Terve.fi

Viisi hedelmä- tai kasvisannosta päivässä riittää

Viisi hedelmä- tai kasvisannosta päivässä riittää
Hedelmien ja kasvisten syönti on terveellistä. Tiedon toteuttaminen arjen ruokailussa onkin sitten eri asia.
Julkaistu: 10.8.2014

Hedelmien ja kasvisten syönti on terveellistä. Senhän me kaikki tiedämme. Tiedon toteuttaminen arjen ruokailussa onkin sitten eri asia.

Ulkomaiset ravitsemusohjet suosittelevat kasviksia tai hedelmiä syötäväksi 3-5 annosta päivässä, meillä Suomessa opastetaan syömään päivittäin puoli kiloa.

Entä jos ylittää suositukset reippaasti, tuleeko siitä terveyttä ikuisesti. Eipä tule, sillä tutkimus osoittaa, että viiden päivittäisen hedelmä- tai kasvisannoksen terveysetu on maksimissaan, eikä siitä enää lisäänny.

Tutkijat kävivät läpi julkaistut työt, joissa oli tutkittu kasvisten ja hedelmien käytön suhdetta kuolleisuuteen.

Kovan seulan jälkeen mukaan otettiin 16 tieteellisesti tasokkainta tutkimusta, joukossa myös Kuopiossa tehty suomalaistutkimus. Yhteensä niissä oli ollut tutkittavia yli 800 000.

Pisimmillään  23 vuoden seurannassa kuolemiakin sattui yli 50 000. Näin suuresta joukosta pystyttiin jo arvioimaan yhdenkin päivittäisen kasvis- tai hedelmäannoksen vaikutus kuolemiin. Kuoleman riski pieneni noin 5 prosentilla annosta kohti viiteen annokseen asti, mutta tasaantui sitten.

Kasvisten ja hedelmien lisäys pienensi etenkin riskiä kuolla sydän- ja verisuonitauteihin. Syöpäkuolemissa teho ei ollut yhtä selkeä.

Tämänkin tutkimuksen kiistaton loppupäätelmä oli, että kasvisten ja hedelmien syönti lykkää kuolemia yleensäkin, mutta erikoisesti sydänkuolemia.

Hyvää selitystä sille, miksi vaikutus ei lisäänny loputtomiin, ei tarjottu. Kasvisten terveellisyyttä selitetään yleensä antioksidanteilla, kuten C-vitamiinilla, karotenoideilla ja flavonoideilla. Lisäksi niiden sisältämistä hivenaineista ajatellaan olevan hyötyä.

Vaikka tässä yhteenvetotutkimuksessa ei erikseen analysoitu marjojen vaikutusta, ainakin kuopiolaisten tutkimuksessa niin tehtiin. Ja kuten tiedämme, marjat ne vasta superravintoa ovatkin, mustikka etunenässä. Siis metsään.

Lähde: BMJ 2014

Kommentoi »