Terve.fi

Hyviä antioksidanttien lähteitä

Hyviä antioksidanttien lähteitä
Taulukosta löydät antioksidanttien parhaita lähteitä. Yksittäisen vitamiinin saannissa kannattaa huomioida, että käyttötiheydellä on usein merkittävämpi vaikutus. Lue lisää antioksidanttien parhaista lähteistä.
Teksti
Julkaistu 26.9.2008

Alla oleviin taulukoihin on listattu antioksidanttien parhaita lähteitä. Yksittäisen vitamiinin saannissa kannattaa huomioida, että käyttötiheydellä on usein merkittävämpi vaikutus. Esimerkiksi ruusunmarja on hyvä C-vitamiinin lähde, mutta sitä käytetään yleensä melko harvoin. Sitrushedelmät tai peruna ovat paljon tavallisemmin käytettyjä ja ovat siksi monelle merkittävämpi C-vitamiinin lähde.

RAVINTOAINE

MISSÄ ON ENITEN?

porkkana, pinaatti, kurpitsa, vesimeloni, maissi, tomaatti, paprika, parsakaali ja tyrni

C-vitamiini

ruusunmarja, paprika, persilja, nokkonen, tyrni, mustaherukka ja muut marjat, sitrushedelmät, kaalit, tomaatti, hedelmä- ja marjatäysmehut

kasviöljyt, vehnänalkiot, pähkinät, siemenet, kokojyvävilja, vihreät lehtivihannekset

sisäelimet, kala, äyriäiset, sian- ja poronliha, kananmuna, vilja

PARHAITA FENOLISTEN YHDISTEIDEN LÄHTEITÄ

Metsämarja

karpalo, mustikka, puolukka, lakka, variksenmarja, juolukka ja vadelma

Puutarhamarjat

mansikka, mustaherukka, punaherukka, tyrni ja marja-aronia, boysenmarja ja kirsikka (erityisesti acerolakirsikka)

Hedelmät

omena, viinirypäle (tumma), luumu ja aprikoosi

Kasvikset

sipulit, kaalit, pavut, lehtisalaatti ja tomaatti

Muut

tee

Lue lisää antioksidanteista:

Kommentoi »