Kauneus & Terveys

Terveyttä kasviksista


Kasviksia kannattaa syödä, koska niissä on vähän energiaa ja runsaasti hyviä ainesosia. Kasviksista saat muun muassa runsaasti erilaisia vitamiineja, kivennäisaineita, kuitua ja antioksidantteja sekä flavoinoideja.
Kuvat Thinkstock

Ota tavaksesi kaupassa käydessä täyttää puolet kärrystäsi tai koristasi erilaisilla kasviksilla. Tällöin kasviksia on helppo ja nopea käyttää, kun niitä on aina kotona saatavilla. Kasviksiin luetaan niin juurekset, vihannekset, marjat kuin hedelmät sekä sienet.

Aloita heti aamupalalla ja nauti tämän jälkeen joka aterialla sekä välipalalla jotakin kasvista. Sopivaa määrää pohdittaessa oma koura on hyvä mitta. Tavoite on kuusi kourallista päivässä.

Lue myös: Lisää virtaa kasveilla

Juo kasviksia!

Voit aloittaa aamusi vaikkapa pirtelöllä tai smoothiella. Näiden juomien perustan muodostavat marjat ja hedelmät maitotuotteiden (maito, rahka, jogurtti tai piimä) kanssa. Jos esimerkiksi aamuisin olet hyvin kiireinen, voit juoman pohjana käyttää marjojen tai hedelmien sijasta vauvanruokien marja- tai hedelmäsoseita sekä valmiita marjakeittoja.

Jos et ole aiemmin tottunut nauttimaan marjoja, tulee ne nautittua juomissa lähes huomaamatta. Mieti, mikä maistuu sinulle parhaiten: Miedommanmakuiset marjat, kuten vadelma, mansikka tai mustikka? Vai pidätkö mieluummin kirpeimmistä marjoista, kuten puolukasta, herukoista tai vaikkapa tyrnimarjoista?

Mikäli herukat tai muut marjat tuntuvat sellaisenaan liian voimakkailta, voit paloitella mukaan banaania makua pyöristämään. Myös jogurtin tai viilin seurana on helppo nauttia marjoja tai hedelmäpaloja. Kivan makuvivahteen saat luumun, melonien ja ananaksen paloista. Hyvää makua niin jogurtille kuin juomiin antavat hedelmistä myös passionhedelmä tai mango.

Puuroihin ja voileiville kasviksia

Mikäli nautit aamulla puuroa, lisää puuron päälle runsaasti marjoja. Kuuma puuro on nopeasti sopivaa syötäväksi, kun lisäät marjat suoraan pakasteesta. Ilman sulattamista marjat myös säilyttävät paremmin vitamiinipitoisuutensa.

Kasvikset sopivat oikein hyvin leivän päälle mehevöittämään ja antamaan lisää hyvää makua. Perinteisten salaatin, kurkku-, paprika- tai tomaattiviipaleiden lisäksi voit halutessasi kokeilla leivälle myös erilaisia raasteita tai salaatteja. Hedelmistä leivän päälle sopivat mainiosti ainakin avokado-, omena- tai päärynäviipaleet.

Lue myös: Kevyttä kesäruokaa!

Lounaan ja päivällisen kasviksia

Aloita lautasen täyttäminen kasviksilla joko salaatilla, raasteella tai kasvisten paloilla, tällöin saat annokseesi helposti runsaasti kasviksia. Salaatit, raasteet tai kasvispalat voit halutessa maustaa öljypohjaisilla salaatinkastikkeita, mieluisilla yrteillä, pähkinöitä tai siemenillä.

Salaatin voit nauttia pääruokanakin. Tällöin salaattiin on hyvä lisätä kasvisten lisäksi joko papuja, raejuustoa, kanaa, kalaa, lihaa tai kananmunaa proteiinin saantia turvaamaan.

Kasvisruoat ovat myös hyvä vaihtoehto pääruoaksi. Hernekeiton tai pinaattilettujen lisäksi koko perheelle maistuvat usein hyvin myös sosekeitot, vokit tai muut kasvispihvit.

Kokoa kasvisvati!

Hedelmät ja marjat sellaisenaan ovat hyviä välipaloja. Kesällä voit herkutella tuoreilla mansikoilla, vadelmilla, mustikoilla, kirsikoilla tai herneillä. Talvella meidän on turvauduttava pakastettuihin, kuivattuihin tai pakastekuivattuihin marjoihin. Kohmeiset karviaiset esimerkiksi ovat hyvä välipalaherkku sellaisenaan.

Voit käsitellä hedelmät tai juurekset etukäteen ja laittaa ne rasiaan jääkaappiin, jolloin sinulla on heti valmista hyvää välipalaa tarjolla. Valmiiksi paloitellut kasvikset rasiassa on oiva tapa ottaa kasviksia mukaan myös työpaikalle tai harrastuksiin.

Juures- tai kasvispaloista voit tehdä myös kasvisvadin: esimerkiksi kukka- ja parsakaalista, porkkanasuikaleista, kurkkutikuista, kyssäkaalista ja varsiselleristä. Nauti kasvikset sellaisenaan tai dippikastikeen kanssa, joka on valmistettu esimerkiksi kevyt kermaviilistä.

Iltapalalla voit nauttia illalla kasviksia aamupalan tapaan joko viilin tai jogurtin kanssa tai voileivän päällä. Hyviä iltapaloja ovat myös smoothiet tai hedelmät ja marjat raaejuuston tai rahkan kanssa nautittuna.

Lue myös: Puoli kiloa päivässä. Miksi niin vähän?

Ruokiin väriä kasviksilla

Hyvän ravintosisältönsä lisäksi kasvikset antavat ruokiimme väriä ja vaihtelua. Lisää vokkiruokiin vaikkapa oranssia porkkanaa, keltaista ja punaista paprikaa, vihreitä sokeriherneenpalkoja tai parsakaalia sekä pala inkivääriä ja päälle vielä tuoretta korianteria tai persiljaa.

Voit muuta tuttuja ruokaohjeita lisäämällä niihin kasviksia, vaikka ne eivät sinne aiemmin olisi kuuluneetkaan. Kasvikset sopivat erityisen hyvin niin keittoihin, patoihin, kastikkeisiin kuin uuniruokiinkin.

Ellet ehdi käsittelemään kasviksia ruokien joukkoon, voit ottaa tavaksi kurkata kaupan pakastealtaaseen. Pakastealtaat ovat pullollaan erilaisia jo käyttövalmiita kasviksia. Pakastetut kasvikset sisältävät yhtä runsaasti tai jopa enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita kuin tuoreet kasvikset erityisesti talvella ja keväällä.

Jos viikonloppuna on enemmän aikaa ruoanvalmistukselle, voit tällöin valmistaa suuren määrän kasvislisäkettä, jota on helppo ja nopea lämmittää viikolla pääruoan seuraksi. Hyvän ja värikylläisen kasvislisäkkeen saat esimerkiksi punajuuresta. Myös muut juurekset ovat hyviä uunissa paahdettuna. Halutessasi voit höystää kasvislisäkkeet vaikkapa tomaatilla. Myös vanhanajan lanttu- ja nauriskuutiot ovat edelleen aivan käyttökelpoisia ja maukkaita lisäkkeitä.

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti.

Lue myös:

Miksi kasviksia syödessä värikkyys kannattaa?

Kohenna hemoglobiiniasi kasviksilla!

Puhdista kehosi kasveilla

Julkaistu: 5.2.2012