskaaloja vastaanotolla

Julkaistu: 21.2.2018