Kauneus & Terveys

6 herkkuruokaa lähi-idästä - katso ohjeet!

Kuumimmat ruokatrendit tulevat nyt Välimeren ja Lähi-idän keittiöistä. Tee yrteistä, kasviksista ja kalasta terveellinen ateria. Näillä ohjeilla ja mausteilla saat salaattiisi uutta puhtia.
Kuvat Ofer Amir

Reseptejä:

Makuja Israelista 

1. Leivonnaiset ovat ihania ja äärimmäisen sokerisia.

2. Aterialle kasvisten ja hedelmien sekaan. Tyyli on rouhean chic.

3. Komeat artisokat ja myös munakoisot ovat aterioiden arkipäivää.

4. Kasvisruoista tulee maukkaita, kun ne maustetaan monipuolisesti ja vahvasti.

Tuhannen ja yhden yön makuja 

Lähi-idän keittiö on ollut trendikäs maailmalla jo pitkään, mutta meille ­ruokabuumi on rantautunut viime vuosina.

Lähi-itään kuuluvat Persian­lahden, ­Välimeren itärannikon sekä Arabian niemi­maan alueiden valtiot. Koska maat sijaitsevat ­Euroopan, Afrikan ja Aasian risteyksissä, ruoka­valio on saanut vaikutteita ­monista kulttuureista. Myös uskonnot ovat vaikuttaneet paikalliseen keittiöön: ­koska juutalaiset eivätkä muslimit syö sianlihaa, lihana käytetään yleensä lammasta, kalaa tai kanaa.

Lähi-idän keittiön perusraaka-aineisiin ­lukeutuvat oliiviöljy, tomaatit, munakoiso, sitruuna, valkosipuli sekä erilaiset yrtit ­kuten minttu ja lehtipersilja.

Leipää syödään jokaisella aterialla, ja viljoja kuten bulgurvehnää ja riisiä käytetään muutenkin runsaasti. 

Ruokavalioon kuuluvat kohtuudella nautittuna myös juustot, ­jogurtti, ­makeat jälki­ruoat ­sekä viini ruokajuomana. 

Lähi-idän ruoka­valiota pidetään ­yleisesti terveellisenä, ­sillä se sisältää ­runsaasti ­vihanneksia, hedelmiä sekä ­hyviä rasvoja pähkinöistä ja siemenistä.

Muista kuitenkin kohtuullisuus. Kasvispainotteinen ruokavalio on terveellinen, mutta jos käännät suhteet päälaelleen ja nautit pari salaatinlehteä viinipullon ja rasvaisen baklava-leivoksen kanssa, kerrytät terveyshyötyjen sijaan lähinnä makkaroita vyötäröllesi. 

Julkaistu: 14.12.2015
Kommentoi »