Terve.fi

Verenpaineen nousua kannattaa ehkäistä

Verenpaineen nousua kannattaa ehkäistä
Ihminen ei yleensä itse huomaa lievästi koholla olevaa tai korkeaa verenpainetasoansa, sillä vasta hyvin korkea verenpaine aiheuttaa oireita.

Korkean verenpaineen ehkäisy vähentää muiden vakavien sairauksien riskiä ja lisää pidemmän elämän mahdollisuuksia.

Mikä nostaa verenpainetta?

Verenpaineen kohoamiselle altistavat perimä ja elintavat.

Peritylle riskille ei ihminen mahda mitään, mutta riskin toteutumista voi huomattavasti ehkäistä terveillä elintavoilla, joilla voidaan vähentää paitsi verenpaineen kohoamisen myös muiden sydän- ja verisuonisairauksien vaaraa.

Varsinkin ruokavalio, liikunta, lihavuus ja alkoholin käyttö vaikuttavat verenpaineeseen.

Natriumin saantia tulisi vähentää

Ruokasuolan keskeisen ainesosan, natriumin, saanti nostaa iän myötä verenpainetta.

Keskimääräinen ruokasuolan käyttö on 10 grammaa vuorokaudessa. Puolittamalla määrä viiteen grammaan, päivittäistä natriumin saantia voisi vähentää kahdella grammalla.

Natriumin saannin vähentämisessä auttavat ruokasuolan välttäminen ruoanvalmistuksessa ja ruokapöydässä ja vähäsuolaisten elintarvikkeiden valitseminen ruokakaupassa.

Varsinkin vähäsuolaisten leipien, liha- ja kalatuotteiden ja eineksien valinta kannattaa. Runsaalla kasvisten, hedelmien ja marjojen käytöllä voidaan vähentää suolaisten ja rasvaisten ruokien osuutta ruokavaliossa.

Kaliumin vähäinen saanti suurentaa aivohalvauksen vaaraa. Kaliumia löytyy kasvikunnan tuotteissa ja useissa mineraalisuoloissa.

Myös kalsiumin käyttö alentaa hieman verenpainetta. Kalsiumia voi nauttia luontevasti vähärasvaisten maitotuotteiden muodossa.

Suosi kasviöljyjä ja -margariineja

Suurin osa ravinnon rasvojen vaikutuksista välittyy kolesteroliaineenvaihdunnan eikä niinkään verenpaineen kautta.

Kasviöljyjä ja vähäsuolaisia kasvimargariineja kannattaa suosia voin ja voimakassuolaisten margariinien sijaan. Näin saadaan vähennetyksi seerumin kokonaiskolesterolin pitoisuutta.

Kaloista saatavilla öljyillä on suotuisa vaikutus verenpaineeseen, joten kala-aterioita on hyvä olla viikoittain.

Vähän tyydyttynyttä rasvaa ja runsaasti hedelmiä, kasviksia ja rasvattomia tai vähärasvaisia maitovalmisteita sisältävä ruokavalio alentaa kohonnutta verenpainetta.

Liikunta ja laihdutus pudottavat painetta

Säännöllisellä kestävyysliikunnalla vähintään kolmesti viikossa voidaan laskea verenpainetta. Tällaista liikuntaa on mm. kävely, sauvakävely, juoksu, pyöräily, hiihto ja uinti. Kuntosaliharjoittelu saattaa myös alentaa kohonnutta verenpainetta.

Jo noin viiden kilon painon lasku alentaa ylipainoisen verenpainetautia sairastavan ylä- ja alapainetta noin 3 elohopeamillimetrin verran.

Laihdutuksen vaikutusta voi vielä tehostaa suolan käyttöä vähentämällä ja kalan syönnin lisäämisellä.

Alkoholiakin vain kohtuudella

Vähintään 21 ravintola-annosta alkoholijuomaa juotuna viikossa nostaa verenpainetta raittiuteen tai vähäisempään käyttöön verrattuna. Naisilla jo vähäisempi käyttö nostaa verenpainetta.

Runsas alkoholin käyttö lisää aivohalvauksen vaaraa ja voi vähentää verenpainelääkityksen tehoa.

Verenpaineen ja sydänterveyden kannalta miesten tulisi käyttää alkoholia alle kolme ja naisten alle kaksi ravintola-annosta päivässä, tai olla raittiita.

Suotuisilla elintavoilla voi selvästi pienentää verenpainetaudin ja muiden sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

Julkaistu: 26.9.2006
Kommentoi »