Terve.fi

Raskaus: unettomuus vaivaa jo ennen lapsen syntymää

Raskaus: unettomuus vaivaa jo ennen lapsen syntymää
Vauvan syntymän jälkeen äitien yöunet vähenevät radikaalisti. Monet odottavat äidit kärsivät unettomuudesta jo ennen lapsen syntymää.
Julkaistu: 19.11.2015

Vauvan syntymän jälkeen äitien yöunet vähenevät radikaalisti. Monet odottavat äidit kärsivät unettomuudesta jo ennen lapsen syntymää, kertoo The Guardian.

Unettomuus vaivaa jo raskauden aikana

Raskaus on ilouutinen, joka mullistaa koko elämän, ja yleensä nimenomaan hyvällä tavalla.

Toimittaja Amy Westerveltin mielestä raskaudella on kuitenkin myös julma kääntöpuolensa.

– Yksi raskauden suurimmista epäoikeudenmukaisuuksista, ja niitä on paljon, on se, että tuo pieni ihminen vaikeuttaa untasi jo ennen kuin hän on edes ilmestynyt elämääsi, Westervelt kirjoittaa.

Kuten monet odottavat äidit, myös Westervelt kärsii unettomuudesta.

Unettomuudelle on monia syitä

Hyvin usein raskaus aiheuttaa väsymystä erityisesti ensimmäisellä ja viimeisellä kolmanneksella.

Yhtä usein tulevia äitejä kuitenkin koetellaan myös unettomuudella.

Joidenkin olotila piristyy välittömästi, kun olisi aika iskeä pää tyynyyn. Toiset taas ovat lähes pakotettuja nukkumaan päiväunet, mikä kostautuu yöunien vähyytenä.

Joitain pitävät hereillä raskauden tuomat kiusat, kuten närästys, selkäkipu ja mukavan nukkumisasennon löytämisen mahdottomuus ison vatsan kanssa.

Ja sitten on tietenkin olemassa vielä ”se syntyy ihan kohta” -unettomuus, joka saa tulevat äidit hätääntymään sitä enemmän, mitä lähemmäksi laskettu aika hiipii.

Vinkit raskausajan unettomuuden nitistämiseksi

– Raskausajan unettomuus taitaa olla yksi luonnon julma keino valmistaa uusia äitejä tulevaan unenpuutteeseen, Westervelt epäilee.

Tulevan äidin mukaan moiseen ei kuitenkaan ole pakko tyytyä.

Jos olet yhtä epätoivoinen ja tarvitset kauneusunesi, kannattaa kokeilla seuraavia vinkkejä.

Hanki raskaustyyny. Raskaustyyny auttaa, kun hyvän nukkumisasennon löytyminen tuntuu lähes mahdottomalta. Myös tavallinen tyyny, imetystyyny tai täkki jalkojen välissä voi auttaa siirtämään painetta selän ja lantion seudulta koko keholle tasaisesti.

Venyttele. Jos et pääse joogaan tai et ole ikinä kokeillut sitä, opettele muutama liike ja pyri tekemään niitä kotona. Parhaimpia ovat lapsen asento, kyyhky sekä rullaava kissa ja lehmä. Venyttele mielellään 15 minuuttia, se hellii niveliä mukavasti.

  • Lue lisää raskausajan liikunnasta tästä

Käy kuumassa suihkussa. Venyttelyn jälkeen voit tehostaa nivelten letkeyttä kuumalla suihkulla. Lähes takuuvarma unen edistäjä.

Jätä kaikki elektroniikka makuuhuoneen ulkopuolelle. Facebookin selailu ja päivän uutisvirran kartoittaminen voi ahmaista yhtäkkiä tunnin jos toisenkin. Sen lisäksi, että elektroniikka voi pahimmillaan olla melkoinen aikasyöppö, on monissa tutkimuksissa todettu, että esimerkiksi kännykän taustavalon katselu ennen nukkumaan menoa voi vaikeuttaa unen saantia.

Mene sänkyyn heti, kun olet väsynyt. Aivan liian monta kertaa on käynyt niin, että puoli yhdeksän uutisten aikaan väsymys tuntuu lähes voittamattomalta. Muutaman tunnin pyristelyn jälkeen, kun viimein uskaltautuu unten maille, ei Nukku-Mattia näykään missään. Parasta onkin mennä nukkumaan heti, kun siltä oikeasti tuntuu.

Ulkoile aamun valoisaan aikaan ja pidä makuuhuone pimeänä. Unirytmimme perustuu vuorokausirytmiimme, joka puolestaan toimii sen mukaan, miten aistimme valoisuutta ja pimeyttä. Aamun kirkkaat hetket ja nukkuminen pilkkopimeässä auttavat pitämään tästä rytmistä kiinni. Westervelt vinkkaa, että valon määrän säätelyllä myös vauvan unirytmiä voi säädellä.

Lähde: The Guardian

Kommentoi »