Kauneus ja Terveys

12 tapaa: Puhdista mieli liikavirikkeistä

12 tapaa: Puhdista mieli liikavirikkeistä
Aistitkin kaipaavat detoxia. Puhdista mieli liikavirikkeistä helppojen ohjeiden avulla.
Julkaistu: 30.7.2009

Nykyajan jatkuva informaatiotulva ja ympäristöstä saamamme useat samanaikaiset virikkeet – ruoka, musiikki, elektroniset näytöt – kuormittavat aistejamme. Kiireen ja virikkeiden viidakossa on joskus lähes mahdotonta keskittyä yksittäisiin aistihavaintoihin ja siihen, kuinka simppelit asiat, kuten raikkaan ilman tuoksu, ruoan rakenne tai toisen ihmisen kosketus voivat jo sinällään olla melkoisia aistinautintoja.

Elimistön detox eli ylimääräisen kuonan poistaminen kehosta on jo tuttua. Nyt on aika keskittyä mielen ja aistien puhdistamiseen. Tässä 12 helppoa tapaa.

1. Pane ruksi rutiinien päälle. Oletko huomannut, kuinka joku kehosi osa puutuu pitkään paikalla ollessaan tai miten kehosi väsyy useita kertoja tiettyä, samaa liikettä toistettaessa? Mielesi ja aistisi ovat samalla tavalla osa sinua, ja myös ne väsyvät rutiineista ja turtuvat totaalisesta virikkeettömyydestä. Herätä aistisi kulkemalla töihin eri reittiä tai eri kulkuneuvolla, kokkaa illalliseksi uusi ruoka tai tee jotain muuta rutiineistasi poikkeavaa.

2. Järjestä hellimishetkiä. Vaikka hellyydenkipeys ei ole sairaus, on sitäkin hyvä ehkäistä. Pelkkä toisen ihmisen kädestä pitäminen tai halaaminen riittää saamaan aikaan mielihyväaistimuksia.

3. Hiljenny hetkeksi. Sulje televisio ja kännykkä ja pyri viettämään hetki täydellisessä hiljaisuudessa. Anna aisteillesi hetken lepo ja mahdollisuus järjestäytyä uudelleen.

4. Eläydy kuvissa. Elokuvat tarjoaa hyvän mahdollisuuden eläytymiseen, mikäli vain jaksat keskittyä filmiin kaikesta popcornin ja karkkipussien rapinasta huolimatta. Elokuva – olipa se draama, komedia, trilleri tai toiminta – vie sinut matkalle, jonka päätyttyä paria tuntia myöhemmin saatat parhaimmillaan katsoa elämää hieman eri näkökulmasta.

5. Lataa voimaa unesta. Unen puute heikentää aisteja, joten hankkiudu vaakatasoon hieman aikaisemmin kuin normaalisti.

6. Hemmottele itseäsi. Day spa -buumi on valloittanut myös Suomen, ja hemmotteluhoidoissa käyminen tarjoaakin usein monille aisteille herkkupaloja. Ihon epäpuhtaudet saattaa houkutella pyytämään perinteistä ihonpuhdistusta, mutta miksi et kokeilisi vaihteeksi jotain eksoottisempaa – laavakivihierontaa, aromaterapiaa, razulia, merilevä, suklaa- tai mutavartalohoitoja? Mikäli day spat eivät ole sinun juttusi, kokeile erilaisia aisteja helliviä kotihoitotuotteita.

7. Hanki väriä elämään. Aikuisena ei ehkä ole helppo innostua värityskirjoista, mutta seiniähän voi aina maalata! Valkoiset ja neutraalin väriset seinät ja perushuonekalut on helppo yhdistellä muihin sisustuselementteihin ja väreihin, mutta esimerkiksi yksi erivärinen seinä piristää aisteja kummasti. Samassa värien huumassa kannattaa myös muistaa värien kirjo lautasella – suosi siis erilaisia tummanvihreitä, oransseja, punaisia, keltaisia ja viimeisimmän terveystrendin mukaisia mustia ruokia!

8. Huumaannu tuoksuista. Loihdi kodistasi tuoksujen paratiisi. Ryyditä kylpyvesi nuukahtaneesta ruusukimpusta nyppimilläsi ruusun terälehdillä tai ihanalla kylpysuolalla. Sytytä vaniljantuoksuinen kynttilä. Sipaise muutama tippa eteeristä laventeliöljyä tyynyllesi ennen nukkumaanmenoa tai sitrustuoksua kylpyhuoneesi lattialle piristämään aamuisia kaunistautumishetkiäsi suihkussa. Luonnolliset eteeriset öljyt ovat parhaita vaihtoehtoja, sillä ne eivät turruta hajuaistia samalla tavoin kuin synteettiset hajusteet.

9. Sano hyvästi savukkeille. Jos tarvitset vielä yhden syyn tupakoinnin lopettamiseen, saat sen tästä: savukkeet tappavat myös makuaistisi, etkä enää tunnista yhtä helposti ruokien ihania aromeja.

10. Lähde luontoon. Luonnossa samoilu ja vaeltelu ilman varsinaista päämäärää voi olla varsin meditatiivinen, mutta samalla aisteja valpastuttava ja herkistävä kokemus. Kuuntele kävellessäsi hiekan rapsahduksia jalkojesi alla, huomioi puiden ja kasvien eri vihreän sävyt ja tunne, kuinka tuuli liikuttelee hiuksiasi.

11. Hidasta tahtia. Ota ensiaskel kohti rauhallisempaa elämänrytmiä lisäämällä ruokailuun käyttämääsi aikaa. Rennosti syöminen antaa ruoassa oleville molekyyleille mahdollisuuden vaikuttaa haju-, maku- ja tuntoaisteihisi, mikä puolestaan lisää ruokailun nautinnollisuutta.

12. Hullaannu hiekkalaatikosta. Ajanvietto meren tai järven läheisyydessä stimuloi useita aisteja, eikä hiekassa leikkiminen ole ainoastaan lapsia varten. Huomion kiinnittäminen siihen, kuinka hiekka soljuu varpaiden väleistä, on yksi hyvä stressinpoistaja, joka samalla herättää mielihyvän tunteita. Eikä tähänkään tarvitse lopettaa – innostuessasi voit haudata ystäväsi tai tulla itse haudatuksi hiekkaan, rakentaa hiekka- tai lumilinnan ja hypätä sen päälle tai piirtää puukepillä hiekkaan kuvia.

Kommentoi »