Kauneus & Terveys

Mindfulness – parhaat vinkit aloittelijalle

Mindfulness – parhaat vinkit aloittelijalle

Tietoisen läsnäolon taitojen eli mindfulnessin harjoittelussa pääsetkin alkuun helposti muutamalla käytännön vinkillä ja huomaat hyödyt nopeasti.
Teksti Leena Pakonen
Kuvat iStock
Mainos

Unohda mielikuvat ja päästä irti suorittamisen tarpeesta

Kukaan ei voi olla läsnä 24/7, joten voit päästää irti suorittamisesta, pinnistelystä ja tietynlaisen mielikuvan tavoittelusta. Tietoinen läsnäolo on meille kaikille luonnollinen olotila, mutta nykyelämän vaatimusten vuoksi olemme oppineet täysin päinvastaiseen ajatteluun ja toimintaan. Siksi tietoisen läsnäolon harjoittelu saattaa alkuun tuntua oudolta ja jopa epämukavalta. Salli itsellesi nämä eri tuntemukset ja aloita pienillä hetkillä kerrallaan.

Harjoittele mindfulnessia kehon tuntemuksilla

Mielemme kykenee matkamaan millisekunneissa menneisyyteen, tulevaisuuteen ja eri puolille maailmaa. Kehomme puolestaan on aina tässä hetkessä. Löydätkin läsnäolon tunteen nopeasti kehosi avulla.

Voit aloittaa hengittämällä syvään ja rentouttamalla kehosi uloshengityksellä. Aisti asentosi ja tiedosta, miten kehosi koskettaa tuoliasi. Rentouta vatsan alue ja anna pallean hengittää. Voit päästää irti hengityksen säätelystä ja tuntea, kuinka kehosi hengittää itsekseen. Voit aistia ilmavirran hengitysteissäsi ja hengityksen liikkeen kehossasi.

Tunne varpaasi, kipristele niitä ja tunne lattia jalkapohjiesi alla. Huomaa, kuinka ajatuksesi rauhoittuvat, kun kiinnität huomiosi kehon tuntemuksiin. Olet enemmän läsnä tässä ja nyt.

Aloita mindfulness helpoilla käytännön tilanteilla

Kuinka paljon elämässäsi on pakollista odotusaikaa, kuten kassajonoja, punaisia valoja, lasten kyyditystä ja tietokoneen päivityksiä? Meidät on opetettu tehokkuuteen, joten odottaminen tekee olomme levottomaksi ja hermostuneeksi. Entä jos käyttäisitkin nämä hermoja rassaavat hetket akkujesi lataamiseen sen sijaan, että antaisit niiden kuluttaa energiaasi?

Kokeile tätä: pysähdy hetkeen ja hengitä syvään. Tiedosta ajatuksesi ja tunteesi. Voit kertoa itsellesi, että hermostuminen ei palvele hyvinvointiasi mitenkään, eikä nopeuta asioiden kulkua. Anna itsellesi lupa käyttää tämä aika rentoutumiseen. Kiinnitä huomio hengityksen liikkeeseen, kehosi aistimuksiin tai siihen, mitä voit havainnoida ympäristöstäsi. Anna ajatustesi ja tunteidesi rauhoittua.

Syvennä ihmissuhteitasi mindfulnessin avulla

Kun keskustelet ja vietät aikaa toisen ihmisen kanssa, pyri antamaan hänelle jakamaton huomiosi. Jos jokin tilanne tuntuu epämukavalta, ota se vastaan mahdollisuutena kokeilla uutta lähestymistapaa. Päästä irti odotuksistasi, elä hetki kerrallaan ja katso mitä siitä syntyy.

Kun keskustelet, uppoudu kuuntelemaan ja luovu keskittymästä siihen, mitä aiot sanoa seuraavaksi. Luota siihen, että oikeat sanat tulevat ihan itsestään. Huomaa, kuinka soljuvasti keskustelu etenee ja kuinka paljon enemmän saat siitä irti.

Kirjoittaja Leena Pakonen on hyvinvointi- ja muutosvalmentaja. Lue hänestä lisää täältä.

Julkaistu: 29.3.2016