Kauneus & Terveys

Miksi suolistoni ärtyy?

Anette Palssa

TtM, ravitsemusterapeutti

Anette Palssa

Kysymys:

Olen perusterve kolmikymppinen nainen. Vatsani on oireillut monin tavoin jo usean vuoden ajan. Minulla on todettu laktoosi-intoleranssi, joten vältän laktoosia.

Olen kuitenkin huomannut, että vatsani ärtyy usein muutenkin. Kun lisäsin pari vuotta sitten ruokavaliooni täysjyvätuotteita, vatsani vointi huononi.

Vatsaani sattui, minua närästi ja kävin jatkuvasti vessassa. Ruisleivän syöminen tuntuu erityisen haitalliselta. Siksi syön enemmän kauraa ja vaaleita leipiä tai vältän niitä kokonaan.

Kypsentämätön paprika aiheuttaa niin kipeän olon, että herään vatsakipuun yöllä ja vatsaa kouristaa tunteja.

Välttelen näitä ruoka-aineita, mutta minua mietityttää, voikohan kyse olla jostain vakavammasta. Olisiko syytä mennä keliakiatutkimuksiin?

Näytä vastaus

Vastaus:

Suosittelen, että ainakin keliakian mahdollisuus suljetaan pois, ennen kuin muutat ruokavaliota pysyvästi.Samalla on hyvä poissulkea myös muiden sairauksien, kuten helikobakteerin ja tulehduksellisten suolistosairauksien, mahdollisuus.

Yölliset vatsakivut tai veri ulosteessa on aina syytä selvittää. Usein kyseessä on lopulta ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS. Siihenkin auttaa ruokavalio, mutta sen ei tarvitse olla niin tarkka kuin keliakiassa.

Tyypillisiä IBS-oireita aiheuttavat niin sanotut FODMAP-hiilihydraatit. Niitä on etenkin rukiissa, vehnässä ja ohrassa. Lisäksi useimmat saavat oireita maidon laktoosista, ksylitolista ja muista oli-päätteisistä sokereista.

Oireita voivat aiheuttaa myös sipulit, kaalit, palkokasvit, omenat, päärynät, isokiviset hedelmät, kirsikat, vesimeloni, kuivatut hedelmät ja avokado.

Joskus oireita aiheuttavat lähes kaikki edellä mainitut. Joskus vaivoja aiheuttavat vain ruis ja vehnä isoina määrinä.

Kuitujen ja ravintoaineiden saannin kannalta riittää, jos korvaa sopimattomat viljat ja kasvikset sopivilla. Kaura, tattari, kvinoa ja riisi sopivat monille. Niistä kannattaa valita runsaskuituiset tuotteet.

Lisäksi kuidun saantia voi lisätä käyttämällä kauraleseitä, marjoja, juureksia ja siemeniä, kuten pellavan-, chia- ja auringonkukansiemeniä.

Myös maitohappobakteerivalmisteista voi olla hyötyä. Kannattaa valita valmiste, jossa ei ole inuliinia tai oligosakkarideja, jotka voivat lisätä vatsaoireita.

Piparminttuöljyn on todistettu vähentävän kipuja suolistossa. Apteekeista ja luontaistuotekaupoista saa ruoansulatusentsyymejä, joista voi olla apua oireisiin.

Lue myös:

Julkaistu: 27.10.2015

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.