Kauneus ja Terveys

Näin hallitset painoasi +30-vuotiaana

Näin hallitset painoasi +30-vuotiaana
30-vuotiaana tärkeintä on opetella tunnistamaan stressi, hallitsemaan sitä ja pysymään liikkeellä.
Julkaistu: 21.1.2016

PAINONHALLINNAN HAASTEET NYT

Ruuhkavuosina työ ja perhe verottavat voimia ja painonhallinta on entistä vaikeampaa. Painoa on useimmille kertynyt muutama kilo liikaa. Ihmisen ihannepaino on kuitenkin se, mitä hän on ollut 20-25-vuotiaana.

30-vuotiaiden naisten liikapaino liittyy raskauksiin ja synnytyksiin. Raskauden aikana kertyvästä ylimääräisestä rasvasta ei päästäkään eroon helposti. 

Katkonainen uni ei tee elämästä helppoa. Lasten takia moni joutuu valvomaan tai heräilemään kuukausikaupalla. 

Tutkimusten mukaan katkonainen uni johtaa lihomiseen. Väsynyt ihminen voi syödä energiamäärällisesti yli tarpeen tai epäterveellisesti. Vastaavasti hän ei jaksa liikkua riittävästi.

Kiire rikkoo hyvien liikunta- ja syömisrutiinien ylläpitoa. Kun työpäivä venyy pitkäksi ja lapsia kuljetetaan harrastuksesta toiseen, sohva alkaa vetää puoleensa. Lapsetkin kaipaavat huomiota.

Stressaantunut ei jaksa välittää ruoan laadusta. Lohturuoka houkuttelee, ja makeilla herkuilla tai roskaruoalla palkitaan itseä.

Ruoasta ja herkuttelusta tulee helposti elämän suurin nautinto. Elintaso nousee ja sekin sisältää painoloukun. 

Ruoan merkitys kasvaa vanhetessa. Varallisuus antaa mahdollisuuden syödä monipuolisemmin ja ruoka muuttuu tärkeäksi osaksi sosiaalisuutta.

+30-VUOTIAAN VINKIT JUURI NYT

1. Tarkista elämänarvosi. Jos terveys on yksi arvoistasi, mieti miten hyvin se toteutuu juuri nyt arjessasi. ­Voitko tehdä jotain toisin? Nuku enemmän ja opettele hallitsemaan stressiä.

2. Kun ulkopuolelta tulee paineita, näkyvätkö ne sinussa ylipainona tai kolotuksena kehossa? Usein vaiva tai vamma kertoo, milloin on aika hidastaa.3. Hanki lisää aikaa liikkua. Voitko liikkua perheesi kanssa? Kun lapsi pelaa jalkapalloa, lenkkeile kentällä seisoskelun sijaan.4. Liiku arkena. Kävele portaat ja kulje työmatkaasi myös jalan.5. Pidä huolta lihaskunnosta. Kun ole täyttänyt 30, lihasvoimasi alkaa surkastua 10–15 prosenttia jokaista kymmentä vuotta kohti.6. Hyväksy elämäntilanne. Älä ota lisästressiä muutamasta liikakilosta. Arki muuttuu koko ajan.Asiantuntijat: ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta ja professori, lääkäri ja lihavuuden tutkija Jukka T. Salonen Mehiläisestä

Lue myös:

Kommentoi »