Kauneus ja Terveys

Näin tunnistat laadukkaan pähkinän

Näin tunnistat laadukkaan pähkinän
Suomeen on laadittu suositukset pähkinöiden ravintosuosituksista.
Julkaistu: 21.1.2016

Ravitsemusasiantuntija Olli Ilander ja Meiran tuoteryhmäpäällikkö Johanna Martikainen kertovat, paljonko pähkinöitä tulisi syödä päivässä ja miten tunnistaa laadukkaan pähkinän.

Uusien ravintosuositusten mukaan suomalaisten tulisi lisätä pähkinöiden käyttöä. Suositeltu päiväannos on 30 grammaa eli noin kaksi ruokalusikallista (viikossa noin 200-250g).

- Pähkinöistä ja siemenistä saa ravintokuitua, vesiliukoisia vitamiineja sekä monia tärkeitä kivennäisaineita. Ne ovat myös hyvä kasviproteiinin lähde, ravitsemusasiantuntija Olli Ilander kertoo.

Usein luullaan, että pähkinät lihottavat. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että niiden kohtuullinen lisääminen terveellisen ruokavalioon ei aiheuta painonnousua.

- Pähkinät sisältävät kuituja ja proteiineja, jotka tuottavat voimakasta kylläisyyttä ja vähentävät syötyä energiamäärää seuraavilla aterioilla.

Pähkinöiden syönti on jopa voitu yhdistää useisiin terveysvaikutuksiin, kuten verenpaineen laskuun ja pienempään riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen. Pähkinöitä kannattaakin syödä monipuolisesti. Olli suosittelee erityisesti saksanpähkinöitä, sillä ne sisältävät eniten terveellisiä omega rasvahappoja.

- Suolapähkinöitä ei väestötasolla suositella, mutta yksilötasolla niistä voi olla jopa hyötyä, kuten esimerkiksi urheilijoille.

Miten tunnistaa laadukkaan pähkinän?

Meiran tuoteryhmäpäällikön Johanna Martikaisen mukaan laadukas pähkinä on suurikokoinen, rakenteeltaan ehjä, siinä ei ole epäpuhtauksia ja se on tuore.

- Ulkoisten seikkojen lisäksi pähkinän laadun tunnistaa mausta. Pähkinät sisältävät rasvaa, joka härskiintyy helposti pakatuissa pusseissa.  

Tästä johtuen pähkinän maku ja rakenne muuttuvat vanhetessaan. Kaupassa pähkinöitä valitessaan kannattaakin kiinnittää huomiota pähkinöiden pakkauspäivään sekä siihen, milloin niillä on viimeinen käyttöpäivä.

Kommentoi »