Kauneus ja Terveys

Näin löydät sopivat lenkkikengät

Näin löydät sopivat lenkkikengät
Kun tiedät, millainen jalkasi on, lenkkariostokset helpottavat.
Julkaistu: 9.9.2016
Menetkö ymmällesi lenkkarikaupassa? Tarjolla on neutraaleja, pronaatio­tuettuja ­sekä ­iskunvaimennettuja kenkiä ja lisäksi­ kevyitä,­ ohutpohjaisia paljasjalkajuoksukenkiä, joista­ tuki ja iskunvaimennus puuttuvat täysin tai lähes kokonaan. ­Kun etsii itselleen juoksukenkää, on hyvä tietää, millainen oma jalka on. Juoksukengässä tarvitaan ominaisuuksia, jotka jaloista puuttuvat.­ Jäykkä jalka kaipaa iskun­vaimennusta ja yliliikkuva­ jalka tukea. Myös kengän käyttö­tarkoitus ja juostava maasto vaikuttavat valintaan, mutta toissijaisesti.  – Karkeasti jaettuna jalkateriä on kolmenlaisia: joustamattomia, joustavia ja yliliikkuvia. ­Lisäksi on jalkoja,­ joissa­ on liike­rajoitteita tai ­rakenteellisia virheasentoja,­ kuten latta­jalkaisuutta, kertoo jalkaterapeutti Sami Pesonen.

Tutustu jalkoihisi

Ennen ostoksia jalkaa voi tutkia vaikka syväkyykkytestillä.– Jäykän jalkaterän tunnistaa siitä, että ­syvään kyykkyyn on vaikea päästä, koska nilkkaa kiristää. ­Joustava jalkaterä­ ­pysyy kyykätessä­ suorassa asennossa ja jalka­terän ­kaari korkeana, Pesonen neuvoo.­Yliliikkuva jalka­terä pettää ­ala-asennossa ja kääntyy sisäänpäin eli pronaatioon. Silloin polvet painuvat yhteen ja jalka­terän sisä­kaari madaltuu.Jos oman jalan malli ei näin selviä tai jalassa­ on kipuja,­ kannattaa mennä vaikka jalkaterapeutin vastaanotolle.Myös useimmissa juoksu­kenkiä myyvissä­ urheiluliikkeissä­ on mahdollista tutkituttaa ­jalan ­asento ja se, onko jalassa­ ylipronaatiota,­ alipronaatiota eli ­supinaatiota vai onko ­jalan asento neutraali tai lähellä sitä.

Tunnista pronaatio

Supinaatio- ja pronaatiosykli on normaali­ ­jalassa toistuva­ liikeyhdistelmä. Pronaation ­aikana jalkaterä joustaa, ­mukautuu alustaan ja vaimentaa iskua, kun taas supinaation aikana jalkaterä jämäköityy, ja sillä voi ponnistaa.Jos jompikumpi liikkeistä on liiallista tai liian vähäistä, juoksu ei ole optimaalista.– Voimakkaasti ylipronatoiva tai yliliikkuva jalkaterä kaipaa juoksukenkään pronaatio­tukea ­sisäsivulle ja kierto­jäykkyyttä etu- ja keskiosalle.­ Iskunvaimennusta on hyvä olla, jos juoksualusta on kova, Pesonen kertoo.Supinoiva eli ulospäin kiertyvä jalkaterä on harvinaisempi, ja supinaatiotuettuja kenkiä on tarjolla vain vähän. ­Ilman riittävää tukea liikaa ­supinoivan jalan nilkka saattaa nyrjähtää. ­Myös iskunvaimennusta­ kaivataan päkiään ja kantaan.

Liiallinen tuki voi aiheuttaa vammoja

Jos jalka on neutraali, kehon paino jakautuu ­koko jalkapohjalle ja nilkkojen linja on suora.­ Silloin jalan liikkuvuus ja lihastoiminta­ ovat kunnossa, mutta kengässä tulisi olla iskunvaimennusta.– Jos neutraalijalkainen kuitenkin käyttää liian voimakkaasti ­tuettuja tossuja, jalan normaali pronaatio saattaa ­estyä ja lihakset heikentyä, ­Pesonen kertoo.Tällöin voi syntyä ajan kanssa myös rasitusvammoja.

Treenaa maratoonille tukevilla kenkillä

Paljon juoksevat vaihtelevat tossuja maaston ja juoksutekniikan ­mukaan. Trendikkäässä­ ja polvia säästävässä ­päkiäjuoksussa maahan ­tömähtää ensin päkiä, ei kanta, jolloin vahvasti iskun­vaimennetulla kengällä voi olla vaikea juosta. Päkiäjuoksu vaatii jalkaterältä, nilkalta, sääreltä  ja pohkeelta enemmän voimaa kuin kantajuoksu. Päkiäjuoksussa­ polven alueen rasitus vähenee, mutta akilles­jänteen kasvaa.Maratoonarin voi olla järkevää harjoitella­ ­kengillä, joissa on hyvä tuki. Kilpailuissa kannattaa juosta ­kevyemmillä tossuilla.Asvaltilla kengältä vaaditaan iskun­vaimennusta, mutta maastossa liian vahva­ ­iskunvaimennus heikentää jalan kykyä aistia epätasaisia pintoja. Jos jalka on terve ja sen asento on neutraali, paras iskunvaimennus on jalka itse.
Lue myös:
Onko jalassani asentovirhe?
Kommentoi »