Kauneus & Terveys

Syötkö liikaa suolaa?


Tarvitsemme suolaa, mutta emme paljon. Varsin monella kokonaissuolansaanti on reilusti yli suositusten. Näin vähennät suolansaantiasi!
Kuvat Thinkstock

Natrium on välttämätön kivennäisaine, mutta sen tarve on pieni. Suolaksi laskettuna sitä tarvitaan keskimäärin vain 1,4 grammaa vuorokaudessa. Aikuisilla suositeltava kokonaissuolan saanti on alle 5 grammaa vuorokaudessa. Urheilijat, jotka hikoilevat erittäin paljon, voivat tarvita hieman tavallista enemmän suolaa.

Suomalaiset miehet saavat suolaa melkein kaksinkertaisen määrän päivittäin ja naisetkin noin 7 g/vrk. 

Runsaasti terveyshaittoja

Suolan runsas käyttö aiheuttaa turvotusta, kohottaa verenpainetta, lisää aivoinfarktin, munuaisten vajaatoiminnan ja sydämen kammion paksuuntumisen vaaraa. Kohonnut verenpaine on suurin riskitekijä sydäntaudeille ja aivoinfarkteille. Lisäksi suolan liiallinen käyttö lisää ennenaikaisen kuoleman vaaraa.

Suolan runsas käyttö on myös yhdistetty mahasyöpään. Lisäksi se lisää kalsiumin eritystä ja saattaa siten altistaa osteoporoosille.

Kalium toimii natriumin vastavaikuttajana. Kasvikset, pavut, siemenet, pähkinät ja maitotuotteet sisältävät runsaasti kaliumia. Mineraalisuolaan on lisätty runsaasti kaliumia ja vähennetty natriumin määrää.

Suurin osa suolasta saadaan piilosuolana joukkoruokailussa ja elintarvikkeissa muun muassa marinadeissa, eineksissä, leivässä, juustossa ja lihavalmisteissa. Suolaa vähennettäessä makuaisti tottuu noin kahdessa viikossa vähäsuolaisempaan ruokaan.

Näin vähennät suolaa!

  • Syö leipä vähäsuolaisena, leipä on vähäsuolaista, kun siinä on suolaa alle 0,7 %
  • Valitse muutkin elintarvikkeet vähäsuolaisina.
  • Vältä lisäämästä suolaa perunoiden, pastan tai kasvisten keitinvesiin.
  • Käytä ruoanlaitossa maustemittaa, jotta vältyt käyttämästä liikaa suolaa.
  • Yhdessä liemikuutiossa on 5 grammaa suolaa, ota tämä huomioon, kun käytät niitä.
  • Valitse tuoreita ja käsittelemättömiä ruoka-aineita ja runsaasti kasviksia.
  • Meri- tai vuorisuolassa on yhtä paljon natriumia kuin tavallisessa suolassa.
  • Käytä yrttejä ja mausteita suolan sijaan.
  • Happamuus korostaa suolan makua, jolloin suolaa tarvitsee vähemmän. Esimerkiksi tomaattisose, luonnonjogurtti ja sitruuna antavat makua ruokaan.
  • Osta lihavalmisteet mieluimmin ilman marinadia tai huuhtele ainakin ylimääräinen marinadi ennen tuotteen kuumentamista.
  • Elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä olevan natriumin saa muunnettua suolaksi (g) kertomalla se 2,5:llä.

Kirjoittaja on elintarviketieteiden maisteri.

Julkaistu: 24.9.2013