Kauneus & Terveys

Mitä raskaana olevan tulisi syödä?

Mitä raskaana olevan tulisi syödä?
Raskaana olevan tulisi syödä vihreitä kasviksia ja marjoja. Selvitimme tarkemmat ohjeet, kuinka syöt elämäntilanteesi mukaan.

Folaatti on tärkeä vitamiini jo raskautta suunnitellessa. Tätä B-ryhmän vitamiinia tarvitaan solujen jakaantumiseen ja verisolujen muodostumiseen. Runsas folaatin saanti saattaa myös suojata masennukselta. Raskaana oleva tarvitsee D-vitamiinia ja kalsiumia tavallista enemmän.Odotusajan ruokavalioon on hyvä sisällyttää niin sanottuja superruokia. Niissä on yleensä vähän kaloreita mutta erittäin paljon suojaravinteita. Odottavan äidin superruokia ovat esimerkiksi mansikka ja ruusunmarja. Mansikan folaatti ja C-vitamiini parantavat hemoglobiini­arvoja. Ruusunmarja sisältää runsaasti C-vitamiinia, fenoleita ja karotenoideja.

Näin syöt käytännössä 

Lisää aterioille kypsentämättömiä vihreitä salaatteja, parsa- ja kiinankaalia tai lanttua. Väritä annokset paprikalla ja tomaatilla. Folaattia saat myös täysjyväviljasta, leseistä, lihasta ja hedelmistä.Syö monipuolisesti marjoja ja hedelmiä. Pyri syömään tuoremarjoja päivittäin vähintään pari desilitraa. Nauti talvella vaikka appelsiineja, omenoita ja pakastemansikoita. Voit käyttää marjoja myös rouheina puuroissa ja jogurteissa, jos tuoreita ei ole saatavilla.Hyviä rasvoja saa kasviöljyistä. Viljoista kannattaa kokeilla B-vitamiinipitoista, gluteenitonta tattaria. Se auttaa ummetukseen ja voi ehkäistä myös suonikohjuja.Kalsiumin saamiseksi syö jogurttia, viiliä, piimää tai maitoa 6–8 desilitraa päivässä.

Lue myös: Miten raskaus vaikuittaa hiuksiin?Hyviä raudanlähteitä ovat täysjyvävilja, liha ja veri­ruoat. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä ravinnosta.Syö kalaa muutaman kerran viikossa, juo maitoa ja käytä leivän päällä kasvirasvalevitettä. Näin saat D-vitamiinia perustason verran.

Lue myös: Raudan puutos yhteydessä syntymäpainoonPurkista: Foolihappoa voi ottaa myös purkista. Kalsiumtabletit voivat olla tarpeen silloin, jos noudattaa esimerkiksi vegaaniruokavaliota tai kärsii laktoosi-intoleranssista.Odottava äiti voi tarvita rautalisiä, mutta niitä suositellaan käytettäväksi vasta alkuraskauden jälkeen. 

Lue myös:

Julkaistu: 29.5.2015
Kommentoi »