Kauneus & Terveys

Ärtyvän suolen oireyhtymä? Helpotusta seksistä ja liikunnasta

1

Mieli on maassa ja väsyttää. Housut puristavat ja vessaan saa juosta tiuhaan tahtiin. Saatat kärsiä ärtyvästä suolesta. Leena Putkosen kirjoittama Superhyvää suolistolle tarjoaa helpotusta vatsanväänteisiin.
Kuvat Fotolia

Ärtyvän suolen oireyhtymä on yleisin ruoansulatuskanavan alueen sairaus. Ärtyvän suolen voi aiheuttaa perimä, ruokavalio, stressi ja aikaisemmin sairastetut suolistosairaudet. Suoliston toimintaan voivat vaikuttaa myös kiire ja väsymys.

Stressi pahentaa oireita

Stressi on suuri tekijä, joka voi aktivoida elimistön puolustuskannalle. Stressihormonit lisäävät haitallisten bakteerien taudinaiheuttamiskykyä. Ne voivat lisätä suoliston herkkyyttä kivulle ja vaikuttaa sen kykyyn liikuttaa suolen sisältöä eteenpäin.

Muuta elintapojasi

Kipuilevaan vatsaan voi saada avun elintapojen muutoksesta. Säännölliset ateriarytmit ovat herkkävatsaiselle tärkeää. Epäsäännöllinen syöminen usein pahentaa kipua ja turvotusta. Napostelua ja erityisesti hiilihapollisten juomien hörpiskelyä kannattaa välttää. Ne voivat haitata ruoansulatusta.Vedenjuonti on tärkeää varsinkin ummetuksen hoidossa. Jo 1,5 litraa päivässä on riittävästi.Unensaantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivillä on tutkitusti vähemmän melatoniinia kehossaan muihin verrattuna. Lisää pieni meditaatiohetki iltaan, se vaikuttaisi lisäävän elimistön melatoniinitasoja. Hyvät unitottumukset myös vähentävät stressiä.

Lue myös: Taas vatsa kipeä? Näillä ohjeilla selvität syyn

Harrasta seksiä

Vaikka seksi turvonneella vatsalla ei välttämättä houkuta, seksi voi auttaa vatsakipuihin. Seksin harrastuksessa syntyvät mielihyvähormonit auttavat hillitsemään kipuja. Orgasmin saaminen sekä jo pelkkä läheisyys lisäävät oksitosiini- ja prolaktiini-hormonien erittymistä mikä, rentouttaa vatsaa ja helpottaa oloa.

Helpotusta liikunnasta

Suuri syy vatsaoireisiin on istumatyö. Varsinkin herkkävatsaisilla ilma jää helposti kiertämään suolistoon. Pitkät paikallaan olot pahentavat oireita. Pieni taukojumppa silloin tällöin virkistää. Kävele portaat hissin käytön sijaan.

Liikkumisen voit aloittaa 20 minuutin kävelylenkillä. Nosta tempoa ja pidennä reittiä, kun kunto kohoaa. Kiireiseen elämään voi saada helpotusta joogasta. Syvään hengittäminen lisää verenkiertoa sisäelinten alueella.

Lue myös: Ärtynyt suoli tai vatsa löysällä? Katso probioottien terveyshyödyt

Oireet haltuun fodmap-ruoalla

FODMAP-ruokavalio on tuonut monelle herkkävatsaiselle ratkaisun ikävään oloon. FODMAP-ruokavaliossa vältetään tiettyjä huonosti imeytyviä hiilihydraatteja kuten fruktoosia eli hedelmäsokeria sekä viljoissa esiintyviä fruktaaneja.

Vältä näitä fodmap-ruokia

- marinoidut lihat- bataatti- vehnä- ketsuppi- cashewpähkinät- vesimeloni- musta tee- maitosuklaa

Suosi näitä:

- mustikka- laktoosittomia maitotuotteet- kaura- kala- aprikoosi- lehtikaali- kananmuna- gojimarjat

Lähde: Leena Putkonen, Superhyvää suolistolle (Otava, 2016)

Lue myös:

Lepytä vatsa sopalla

Vatsa pullottaa rumasti

Vatsa kuntoon lääkärin ohjeilla

Julkaistu: 1.4.2016