Terve.fi

Väsyttääkö sinua usein? Särkeekö päätä?

Väsyttääkö sinua usein? Särkeekö päätä?
Sokeriarvojen heilahtelu aiheuttaa väsymystä ja usein päänsärkyä. Verensokerin säätely on tärkeää.
Julkaistu: 28.10.2013

Jatkuvasti koholla oleva verensokeri eli veren glukoosipitoisuus voi johtaa moniin terveydellisiin ongelmiin, kuten insuliiniresistenssiin, metaboliseen oireyhtymään ja tyypin kaksi diabeteksen puhkeamiseen.

Runsaskuituinen ravinto, proteiinit ja oikea rasva auttavat verensokerin säätelyssä, samoin säännölliset ruokailuvälit.

Esimerkiksi pitkäketjuiset hiilihydraatit pilkkoutuvat elimistössä hitaasti ja tasaisesti, jolloin ne pitävät kylläisenä pidempään ja hillitsevät verensokerin heilahteluja. Niitä syömällä saa pitkäaikaista energiaa ja insuliiniresistenssi paranee.

Kuituja on paljon täysjyväviljassa, pavuissa ja vihanneksissa. Ne ovat vähäkalorisia, pitävät hyvin kylläisenä ja tasapainottavat aterian jälkeistä verensokerin nousua. Kuidut myös torjuvat tulehduksia.

Makoisat marjat

Myös marjoissa on runsaasti kuitua, mikä sekä lisää kolesterolin poistumista elimistöstä että tasoittaa glukoosin imeytymistä suolistossa ja tasaa verensokerin nousua.

Marjojen fenolit voivat tasoittaa sokerin aiheuttamaa verensokerin nopeaa nousua ja laskua. Niiden pektiini puolestaan nopeuttaa suolen toimintaa ja lisää kylläisyyttä. Esimerkiksi mustikan sisältämä pterostilbeeni vaikuttaa edullisesti sydämeen ja verisuoniin, alentaa kolesterolia ja veren rasvoja ja tasaa verensokeria.

Pähkinät ja mantelit

Pähkinöiden säännöllinen syönti voi vähentää tyypin kaksi diabeteksen riskiä, sillä niiden kuitu ja magnesium auttavat säilyttämään insuliini- ja sokeriarvot tasaisina. Pähkinöiden syönti myös lisää kylläisyyttä ja auttaa painonhallinnassa.

Mantelit sopivat diabeetikoille ja henkilöille, joilla on ongelmia verensokerin kanssa tasoittaen verensokerin vaihtelua. Jo muutama manteli ennen tai jälkeen ruokailun auttaa. Mantelit myös lisäävät kylläisyyden tunnetta.

Pähkinöiden ohella eri siemenet, avokado ja rypsi- ja oliiviöljy parantavat verensokerin säätelyä.

Sipuli ja valkosipuli

Sipulien liukoinen kuitu hidastaa rasvojen ja hiilihydraattien imeytymistä ja tehostaa niiden poistumista elimistöstä ja säätelee veren sokeriarvoja.

Valkosipuli auttaa haiman insuliinituotannossa, lisää insuliiniherkkyyttä, alentaa verensokeria ja ehkäisee diabetekseen liittyviä sydän- ja verisuoniongelmia sekä auttaa painonhallinnassa. Sipulit tehoavat parhaiten tuoreena.

Kommentoi »