Kauneus ja Terveys

Anette Palssa: Tunnista valenälkä

Anette Palssa: Tunnista valenälkä
Ravitsemusterapeutti Anette Palssa kannustaa kaloreiden laskemisen sijaan tietoiseen syömiseen.
Julkaistu: 18.9.2015

Jos kilot ovat karanneet käsistä tai olo tuntuu turvonneelta, keventäminen voi tuntua hyvältä ajatukselta.

Pitäisikö alkaa laskea kaloreita vai uskaltaisiko vain luottaa siihen, että elimistö kyllä kertoo mitä se tarvitsee?

Epätarkat kalorit

Laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa toteaa, että kaloreiden laskeminen saattaa joissakin tapauksissa auttaa hahmottamaan ruoka-aineiden energiamääriä, mutta pitkällä aikavälillä kaloreiden kyttääminen on turhan vaativaa ja epätarkkaa.

– Kalori on aina kalori, mutta aineenvaihdunta ja energiankulutus vaihtelevat ihmiskohtaisesti. Koneistot eivät ole kaikilla samanlaiset.

Energiankulutukseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi lihaskudoksen määrä, paino, perinnölliset tekijät sekä fyysinen aktiivisuus.

– Tietyn kokoinen ihminen voi kuluttaa keskimäärin esimerkiksi 1800 kaloria päivässä, mutta todellisuudessa kulutus voi heittää parisataa kaloria suuntaan tai toiseen.

Nälän säätely voi olla häiriintynyt

Mistä sitten tietää, syökö sopivasti? Palssan vastaus on, että ainoa vaihtoehto on luottaa elimistön alkukantaiseen viestiin: nälkään.

Lähtökohtaisesti nälän ja kylläisyyden säätely on Palssan mukaan viisas ja luotettava järjestelmä. Esimerkiksi vastasyntyneellä se toimii vielä moitteetta – vauva syö vain nälkäänsä ja lopettaa kun on saanut riittävästi energiaa.

Usein nälänsäätelyjärjestelmä kuitenkin häiriintyy ajan mittaan. Oikea nälkä sekoitetaan helposti tunneperäisiin mielitekoihin.

– Säätely voi olla todella pielessä, jos ruokaa on käytetty palkintona tai keinona esimerkiksi tylsyyden, stressin tai huolten taltuttamiseen.

Palssan kokemus on, että myös runsas makean syönti saa nälänsäätelyjärjestelmän helposti raiteiltaan.

– Rottienkin on todettu tutkimuksissa syövän järjettömiä määriä makean ja rasvan yhdistelmiä kuten juustokakkua.

Erota nälkä ja mieliteko

Palssa korostaa, että on tärkeää oppia erottamaan toisistaan oikea nälkä ja tunneperäiset mieliteot.

Esimerkiksi väsymys, stressi tai jano voivat aiheuttaa valheellisen nälän tunteen.

– Jos en itse myöhään illalla ole varma olenko nälkäinen vai en, menen vain nukkumaan. Jos oikeasti tarvitsen ruokaa, uskon kyllä herääväni näläntunteeseen.

Nälänsäätelyjärjestelmän toimivuutta voi Palssan mukaan kehittää syömällä tietoisesti. Maistele rauhassa ja kuuntele mielen ja vatsan tuntemuksia.

Jos et ole varma, onko kyseessä nälkä vai mieliteko, mieti tekeekö mielesi vain jotakin tiettyä ruokalajia vai kelpaisiko tylsempikin vatsan täyte.

Vaikka mieliteko tuntuu Palssan mukaan usein jopa nälkää pakottavammalta, suklaanhimo viittaa harvoin oikeaan nälkään.

– Itse mietin, söisinkö kaurapuuroa. Minun ei koskaan tee mieli kaurapuuroa muuten vaan.

Lähteet: laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa

Kommentoi »