Kauneus ja Terveys

Ravitsemus vaikuttaa jopa keskittymiseen!

Ravitsemus vaikuttaa jopa keskittymiseen!
Koulujen alettua lapset ovat loman jälkeen virkeitä ja levänneitä. Toivottavasti! Ravitsemuksella voidaan vaikuttaa niin lasten kuin aikuisten vireystilaan ja keskittymiskykyyn.
Julkaistu: 28.8.2012
Väsyneenä niin koululaisen kuin työssäkäyvän aikuisen on hankala oppia uutta, koska muun muassa keskittymiskyky herpaantuu. Ravitsemus vaikuttaa jaksamiseen. Ravitsemuksen uskotaan vaikuttavan jopa ADHD:n kaltaisiin keskittymisvaikeuksiin. ADHD on viime vuosina yleistynyt huomattavasti.
Lyhenne tulee ilmaisusta Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Ongelma esiintyy useimmiten lapsilla, mutta siitä voivat kärsiä myös aikuiset.

ADHD oireilee monin tavoin

ADHD:lle tyypillisiä oireita voivat olla:
  • pakonomainen käytös, joka ilmenee fyysisesti ja emotionaalisesti
  • hetken mielijohteesta lähtevä, impulsiivinen käytös
  • oppimiskykyyn liittyvät ongelmat, kuten keskittymiskyvyn puute ja heikentynyt tiedon vastaanottamiskyky
  • terveyteen liittyviä ongelmat, esim. alttius fyysisille oireille ja kivuille ja sairauksille
  • uniongelmat

Tutkitusti vaikutusta

Jo 70-luvulla amerikkalainen, tohtori Benjamin Feingold oivalsi, että ruoka-aineiden lisäaineet (väri-, maku- ja säilöntäaineet) sekä aspartaami ja muut makeutusaineet olivat merkittävä tekijä ongelman taustalla. Feingoldin ajatukset kumottiin elintarviketeollisuuden taholta ja vasta viime vuosina hänen ajatuksiinsa on palattu.
Muun muassa Hollannissa on tehty laajoja tutkimuksia, joissa on tutkittu, miten lisäaineeton ruoka vaikutti ADHD-lapsiin. Viime vuonna Lancet-tiedejulkaisussa julkaistujen tulosten mukaan lisäaineeton ruoka teki lähes ihmeitä ADHD-lapsille: lasten käytös ja oppimiskyky paranivat huomattavasti varsin lyhyessä ajassa.
Olen myös omin silmin nähnyt ravitsemuksen merkityksen. Ravintoterapeuttina olen hoitanut lukuisia ADHD-lapsia ja todistanut sen, miten ruokavalion muututtua lasten terveydentila, käytös ja uni ovat parantuneet huomattavasti.

Mitä syödä ja mitä ei?

Tässä artikkelissa on mahdollista antaa vain yleisneuvoja, sillä jokainen on yksilö ja saattaa kärsiä muistakin ongelmista, kuten allergiosita, intoleransseista ja vatsavaivoista, jotka kaikki on hoidettava.
Nämä vinkit pätevät myös jokaisen koululaisen kohdalla, kun tavoitteena on oppimista edistävä vireystila ja entistä parempi keskittymiskyky.

Vältä seuraavia:

  • kaikki karkit
  • kaikki virvoitusjuomat
  • roska- ja pikaruoka
  • lihaleikkeleitä
  • valmiskastikkeita
  • makeita valmisruokia
  • jalostettua vehnää (pasta, leipomotuotteet, pitsat)
  • hydrogenoituja, keinotekoisia rasvoja

Nauti seuraavia:

  • runsaasti tuoreita vihanneksia
  • runsaasti tuoreita hedelmiä ja marjoja
  • tuoretta lihaa
  • tuoretta kalaa
  • täysjyväviljoja (kaura, spelt, kinoa, hirssi, tattari)
  • sokeroimattomia luonnonmehuja ja puhdasta vettä
  • kalaöljyä
  • täysrasvaisia maitotuotteita kohtuudella
Ylipäätään kannattaa suosia sellaista ravintoa, jota on prosessoitu mahdollisimman vähän. Parasta on kotiruoka, joka on enimmäkseen paikallisista raaka-aineista valmistettua.
Kirjoittaja on kliininen ravintoterapeutti.
Lue myös:
Kommentoi »