Terve.fi

Proteiinilisä tehostaa myös iäkkäiden voimaharjoittelua

Proteiinilisä tehostaa myös iäkkäiden voimaharjoittelua

Iäkkäiden kevyt voimaharjoittelu olisi tehokkaampaa, jos potilaiden ruokavalioon lisättäisiin samalla proteiinia. Lue lisää.
Mainos

Kevyt voimaharjoittelu pitää iäkkäiden lihakset paremmassa kunnossa ja vähentää lihasten rappeutumista. Harjoittelu olisi kuitenkin tehokkaampaa, jos potilaiden ruokavalioon lisättäisiin samalla proteiinia, tuore katsaustutkimus osoittaa. Proteiinilisien on pitkään tiedetty tehostavan voimaharjoittelua, mutta epäselvempää on ollut, tapahtuuko sama myös iäkkäillä ja eripainoisilla potilailla.

Tutkijat selvittivät asiaa yhdistämällä ja analysoimalla 17 satunnaistetun ja lumekontrolloidun tutkimuksen aineistot. Tutkimuksiin osallistuneet olivat keskimäärin 73-vuotiaita.

Analyysi osoitti osallistujien lihasmassan ja jalkojen lihasvoiman parantuneen selvästi paremmin ryhmissä, joissa harjoittelua tuettiin proteiinilisillä. Vaikutus oli sama normaalipainoisilla, lievästi lihavilla sekä lihavilla.

Lihasten kunnosta kannattaa huolehtia, sillä ihmisen lihasmassa alkaa väistämättä pienentyä ikääntymisen myötä. Myös liikakilot kertyvät helpommin ja luusto heikkenee iän karttuessa. Liikunta ei estä ikääntymistä, mutta se voi hidastaa sen myötä tulevia muutoksia ja auttaa elämään terveempää ja mielekästä elämää.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition 2017;106:1078–1091

Lue lisää:

Vanhukset ovat aliravittuja hoitolaitoksissa

Vanhuuden uhkana puutostaudit

Julkaistu: 10.10.2017