Kauneus & Terveys

Ärtyvä suoli kuntoon D-vitamiinilla



Ärtyvä suoli kuntoon D-vitamiinilla

Kymmenes suomalaisista kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Uuden tutkimuksen mukaan D-vitamiini voi helpottaa myös ärtyvän suolen oireilua.
Teksti Krista Korpela-Kosonen
Kuvat A-lehdet

Ärtyvä suoli oireilee mm. vatsan ja suoliston alueen kipuina, ilmavaivoina ja turvotuksena. Moni saa oireisiin apua ruokavaliosta, jossa vältetään niin kutsuttuja FODMAP-hiilihydraatteja

Nyt on saatu lupaavia tuloksia siitä, että ärtyvän suolen oireilua voisi helpottaa myös D-vitamiinilisän avulla. Aiheesta ilmestyi äskettäin tutkimus, jossa 90 ärtyvästä suolesta kärsivää koehenkilöä satunnaistettiin saamaan joko D-vitamiini- tai lumevalmistetta.

Kuuden kuukauden kuluttua D-vitamiinia saaneilla oli tilastollisesti merkitsevästi vähemmän vatsa- ja suolisto-oireita sekä parempi elämän laatu kuin lumevalmistetta käyttäneillä. Oireet vähenivät riippumatta siitä, oliko tutkittavan elimistön D-vitamiinitaso ollut lähtötilanteessa matalalla vai ei.

Käytä D-vitamiinikuuria ainakin 3 kuukautta

D-vitamiini ei ole kuitenkaan pika-apu. Tutkimuksessa ärtyvän suolen oireilu alkoi helpottaa vasta neljännen kuukauden kuluessa D-vitamiinin käytön aloittamisesta.

Ensimmäisten kolmen kuukauden aikana oireiden vähenemistä ei vielä havaittu. FODMAP-ruokavalioon verrattuna D-vitamiinin teho ilmenee paljon hitaammin. Ruokavalio alkaa yleensä helpottaa oireita noin 4-6 viikon kuluessa.

Tutkimuksessa käytetty D-vitamiiniannos oli suuri, kerran kahdessa viikossa otettu 1250 mikrogramman kerta-annos. Päivittäisessä käytössä se tarkoittaisi noin 90 mikrogramman annosta. Määrä on yhdeksän kertaa suurempi kuin aikuisen päivittäinen D-vitamiinin saantisuositus.

D-vitamiinilla myös haittoja

Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen mukaan ärtyvän suolen oireiden helpottamiseen voi kokeilla suuriakin D-vitamiiniannoksia, kunhan eurooppalaista maksimisaantisuositusta 100 mikrogrammaa päivässä ei ylitetä.

- Tutkimuksen perusteella suosittelisin kokeilemaan 50-80 mikrogramman päiväannoksia ainakin sellaisissa tapauksissa, joissa mitkään muut tutkitut keinot eivät auta. D-vitamiinillakin on haittavaikutuksia, vaikka julkisuudessa toisin usein väitetään.

D-vitamiinilisän käyttö lisää hyperkalsemian eli liian korkean veren kalsiumpitoisuuden riskiä. Se altistaa mm. rytmihäiriöille, verisuonten kalkkeutumiselle ja munuaissairauksille.

Mittauta D-vitamiinitasosi talvella

Veren korkea kalsiumpitoisuus kehittyy keskimäärin yhdelle sadasta D-vitamiinilisän käyttäjästä. Sen riskiä lisää kalsiumlisän samanaikainen käyttö.

- Suositan veren D-vitamiinipitoisuuden mittausta laboratoriokokeella kertaalleen vuoden pimeään aikaan, mikäli D-vitamiinikokeiluun päädytään. Myös veren kalsiumpitoisuus kannattaisi mitata ainakin kerran, jotta mahdollinen liian suuri veren kalsiumpitoisuus havaitaan, Laatikainen sanoo.

D-vitamiinia pidetään vitamiinina, mutta se on tarkkaan ottaen prehormoni eli kalsitrioli-hormonin esiaste. Laatikaisen mukaan se saattaa monien muiden vaikutustensa ohella vähentää elimistön matala-asteista tulehdusta, joka ainakin osalla ärtyvästä suolesta kärsivillä voi olla suolistossaan.

Asiantuntijan mukaan D-vitamiinin ja vatsavaivojen yhteydestä tarvitaan vielä lisää tutkimusnäyttöä.

Lue tarkemmin Reijo Laatikaisen suositukset D-vitamiinin käytöstä ärtyvän suolen oireiden helpottamisessa.

Julkaistu: 20.9.2016