Kauneus & Terveys

Hoida itseäsi mielelläsi

Jokaisella meistä on varmasti erilainen käsitys siitä, kuinka paljon mieli vaikuttaa kehoon ja päinvastoin. Nykytiede ja varsinkin mindfulness – tutkimusten ja –harrastusten yleistyminen ovat avanneet aivan uudenlaisen keskustelun mielen ja kehon vaikutuksista toisiinsa jopa siinä määrin, että voidaan alkaa puhua uudenlaisesta ihmiskäsityksestä ja terveyden edistämisen mallista.
Kuvat Thinkstock

Kumpi vaatii hoitoa, keho vai mieli?

Mitä tarkoittaisi sellainen terveyden edistämisen idea, jossa ihminen voi ja on kykenevä hoitamaan itseään mielellään? Se tarkoittaisi ensisijaisesti sitä, että tulisimme tietoiseksi, ymmärtäisimme ja kunnioittaisimme sitä merkittävää yhteyttä, joka keholla ja mielellä on keskenään. Tässäkin oivalluksessa on omat haasteensa, mutta jos pidetään tätä ajatusta lähtökohtana, silloin iso osa meidän nykyistä sairaanhoitojärjestelmää olisi suuren muutoksen edessä: jos hoidat kehoa, hoidat mieltä ja jos hoidat mieltä, hoidat välttämättä myös kehoa.

Tämä ei ehkä kuulosta kovin ihmeelliseltä, mutta kehon ja mielen yhteyden myöntäminen olisi aika merkittävä asia. Se tarkoittaisi sitä, että kaikki se mikä vaikuttaa mieleen – ja miten sitä kautta mieli vaikuttaa kehoon – tulisi paljon laajemmin huomion keskipisteeseen. Emme enää yrittäisikään hoitaa tai lääkitä vain kehoa ”erillisenä” kokonaisuutena, kuten länsimainen lääketiede on tottunut ihmisen näkemään. Sen sijaan meitä autettaisiin hoitamaan omaa mieltämme niin, että voisimme hoitaa omaa kehoamme. Tällä näkökulman muutoksella olisi huikeat seuraukset oman hyvinvointimme edistämisessä ihan arkisella tasolla alkaen kielteisen stressin ymmärtämisestä ja sen vaikutuksista kaikkeen siihen mitä teemme työksemme, opiskelemme, luomme ihmissuhteita jne.

Miten koet itsesi kun voit hyvin?

Yksinkertainen koe. Mieti itseäsi tilanteessa, jossa olisit sinulle juuri sopivassa henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tilassa, joka sinusta tuntuu hyvältä työn, terveyden, ihmissuhteiden ja kodin suhteen. Tässä mielikuvassa kyse on sinusta ja siitä, että sinä tunnet tässä mielikuvassa olosi hyväksi itsessäsi ja elämässäsi? Kun olet saanut vahvan mielikuvan, miten silloin tuntisit itsesi kun liikut, kävelet, käyt lenkillä tai olet perheesi kanssa? Millaiseksi tuntisit olosi työpäivän jälkeen tai lasten kanssa leikkiessä? Kuinka hyvin nukut ja mitä syöt? Miten olet läsnä muiden ihmisten kanssa erilaisissa tilanteissa? Tunnetko olosi rauhallisemmaksi tai virkeämmäksi kuin nyt?

Et ehkä huomannut, mutta käytit jo mielen ja kehon yhteyttä eli tunnetta hyväksesi. Tunnet sen eron, mikä voisi olla nykyisen kokemuksen ja tuon mielikuvan välillä. Tunnet eron! Tunne on kehon todellisuutta, jota mieli, ajatukset ja uskomukset ohjaavat. Mitä tämä todistaa? Sen, että sinä vaikutat itseesi nyt ja olet aina tehnyt niin. Tiede vain tulee perässä ja sanoo nyt enenevissä määrin, että mieli voi hoitaa kehoa. Vain sinä voit todistaa sen itsellesi käyttämällä sitä oman hyvinvointisi edistämiseksi. Siksipä iloinen ja aidosti myönteinen mieli on useimmin hyvinvoivassa kehossa (nyt ei puhuta kauneusihanteista). Samoin kuin masentunut mieli on useimmiten kehossa, joka ei jaksa.

Pystyt hoitamaan mielelläsi kehoa vahvistamalla niitä uskomuksia ja ajatuksia, jotka tuottavat sinulle aidosti hyvää mieltä. Tätä tunnetta ei voi valehdella itselleen: aidosti hyvä tuntuu sinulle aidosti hyvältä.

Mieli ja keho eivät ole koskaan olleetkaan erillään. Mieli on aina ollut osa kehoa ja päinvastoin. Olemme hiljalleen tulossa uudestaan tietoiseksi siitä, että mielellä, eli ajatuksilla, uskomuksilla ja tunteilla on todella suuri vaikutus kehon hyvinvointiin. Siinä samassa muuttuu käsityksemme hyvinvoinnin perusedellytyksistä kuin terveydenedistämisestä tai ruonkin vaikutuksista hyvinvointiimme.

Miksi ei siis tänään ryhtyä vahvistamaan oman hyvinvoinnin käsitystä kaikilla mahdollisilla tavoilla, pieni askel kerrallaan niin, että lopulta jokainen meistä näkee toisissamme hienon esimerkin siitä, miten voida hyvin ja olla onnellinen? Miksi ei?

Kirjoittaja on tietoisuusvalmentaja ja filosofi.

Lue myös:

Julkaistu: 3.6.2015
Kommentoi »