Kauneus & Terveys

Näin tehostat aineenvaihduntaasi

Näin tehostat aineenvaihduntaasi
Kuusi asiaa, joiden avulla saat potkua aineenvaihduntaasi ja paremman olon.
Kuvat iStock

1. Kasvata lihasmassaa

Suuntaa säännöllisesti salille ja kuormita kehoasi monipuolisesti.

Säännöllinen voimaharjoittelu kasvattaa lihaksia – ja mitä enemmän lihasmassaa, sitä enemmän kulutat.

2. Harjoita hengityselimistöä

– Hengityselimistön toiminta on aineenvaihdunnan kannalta keskeinen asia, ja siksi hengästyttävä liikunta on tärkeää, kertoo ravitsemusasiantuntija ja valmentaja Jonna Heinonen.

Vuonna 2011 toteutetun tutkimuksen mukaan aineenvaihdunta toimii 45 minuutin tehokkaan aerobisen treenin jälkeen tavallista tehokkaammin jopa 14 tunnin ajan.Lue myös: Opettele ainakin nämä ensiaputaidot

3. Nuku tarpeeksi & vältä stressiä

Uni-valvetilalla on tutkitusti vaikutusta hormonituotantoon ja sitä kautta aineenvaihdunnan toimintaan. Myös stressi on myrkkyä aineenvaihdunnalle.

– Aineenvaihdunta hidastuu, jos et nuku tarpeeksi tai olet kovin stressaantunut.

4. Syö monipuolisesti, riittävästi ja säännöllisesti

– Pidä itsesi hyvässä ravitsemuksessa eli syö riittävästi monipuolista ruokaa. Nauti sekä proteiinia, hyviä rasvoja että hiilihydraatteja sopivissa määrin tarpeeseesi nähden. Huolehdi myös siitä, että saat tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet.

Älä jätä aterioita väliin vaan syö säännöllisesti.

– Aineenvaihdunta voi hidastua, jos kroppa ei saa ravintoaineita tarpeeksi usein.

5. Juo vihreää teetä tai napsi tummaa suklaata

Polyfenolit, joita on muun muassa tummassa suklaassa, vihreässä teessä, mustikoissa ja punaviinissä, ovat antioksidantteja, joilla on tutkitusti aineenvaihdunnan toimintaa edistäviä vaikutuksia.

Heinonen kuitenkin muistuttaa, että vaikka antioksidantit ovat terveyden kannalta tarpeellisia, liika on liikaa.

– Sama pätee kaikkiin vitamiineihin ja kivennäisaineisiin. Esimerkiksi vihreän teen on juotuna havaittu olevan terveellistä, mutta vihreä tee -kapseleissa antioksidanttimäärät alkavat olla niin suuria, että ne alkavat kääntyä itseään vastaan, ja yksi antioksidantti alkaa viedä tilaa muilta. Kun tuote on puristeessa tai pillerissä, tavaraa on yleensä liikaa.

6. Jätä yösyöminen väliin

Yösyömisen on havaittu hidastavan ruoansulatusta, ja yötyötä tekevät lihovat tutkitusti muita helpommin.

– Yö on tarkoitettu ruoansulatuksen lepoajaksi, jolloin parasympaattinen eli tahdosta riippumaton hermosto toimii tehokkaasti. Yösyöminen kuitenkin häiritsee tämän hermoston toimintaa.

Lähteet: ravitsemusasiantuntija ja valmentaja Jonna Heinonen, MakiaMental. Medicine & Science in Sports & Exercise: A 45-minute vigorous exercise bout increases metabolic rate for 14 hours.

Julkaistu: 1.8.2016
Kommentoi »