Terve.fi

B1-vitamiini, tiamiini

B1-vitamiini, tiamiini
B1-vitamiinia eli tiamiinia tarvitaan hiilihydraattien ja rasvahappojen aineenvaihdunnassa.
Teksti

B1-vitamiinia eli tiamiinia tarvitaan hiilihydraattien ja rasvahappojen aineenvaihdunnassa. Sillä on tärkeä merkitys myös hermoston toiminnassa. Tiamiini on vesiliukoinen vitamiini, jota saa mm. täysjyväviljasta, sianlihasta, pavuista ja herneistä. Keho pystyy ottamaan tiamiinia ravinnosta parhaiten aamuateriasta.

Puutosoireita ovat ruokahaluttomuus, painon lasku ja ummetus ja niitä saattaa ilmetä, jos ravintona on pääasiassa valkoista leipää, makaronia ja pastaa tai valkoista riisiä.

B1-vitamiinin mittayksikkö on milligramma (mg).

B1-vitamiinin vaikutus

B1-vitamiini (tiamiini, aneuriini) on vesiliukoinen vitamiini, joka esiintyy elimistössä pääasiassa tiamiinipyrofosfaattina (TPP). Tiamiini on koentsyymi, jolla on tärkeä tehtävä mm. hiilihydraattiaineenvaihdunnassa. Se osallistuu myös muiden entsyymien vapauttamiseen elimistössä. Lisäksi se on tärkeä ääreishermoston toiminnalle ja neuromuskulaariselle välittymiselle (hermo-lihas). Tiamiini on myös antioksidantti. Se tukee immuunijärjestelmän toimintaa.

Tarve

B1-vitamiinin (tiamiinin) vähimmäistarve on

  • naisilla: aikuisiässä (18-60 v.) 1.1 mg/vrk kasvuiässä (11-14 v.) 1.0 mg/vrk
  • miehillä: aikuisiässä (18-60 v.) 1.4 mg/vrk kasvuiässä (11-14 v.) 1.2 mg/vrk

B1-vitamiinin tarve korostuu tietyissä erikoistilanteissa, kuten:

Tiamiinia ei varastoidu elimistöön, vaan munuaiset poistavat tehokkaasti ylimääräisen tiamiinin. Suurtenkaan vuorokausiannosten (500 mg/vrk) ei ole todettu johtavan myrkytyksiin.

Suomalaisten keskimääräinen tiamiinin saanti ravinnosta on 1,1 – 1,6 mg/vrk, mikä vastaa suosituksia. Tiamiinin pääasialliset lähteet suomalaisten ruokavaliossa ovat viljavalmisteet (43 % kokonaissaannista) sekä maito ja maitovalmisteet (21 %). Erityisesti suomalaiset savat tiamiinia kokojyväviljasta.

Tiamiinin yliannostus voi joskus laukaista reaktion, jonka eräinä merkkeinä ovat päänsärky ja sydämentykytys. Yliherkkyys on kuitenkin harvinaista.

B1-vitamiinin puutos

Tunnetuin tiamiinin (B1-vitamiinin) puutostauti on beri-beri, jota esiintyy erityisesti silloin, kun pääasiallinen ravinto koostuu kiillotetusta riisistä. Suomalaisilla B1-vitamiinin puutetta saattaa esiintyä, jos ravintona on pääasiassa valkoista leipää, makaroni- ja pastaruokia tai valkoista riisiä. Vakavia puutosoireita meillä tavataan harvoin.

Tiamiinin puutteessa häiriintyy erityisesti hiilihydraattien aineenvaihdunta ja solun kyky hapettaa polttoaineita heikkenee. Lieviä puutosoireita ovat ruokahaluttomuus, painon lasku ja ummetus. Vakavia puutosoireita ovat lihasheikkous, kouristukset ja sydämen rytmihäiriöt sekä erilaiset hermostovaikutukset kuten masentuneisuus, aggressiivisuus, väsymys, muistin heikkeneminen, keskittymiskyvyn puute ja apatia. Alkoholisteilla on yleisesti tiamiinin puutetta, joka yhdessä alkoholin kanssa saattaa aiheuttaa edellä kuvattuja vakavia oireita sekä johtaa koomaan. Vakava tiamiinipuutos voi hoitamattomana johtaa kuolemaan.

Saanti

Hyviä tiamiinin (B1-vitamiinin) lähteitä ravinnossa ovat:

  • viljan kuoriosaa sisältävät elintarvikkeet (kokojyväleipä, leseet, kaura- ym. hiutaleet)
  • vehnänalkiot
  • herneet ja pavut
  • sianliha, broileri, kala, maksa ja muut sisäelimet
  • kananmunat
  • hiiva, oluthiiva
  • ja maito.

Suomessa tiamiinia lisätään joihinkin jauhoihin ja kaurahiutaleisiin.

Ruokaa keitettäessä tiamiini tuhoutuu jossain määrin.

Julkaistu: 24.11.2005
Kommentoi »