Kauneus ja Terveys

10+1 yrttivinkkiä!

10+1 yrttivinkkiä!
Säännöllinen vihreiden lehtivihannesten käyttö pitää meidät terveinä ja nuorekkaina. Yrteillä saat myös lisää makua ruokiisi. Käytä siis yrttejä tuhlailevasti! Nyt on aika kasvattaa omat yrtit tulevaksi kesäksi.
Julkaistu: 11.4.2012

Yrteillä saat mukavasti väriä, makua ja tuoksua ruokiisi. Yrtit sisältävät fenolisia yhdisteitä, jotka vaikuttavat suotuisasti elimistöömme. Tästä syystä yrttejä kannattaa käyttää runsaasti, jopa tuhlailevasti.

Rotevamman makuiset yrtit, kuten rosmariinin ja timjamin, voit lisätä ruokiin jo heti ruoanlaiton alkuvaiheessa. Herkemmät yrtit, kuten basilika, korianteri tai kirveli, kannattaa lisätä ruokiin kypsennyksen loppuvaiheessa tai vasta valmiiseen ruokaan, jotta niiden herkät aromit eivät tuhoutuisi.

Yrttejä on helppo kasvattaa itse joko ikkunalla, parvekeruukuissa tai kasvimaalla. Esikasvatettavat yrtit kylvetään maalis- huhtikuussa ja siirretään ulos vasta ilman lämmettyä. Yrttejä voi myös ostaa taimi- tai puutarhoilta sekä ruokakaupoista.

Yleisimmät yrttimme

Alla on kerrottu Suomen yleisimmistä yrteistä ja mihin ruokiin niiden maku sopii erityisen hyvin sekä niiden edullisista vaikutuksista terveyteemme.

Basilika

Basilika on yleisin Suomessa käytetyistä yrteistä. Basilika sisältää erityisesti A- ja C-vitamiinia sekä kalsiumia ja rautaa.

Pehmeän makunsa ansiosta voit lisätä basilikaa lähes jokaiseen ruokaan, koska se ei peitä muiden mausteiden makua. Parhaimmillaan basilikan maku on tomaattia ja valkosipulia tai munakoisoa sisältävissä ruoissa, mutta myös pastaruokiin basilikan maku sopii hyvin.

Basilikaa voit käyttää myös keittoissa, kasvisruoissa sekä sieniruoissa tai kalan sekä vaalean lihan kanssa. Basilika sopii hyvin nautittavaksi myös sellaisenaan salaateissa tai leivän päällä.

Basilikan eteeriset öljyt pääsevät parhaiten vapautumaan, kun revit lehdet sormin etkä leikkaa niitä veitsellä. Basilika on kylmän arka, joten älä säilytä sitä jääkaapissa. Muista kastella basilikaa, ellet käytä sitä heti, koska basilika viihtyy runsaassa vedessä.

Basilikaa pidetään virkistävänä ja lämmittävänä yrttinä. Ruoan joukkoon lisätyt basilikan lehdet auttavat ruoansulatusta. Lisäksi basilikasta saattaa olla apua myös päänsäryn hoidossa. Basilikateellä voit helpottaa vilustumisen ja flunssan oireita.

Kirveli

Kirvelillä on kevyt tuoksu ja makeahko anista tai lakritsia muistuttava maku. Tuoreessa kirvelissä on runsaasti C-vitamiinia, rautaa ja magnesiumia. Mikäli kasvatat kirveliä parvekkeella tai patiolla, niin sijoita se puolivarjoon tai ainakin suojaan keskipäivän paahteelta.

Kirvelin maku on parhaimmillaan sieni- tai muissa kasvisruoissa sekä keitoissa. Kirveliä voit käyttää myös salaateissa, lihan, kalan tai makkaran mausteena tai koristelussa voileiville.

Kirveli on muinainen rohto, jolla on puhdistava ja limaa irrottava vaikutus. Kirvelitee edistää ruoansulatusta ja sitä voi kokeilla myös pitkäaikaisen nuhan hoitoon.

Korianteri

Korianteri on hyvin voimakasarominen ja siksi kaikki eivät pidä sen mausta. Lehtien lisäksi korianterista käytetään siemeniä. Korianterinsiemenet sopivat oikein hyvin lihan mausteeksi, erityisesti se sopii possun makuun.

Korianterin lehtiä voit kokeilla keittoihin, patoihin tai muhennoksiin sekä erilaisten riisiruokien maustamiseen. Korianterin makeahko maku sopii kasviksista hyvin myös porkkanan seuraksi.

Sukulaistensa kirvelin ja tillin lailla korianteri edistää ruoansulatuselimistön toimintaa ja vähentää ilmavaivoja.

Oregano

Oreganossa eli mäkimeiramissa on erittäin paljon antioksidantteja, enemmän kuin omenassa, appelsiinissa tai mustikassa samaa painoyksikköä kohden.

Oreganoa käytetään runsaasti italialaisen, kreikkalaisen ja meksikolaisen keittiön mausteena. Oreganon maku sopiikin erittäin hyvin sellaisten ruokien mausteeksi, jotka sisältävät chiliä, valkosipulia, tomaattia, sipulia tai viiniä. Oreganoa voit kokeilla myös kalaruokien maustamiseen, joista erityisesti silakkaruokien mausteeksi.

Maustekäytön lisäksi oreganosta voit sitoa kimpun ja laittaa sen vaatekaappiin tuoksua antamaan!

Oreganolla on rauhoittava vaikutus ja se voi auttaa unettomuudesta kärsiviä. Oreganoteetä on käytetty yskän, flunssan ja vilustumisen hoidossa. Lisäksi oregano edistää ruoansulatusta.

Persilja

Persilja on maailman yleisemmin ruoanlaitossa käytetty yrtti. Sen raikas maku on hyvä yleismauste monissa ruoissa. Persilja sisältää runsaasti rautaa ja muita kivennäisaineita, A- sekä C-vitamiinia.

Persiljan maku sopii hyvin sekä kypsennettyihin että raakoihin ruokiin. Käytä persiljaa raakana salaatteihin, joissa se on ehkäpä parhaimmillaan juuri tabouleh-salaatissa tai voileivillä. Persilja antaa hyvää makua grillatun lihan kanssa, keitoissa, kala- ja munaruoissa.

Persilja on hyvä suun raikastajana. Erityisesti, ellet halua tuoksua valkosipulilta, voit pureskella oksan persiljaa hajun poistamiseksi.

Vanhana lääkekasvina persiljaa on käytetty astman, virtsavaivojen ja kuukautisongelmien hoidossa. Persiljalla on diureettinen eli nestettä poistava vaikutus.

Rakuuna

Rakuunassa on paljon A-vitamiinia sekä hivenaineita ja se on hyvin suosittu mauste ranskalaisessa keittiössä. Rakuunan maku on parhaimmillaan tuoreena.

Rakuuna sopii useisiin ruokiin. Varsinkin nyt keväällä rakuuna on ehdoton mauste erilaisiin parsan kastikkeisiin. Rakuunaa kannattaa käyttää kana- ja kalaruuissa ja keitoissa. Kokeile rakuunaa myös uuniperunoiden täytteisiin tai keitettyjen porkkanoiden kanssa. Rakuuna on hyvä mauste viinietikkaa ja yrttilevitteitä maustamaan.

Rakuunaa on aiemmin käytetty hammassärkyjen hoitoon, mutta nykyään sitä ei juuri käytetä rohtona. Rakuunalla on kuitenkin nestettä poistava vaikutus ja se edistää ruoansulatusta.

Rosmariini

Rosmariini on ainavihanta kasvi, jolla on miellyttävä, tunnistettava tuoksu. Sitä on käytetty paljon rohdoskasvina, mutta rosmariini on myös mitä käyttökelpoisin maustekasvi.

Rosmariinin sopii hyvin lihan mausteeksi, joista erityisesti lampaan tai riistan kanssa käytettäväksi. Voit kokeilla rosmariinia myös tomaattikastikkeisiin, kalan kanssa tai käyttää sitä salaateissa. Rosmariini sopii erittäin hyvin käytettäväksi yrttiöljyjen ja -etikoiden mausteeksi.

Voit kokeilla grillatessasi polttaa muutaman rosmariinin oksan grillissä, näin saat hyvää makua grillattaviin ruokiisi.

Rosmariinia voit käyttää hengityksen raikastamiseen persiljan ja mintun lisäksi. Rosmariini on virkistävä yrtti, joten senkin vuoksi rosmariinin neulasmaisten lehtien pureskelusta voi olla iloa. Rosmariiniöljy edistää verenkiertoa ja rosmariiniteen vuorostaan uskotaan parantavan muistia.

Salvia

Salvia on voimakkaan makuinen yrtti. Sitä onkin hyvä käyttää yksinään, ei muiden yrttien kanssa, jottei sen vahva ja hivenen karvas maku peitä muiden yrttien makua. Käyttömäärä on hyvä olla vähäinen ennen kuin on tottunut salvian makuun.

Salvia sopii käytettäväksi erityisesti rasvaisten liharuokien kanssa. Kokeile seuraavalla kerralla maustaa possu, ankka tai makkararuoat salvialla. Salvia sopii myös maksan mausteeksi tai käytettäväksi erilaisten marinadien ja salaatinkasteikkeiden mausteena.

Salviateetä on käytetty rohtona hengitystietulehduksiin ja se toimii myös hyvänä kurlausvetenä. Salvian uskotaan edistävän pitkää elämää ja säilyttävän muistia.

Sitruunamelissa

Sitruunamelissa on raikas sitruunalta tuoksuva ja maistuva yrtti. Sitruunamelissa sopii hyvin sellaisten ruokien mausteeksi, joiden kanssa sitruunakin sopii.

Sitruunamelissan maku sopii erityisesti salaatteihin, kala-, riista- ja sieniruokien kanssa. Kokeile sitruunamelissaa myös kastikkeisiin ja marinadeihin. Sitruunamelissa sopii hyvin myös jälkiruokien, kuten hedelmäsalaatin ja jäätelön maustamiseen. Lisäksi sitruunamelissaa kannattaa käyttää kakkujen tai piirakoiden koristelussa.

Sitruunamelissa on vanha lääkekasvi, jota on käytetty masennuksen hoitoon, koska sitruunamelissalla on rauhoittava ja jännitystä lievittävä vaikutus. Juo illalla kupillinen sitruunamelissateetä, jos sinulla on ollut ongelmia nukahtamisen kanssa. Jos sinulla on ollut tapana juoda lasillinen viiniä illalla rentoutuaksesi, voit korvata sen kupillisella sitruunamelissateetä.

Tilli

Tilli on perinteinen pohjoismainen mauste. Pohjoismaissa tillin aromi kehittyy paremmaksi kuin etelämmässä. Raikas tilli sisältää runsaasti rautaa ja kaliumia sekä antioksidantteja muun muassa flavonoideja ja terpeenejä. Terpeenit suojaavat elimistöä grillauksessa syntyvän savun vaikutukselta. Suojaavan ominaisuutensa vuoksi grillattu kala kannattaa maustaa runsaalla tillillä, eikä vain sen hyvän maun vuoksi.

Tilli olisi hyvä käyttää tuoreena, jolloin sen aromit ovat parhaimmillaan. Tilliä on pidetty erityisesti kalaruokien ja uusien perunoiden mausteena. Näiden lisäksi voit kokeilla tilliä erilaisten yrttilevitteiden mausteeksi. Tillin maku sopii hyvin myös kurkun kanssa nautittavaksi vaikkapa leiville tai salaateissa käytettäviksi.

Käytä paljon tilliä, jos sinulla on tarvetta tai halua vähentää suolan käyttöäsi.Tilli sisältää runsaasti kivennäissuoloja ja sopii siksi hyvin suolan korvikkeeksi.

Tillin siemenet ovat helppo ja nopea hengityksenraikastaja ja suun puhdistaja. Kokeile tillin siemenistä valmistettu teetä, jos vatsa tuntuu vaivaavan, koska tee auttaa ruoansulatusvaivoihin ja vähentää kaasunmuodostusta.

Timjami

Timjami sisältää magnesiumia ja antioksidantteja. Jos parveruukussa, kukkapenkissäsi tai mökiltäsi löytyy sopiva kivenkolo, voit sujauttaa siihen timjamin kasvamaan. Timjami on helppohoitoinen kasvi, joka kestää kylmää, mutta ei liikaa vettä.

Timjamin aromaattinen maku sopii erityisesti sipuli- ja muihin keittoihin, kalan, kanan tai äyriästen kanssa tarjottavaksi. Timjami on hyvää myös yrttiteenä tai lihan taikka punajuuren mausteena. Timjamia voit kokeilla erilaisiin marinadeihin tai pataruokiin. Timjamista saat myös hyvää yrttiöljyä tai -etikkaa.

Timjamia on käytetty yskänlääkkeen valmistusaineena, koska sillä on limaa irrottava vaikutus. Timjamitee sopii hyvin vilustumisjuomaksi tai kurkkukivun hoitoon. Timjamiteetä voit kokeilla myös muihin hengityselinsairauksiin.

Timjamin oletetaan virkistävän älyllisiä toimintoja ja poistavan väsymystä eli ennen tärkeää palaveria kannatta kokeilla timjamiteen nauttimista.

HUOM! Odottavat äidit!

Vaikka yrttejä kannattaakin käyttää runsaasti, niin rohtokäytössä niitä suositellaan käytettäväksi kuitenkin vain kahden tai kolmen viikon ajan, jonka jälkeen on hyvä pitää taukoa kyseisen yrtin käytöstä. Tauon aikana voi kyllä käyttää muita yrttejä.

Erityisesti raskaana ollessa on hyvä tuntea yrtit hyvin, jos käyttää niitä rohtoina, jotta tunnistaa sopivat yrtit ja niiden turvallisen käytön. Toki mausteenomaisesti on turvallista käyttää yrttejä raskaanakin, koska yrttien käyttömäärät mausteena jäävät kuitenkin vähäisiksi.

Vinkki! Huomioi ruoanlaitossa: 2 rkl tuoretta hienonnettua yrttiä vastaa 1 tl kuivattua yrttiä.

Yrttiöljy

  • öljyä
  • yhtä tai useampaa yrttiä

Käyttö:

Salaatinkastikkeeksi, leivälle margariinin tilalle, perunasoseeseen makua antamaan tai lihan/kalan kanssa tarjottavaksi.

Yrttitee

2 tl     kuivattua yrttiä esimerkiksi timjamia

tai 2 oksaa sitruunamelissaa, rosmariinia tms.

5 dl     kiehuvaa vettä

Laita yrtti/yrtit teepannuun ja kaada päälle kiehuva vesi.

Anna tekeytyä 10–30 min.

Mausta hunajalla tai tummalla sokerilla halutessasi.

Nauti kuumana tai kylmänä makusi mukaan.

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti.

Lue myös:

Kommentoi »