Kauneus & Terveys

Hyvä patja takaa makoisat unet



Hyvä patja takaa makoisat unet

Hyvin nukuttu yö on ehto virkeälle päivälle. Makoisia unia taas edesauttaa kunnollinen patja. Monet suomalaiset kuitenkin vaihtavat patjaa liian harvoin, jolloin nukkumisen laatu kärsii.
Teksti Eeva Mykkänen
Kuvat Thinkstock

Hyvälaatuisen patjan vaihtoväli ei saisi venyä kymmeniin vuosiin, vaan sopiva käyttöikä on kymmenestä viiteentoista vuotta. Tavallisen sijauspatjan käyttöikä on kolmesta viiteen vuotta.

Lepäämiseen kannattaa satsata ja ostaa laadukas, juuri omalle vartalolle sopiva patja – vaikka hinta hirvittäisi, ovat hyvin nukutut yöt ja esimerkiksi väärästä nukkumisasennosta johtuvien selkäkipujen välttäminen sen arvoisia.

Hyvä patja ei ole liian kova eikä liian pehmeä, vaan se tukee kehoa oikeista kohdista eli vyötäröstä ja selästä ja toisaalta myös joustaa sieltä mistä pitää eli lähinnä hartioiden ja lantion kohdalta. Hyvällä patjalla levätessä selkäranka pysyy kyljellään maatessa suorana ja selällään nukuttaessa säilyttää luonnollisen kaarensa.

Liian pehmeä patja upottaa eikä tue kehoa tarpeeksi, vaan selkäranka vääntyy kaarelle. Patjan liiallinen pehmeys johtuu yleensä sen kulumisesta, mutta uusikin patja voi olla liian pehmeä. Liian kova patja taas ei tue vyötäröä tai ristiselkää lainkaan, kun lantio ja hartiat eivät pääse painumaan patjan sisään. Jos patja ei tue ja jousta oikeista kohdista, aiheutuu sillä makaamisesta kehoon turhia jännityksiä ja virheasentoja.

Patja kannattaa testata 

Patjaa ostettaessa ei kannata kiirehtiä tai olla säästölinjalla – hyvä patja maksaa nopeasti itsensä takaisin. Kannattaa myös muistaa, että nukumme – tai ainakin meidän pitäisi nukkua – lähes kolmasosan vuorokaudesta. Silloin ei voi olla yksi lysti, millaisella alustalla päivän töistä väsynyt kroppa lepää.

Nykyaikaisissa patjoissa löytyy valinnanvaraa ja jokaiselle vartalolle sopiva malli. Materiaalitkin ovat tarkoitukseensa sopivia; pehmusterakenteet auttavat lihaksia rentoutumaan sekä ehkäisevät kropan puutumista ja pintaverenkiertoa estäviä paineita.

Patjanostoreissulle kannattaa varata aikaa ja asioida liikkeessä, jossa on asiantuntevia myyjiä. Patjaa voi testata ottamalla kengät ja ulkotakin pois ja makoilemalla patjalla hetken aikaa kaikessa rauhassa. On hyvä vertailun vuoksi testata useampia patjoja, jotta löytää juuri omalle kropalle sopivan. Asiantunteva myyjä osaa auttaa valinnassa ja katsoa, pysyykö selkäranka maatessa oikeassa asennossa.

Kovuudeltaan sopiva patja antaa selällään maatessa periksi takapuolen kohdalta ja tukee vartaloa. Alaselän ja patjan väliin ei tule jäädä selvää aukkoa, mutta oman käden täytyy kuitenkin vaivattomasti mahtua väliin ilman että se jää pahasti puristuksiin.

Patjan valintaan vaikuttavat kehon paino ja muoto – painava ja roteva henkilö tarvitsee luonnollisesti tukevamman patjan kuin kevyt ja hento henkilö. Paitsi patjan kovuuteen, tulee kiinnittää huomiota myös sen kokoon. Patjan tulisi olla vähintään parikymmentä senttiä nukkujaa pidempi ja niin leveä, että selällään, kädet levällään maatessa kyynärpäät pysyvät reilusti patjalla.

Milloin on aika vaihtaa patja? 

Omaa patjaa kannattaa välillä testailla ja tarkkailla, miltä sillä lepääminen tuntuu – patja on käyttöesine, joka ajan myötä kuluu. Jos patja alkaa tuntua huonolta, ei vaihdossa kannata viivytellä ohjesääntönä toimivaa kymmentä vuotta. Patja kannattaa vaihtaa, jos se tuntuu antavan keskikohdalta periksi niin, että lantio painuu selvästi alemmas kuin aiemmin.

Jousipatjassa jo yhden jousen tuntuminen päällysmateriaalin läpi on selvä merkki ylikulumisesta. Patja on huono siinäkin tapauksessa, että joudut tekemään tyynyistä erilaisia viritelmiä löytääksesi mukavan ja tukevan asennon. Hyvällä patjalla paino jakautuu tasaisesti eikä lisätukia tarvita.

Vaihto kannattaa tehdä myös, jos on tullut hankittua niin kova patja, että hyvää asentoa on vaikea löytää ja nukahtaminen on hankalaa. Vatsallaan makaavassa asennossa herääminen, kun on nukahtaessaan ollut kyljellään, on todennäköisesti merkki liian kovasta patjasta, koska luonnollisin nukkumisasento on kyljellään.

Muutenkin runsas liikehtiminen nukkuessa voi kertoa siitä, että kehon paino jakautuu patjalla väärin eikä mukavaa asentoa löydy. Tämä heikentää unen laatua. Kehon aristaminen ja erityisesti selän jäykkyys aamuisin voi kieliä huonosta patjasta. Selkä tosin voi kipeytyä myös monista muista syistä kuin huonosta patjasta, eli aina ei ole syytä patjan vaihtoon.

Uuden patjan hankittuaan kannattaa pitää mielessä, että keho joutuu totuttelemaan hyväänkin patjaan jonkin aikaa selkärangan asennon muuttuessa entiseen verrattuna, vaikka muutos tapahtuisi hyvään suuntaan. Patjaostos ei siis välttämättä ole epäonnistunut, jos selkä kipeytyy vähäksi aikaa patjanvaihdon yhteydessä.

Lähteet: Uniliitto, Jysk

Julkaistu: 25.6.2015