Terve.fi

Kahvi pelastaa ja hukuttaa



Kahvi pelastaa ja hukuttaa

Kaikkia ruoan riskejä ei voi laskelmoida matemaattisen tarkasti.
Teksti Reijo Laatikainen Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti, THM, MBA.
Kuvat A-lehdet arkisto

Kahviin liittyen on koottu massiivinen tutkimuskooste, jossa kasattiin yksiin kansiin kaikki merkittävät kahvin terveystutkimukset. Sen mukaan kahvi kohentaa terveyttä monella tavalla. Runsas kahvin juonti muun muassa pienentää useiden maksasairauksien, suolistosyövän ja tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Kolikon kääntöpuolena on, että runsas kahvin käyttö saattaa hieman lisätä keuhkosyövän vaaraa. Pannukahvi myös nostaa veren kolesterolia, kuten on pitkään tiedetty. Saimme lukea Hesarista, että rypsiöljyn omega-6-linolihapolla olisi tekemistä haavaisen paksusuolen tulehduksen eli koliitin kanssa. Jutusta sai kuvan, että rypsiöljyn ja margariinin linolihappo olisi osasyy haavaisen koliitin yleistymiseen. Tämä tietysti aiheutti kaikenlaista hermoilua, koska rypsiöljyn terveysvaikutuksia on totuttu pitämään hyvinä.

Ohimennen sanottakoon, että nykyisen tutkimusnäytön perusteella en olisi huolissani asiasta. Monissa tutkimuksissa linolihapolla ei ole huomattu mitään vaikutusta haavaiseen koliittiin – vaikka tosiaan löytyy myös yksi tutkimus, jossa linolihapolla havaittiin haitallinen vaikutus.

Jyrkän mustavalkoisuuden ei pitäisi kuulua ravitsemustieteeseen, vaan pieniä ristiriitoja on siedettävä, kuten elämässä yleensä. Runsas maitotuotteiden käyttö näyttäisi tutkimusmassan mukaan suojaavan suolistosyövältä ja ehkä myös rintasyövältä. Toisaalta erittäin runsas maitotuotteiden käyttö voisi olla pienen pieni eturauhassyövän riski, ja se on yhdistetty myös Parkinsonin tautiin.

Saamme maitotuotteista kuitenkin runsaasti kalsiumia, D-vitamiinia, jodia, B12- ja B2-vitamiinia sekä proteiinia. Pellavansiemenissä on poikkeuksellisen paljon lignaania, joka voi estää rintasyövän ja eturauhassyövän solujen kasvua. Niissä on myös terveyttä edistäviä omega-3-rasvahappoja ja kuitua, mutta myös raskasmetalli kadmiumia, joka voi olla hyvin runsaasti saatuna munuaistaudin ja syövän riskitekijä. Siksi pellavansiemeniä ei saisi käyttää ainakaan yli 20:tä grammaa päivässä.

Jossain määrin ristiriitaisten tutkimustulosten listaa voisi jatkaa loputtomiin: kala– elohopea, punajuuri–nitraatti, ruisleipä – kaasuja tuottava FODMAP ja niin edelleen. Ristiriitainen arkiruokaa koskeva tieto ahdistaa, sillä meillä on sisäsyntyinen vastenmielisyys ristiriitoja kohtaan. Parhaiten pärjää maalaisjärjellä. Jotain on syötävä, eikä ruoan kaikkia riskejä voi laskelmoida tai puntaroida matemaattisen tarkasti. Tai jos sitä yrittää, elämä alkaa pyöriä ruoan ympärillä ja lipuu siinä sivussa ohi.

Lisääntyvä tutkimusmassa ja yksilön ominaisuuksiin, kuten geeneihin ja suolistobakteereihin, tarkentuva ravitsemustiede tuottaa yhä enemmän tutkimustuloksia, jotka ovat jollain tapaa ristiriitaisia. Joka tapauksessa paljon käytettyinä osa ruoista edistää terveyttä enemmän ja osa haittaa terveyttä enemmän kuin toiset. Superruokia tai myrkkyjä ei sanojen varsinaisessa merkityksessä ole. Vaikka ruokaa koskeva tutkimustieto ja median viestit ruoasta saattavat yhä mutkistua, isot linjat terveellisen ruokavalion tukipilareista pitävät pitkälle tulevaisuuteen. Sen verran monesta kulmasta ne on koeteltu. Valmistaudu kuitenkin kuulemaan ärsyttäviä soraääniä omasta lempiruoastasi ja näkemään entistä enemmän harmaan sävyjä.

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti, THM, MBA.

Julkaistu: 8.11.2018