Terve.fi

Hyviä antioksidanttien lähteitä

Hyviä antioksidanttien lähteitä

Taulukosta löydät antioksidanttien parhaita lähteitä. Yksittäisen vitamiinin saannissa kannattaa huomioida, että käyttötiheydellä on usein merkittävämpi vaikutus. Lue lisää antioksidanttien parhaista lähteistä.
Teksti Toimitus
Mainos

Alla oleviin taulukoihin on listattu antioksidanttien parhaita lähteitä. Yksittäisen vitamiinin saannissa kannattaa huomioida, että käyttötiheydellä on usein merkittävämpi vaikutus. Esimerkiksi ruusunmarja on hyvä C-vitamiinin lähde, mutta sitä käytetään yleensä melko harvoin. Sitrushedelmät tai peruna ovat paljon tavallisemmin käytettyjä ja ovat siksi monelle merkittävämpi C-vitamiinin lähde.

RAVINTOAINE

MISSÄ ON ENITEN?

Karotenoidit

porkkana, pinaatti, kurpitsa, vesimeloni, maissi, tomaatti, paprika, parsakaali ja tyrni

C-vitamiini

ruusunmarja, paprika, persilja, nokkonen, tyrni, mustaherukka ja muut marjat, sitrushedelmät, kaalit, tomaatti, hedelmä- ja marjatäysmehut

E-vitamiini

kasviöljyt, vehnänalkiot, pähkinät, siemenet, kokojyvävilja, vihreät lehtivihannekset

Seleeni

sisäelimet, kala, äyriäiset, sian- ja poronliha, kananmuna, vilja

PARHAITA FENOLISTEN YHDISTEIDEN LÄHTEITÄ

Metsämarja

karpalo, mustikka, puolukka, lakka, variksenmarja, juolukka ja vadelma

Puutarhamarjat

mansikka, mustaherukka, punaherukka, tyrni ja marja-aronia, boysenmarja ja kirsikka (erityisesti acerolakirsikka)

Hedelmät

omena, viinirypäle (tumma), luumu ja aprikoosi

Kasvikset

sipulit, kaalit, pavut, lehtisalaatti ja tomaatti

Muut

tee

Lue lisää antioksidanteista:

Paljonko antioksidantteja tarvitaan ravinnosta?

Mitä tutkimus sanoo antioksidanteista

Julkaistu: 26.9.2008