Terve.fi

Hyviä antioksidanttien lähteitä

Hyviä antioksidanttien lähteitä
Taulukosta löydät antioksidanttien parhaita lähteitä. Yksittäisen vitamiinin saannissa kannattaa huomioida, että käyttötiheydellä on usein merkittävämpi vaikutus. Lue lisää antioksidanttien parhaista lähteistä.
Teksti
Julkaistu: 26.9.2008

Alla oleviin taulukoihin on listattu antioksidanttien parhaita lähteitä. Yksittäisen vitamiinin saannissa kannattaa huomioida, että käyttötiheydellä on usein merkittävämpi vaikutus. Esimerkiksi ruusunmarja on hyvä C-vitamiinin lähde, mutta sitä käytetään yleensä melko harvoin. Sitrushedelmät tai peruna ovat paljon tavallisemmin käytettyjä ja ovat siksi monelle merkittävämpi C-vitamiinin lähde.

RAVINTOAINE

MISSÄ ON ENITEN?

porkkana, pinaatti, kurpitsa, vesimeloni, maissi, tomaatti, paprika, parsakaali ja tyrni

C-vitamiini

ruusunmarja, paprika, persilja, nokkonen, tyrni, mustaherukka ja muut marjat, sitrushedelmät, kaalit, tomaatti, hedelmä- ja marjatäysmehut

kasviöljyt, vehnänalkiot, pähkinät, siemenet, kokojyvävilja, vihreät lehtivihannekset

sisäelimet, kala, äyriäiset, sian- ja poronliha, kananmuna, vilja

PARHAITA FENOLISTEN YHDISTEIDEN LÄHTEITÄ

Metsämarja

karpalo, mustikka, puolukka, lakka, variksenmarja, juolukka ja vadelma

Puutarhamarjat

mansikka, mustaherukka, punaherukka, tyrni ja marja-aronia, boysenmarja ja kirsikka (erityisesti acerolakirsikka)

Hedelmät

omena, viinirypäle (tumma), luumu ja aprikoosi

Kasvikset

sipulit, kaalit, pavut, lehtisalaatti ja tomaatti

Muut

tee

Lue lisää antioksidanteista:

Kommentoi »