Kauneus & Terveys

Millainen määrä kofeiinia on haitallista tai jopa myrkyllistä?


Kofeiini virkistää ja tehostaa tarkkaavaisuutta, mutta voi myös aiheuttaa sydämentykytyksiä. Millainen määrä kofeiinia on haitaksi? Tiesitkö, että jopa joissakin karkeissa voi olla kofeiinia?
Kuvat Fotolia

Kofeiini on keskushermostoon vaikuttava kemiallinen yhdiste, jota on luonnollisena ainesosana kahvissa, teessä ja kaakaossa. 

Elintarviketeollisuudessa kofeiinia lisätään monenlaisiin tuotteisiin, joista tutuimpia ovat kola- ja energiajuomat sekä energiapatukat.

Voiko kofeiini olla haitallista?

Keskushermostoa kiihottavan vaikutuksen vuoksi kofeiini voi vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unen laatua ja lyhentää yöunta. Jos on herkkä kofeiinin virkistävälle vaikutukselle, kahvinjuontia kannattaa välttää jo myöhäisestä iltapäivästä lähtien.

Osa ihmisistä on erityisen herkkä kofeiinin vaikutuksille. Heille jo kohtuullinenkin kofeiinimäärä voi aiheuttaa sydämentykytystä tai jopa vapinaa.

Kofeiini voi aiheuttaa ahdistusta, pahentaa paniikkioireita tai syventää masennusta.

Useimmille ihmisille kohtuullinen ja päivittäinen kofeiininsaanti ei aiheuta terveyshaittoja. Jos huomaa olevansa tavallista herkempi kofeiinin vaikutuksille, sen käyttöä kannattaa tarkemmin rajoittaa.

Kofeiinia voi olla karkeissa

Kauppojen hyllyiltä voi löytyä karkki- ja purkkapusseja, jotka sisältävät kofeiinia. Jos tuotteeseen on lisätty kofeiinia, valmistajan tulee merkitä tieto tuoteselosteeseen.

Kofeiinia voi olla myös ravintolisissä sekä osassa särky- ja kuumelääkkeitä. Apteekissa myydään lisäksi erikseen kofeiinitabletteja. Yksi kofeiinitabletti sisältää kofeiinia suunnilleen yhtä paljon kuin parin desin mukillinen kahvia.

Kuppi tavallista kahvia vai espressoa?

Mukillinen (2 dl) suodatinkahvia sisältää noin 100 milligrammaa kofeiinia. Espresso on vahvempaa, eli pieni kupillinen sisältää yhtä paljon kofeiinia kuin kupillinen (1,25 dl) tavallista kahvia.

Mukillisesta teetä kofeiinia saa noin 30 milligrammaa. Vihreä ja valkoinen tee sisältävät kofeiinia yleensä vähemmän kuin musta tee.

Tölkki energiajuomaa vai kuppi kahvia?

Tölkillisestä energiajuomaa (0,33 l) kofeiinia saa keskimäärin saman verran kuin kahvimukillisesta. Puolen litran pullossa kolajuomaa kofeiinia on kaiken kaikkiaan 2/3 verrattuna kokonaiseen kahvimukilliseen.

Pieni energiapatukka voi sisältää kofeiinia jopa kahvimukillista enemmän. Sadassa grammassa tummaa suklaata on noin 40 milligrammaa kofeiinia.

Maksimiannos on 4 mukillista kahvia päivässä

Aikuiselle sopiva päivittäinen kofeiinimäärä on 400 milligrammaa. Tämän määrän kofeiinia saa esimerkiksi neljästä mukillisesta suodatinkahvia. Kyseinen määrä ei yleensä aiheuta haittoja.

Raskaana olevien ja imettävien naisten on oltava kofeiinin käytön suhteen varovaisempia, sillä sikiön ja vastasyntyneen elimistö ei pysty käsittelemään kofeiinia tehokkaasti. Kahvinjuonti on hyvä rajoittaa korkeintaan kahteen kupilliseen päivässä.

Yli 10 mukillista kahvia on myrkyllistä

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan myrkyllinen, eli toksinen, annos kofeiinia on 20 milligrammaa painokiloa kohti. Esimerkiksi 60 kiloa paina­valle aikuiselle se on 1200 milligrammaa kofeiinia. Tämä määrä tulee täyteen reilusta kymmenestä parin desin mukillisesta kahvia tai noin neljästä litrasta energiajuomaa.

Kofeiinimyrkytyksen oireita ovat muun muassa levottomuus, pahoinvointi, vapina ja sydämentykytys.

Lapselle ei edes yhtä tölkkiä

Lapset ja nuoret ovat erityisen herkkiä kofeiinin haittavaikutuksille. Eviran mukaan 50-kiloisella nuorella voi ilmetä kofeiinin haittavaikutuksia jo 125 milligramman eli noin yhden energiajuomatölkillisen kofeiiniannoksilla.

Voitko olla koukussa kofeiiniin?

Kofeiiniriippuvuudesta puhutaan silloin, kun kofeiinin saannin lopettaminen aiheuttaa vieroitusoireita. Oireita voivat olla päänsärky, vetämättömyys, väsymys ja alakuloinen mieliala. Vieroitusoireet alkavat tavallisesti 12–24 tunnin kuluessa kofeiinin saannin loputtua.

Kofeiiniriippuvuuden kehittyminen on yksilöllistä. Joillekin se voi kehittyä jo parista päivittäisestä kahvikupillisesta.  Osa ihmisistä taas ei saa oireita suurenkaan kofeiinimäärän käytön lopettamisesta.

Kofeiinin hyvät puolet?

Kofeiini stimuloi keskushermostoa, joten se piristää. Lisäksi kofeiini voi lisätä tarkkaavaisuutta ja reaktionopeutta sekä samalla parantaa fyysistä suorituskykyä.

Kofeiini imeytyy nopeasti ruoansulatuskanvasta verenkiertoon. Maksimivaikutukset ovat havaittavissa jo puolen tunnin kuluttua. 

Lue myös:

Julkaistu: 28.10.2016