Kauneus & Terveys

Ajatusten suursiivous


Turhan tavaran lisäksi elämästä on syytä raivata myös turhat huolet ja uskomukset.
Kuvat Colourbox

Ihminen itse rajoittaa elämäänsä uskomuksilla. Jos ajattelet, että kukaan ei voi arvostaa minua koskaan, näin harvoin pääsee tapahtumaan. Anna itsellesi lupa ajatella, että ehkä sittenkin, se voisi olla mahdollista. Muutos voi olla hankalaa, koska samalla huomaat oman vastuusi – sinä valitset itse, millaisiin tilanteisiin itseäsi kuljetat.

Aloita siitä, että tulet tietoiseksi uskomuksistasi. Mieti esimerkiksi tilanteita, joissa tunnet itsesi voimattomaksi. Mikä uskomus näihin tilanteisiin liittyy?

Lue myös: Uupumusta vai burnoutia?

Uskomusten karsiminen on yleensä vaikeaa. Tarvitsemme sitä varten myönteisyyttä ja voimavaroja. Myönteiset tunteet tutkitusti lisäävät kykyä rikkoa rajoja.

Lisää tietoisesti voimavarojasi pitämällä itsestäsi hyvää huolta. Suo itsellesi mukavia kokemuksia ja hakeudu kannusta­vien ihmisten seuraan. Aloita pienin askelin: huomaa hyviä hetkiä ja anna itsellesi niistä kiitosta. Pidä onnistumispäiväkirjaa. Kirjaa ylös vaikka kalenterisi reunaan pieniä asioita, joita sait tänään aikaan tai jotka tuottivat sinulle tai muille iloa.

Katso myös: Palauta ilo elämääsi

Harjoittele läsnäolon voimaa

Myös jotkin unelmat voivat estää sinua nauttimasta elämästä juuri nyt. Mielemme askartelee mielellään maailmoissa, joissa ei ole köyhyyttä, kovaa työntekoa tai ylimääräisiä kiloja. Jatkuva unelmissa eläminen ei kuitenkaan tee onnelliseksi. Jos annat mielen aina vaeltaa Karibialle samalla, kun teet arjen askareita, saatat tuntea pikaista huojennusta ja nautintoa, mutta mielesi on hajanainen ja levoton. Todellisuus ja ihannemaailma ovat kaukana toisistaan, ja siksi unelmoinnista seuraa usein ärtymystä ja stressiä.

Mikä sitten avuksi? Voit harjoitella läsnäolon voimaa. Se tarkoittaa, että pyrit olemaan enimmäkseen hyväksyvästi läsnä siinä, missä nyt olet. Voitko sanoa ”kyllä” sille, mitä näet kodissasi, työpaikallasi ja pihallasi, ja antaa sen olla sellaisena kuin se nyt on?

Listaa mielessäsi asioita, joista olet juuri nyt kiitollinen: lapsista, miehestä, kissasta, kodista… Kodin sotkut ja epätäydellisyydet näyttävät erilaisilta, kun mietit vaihtoehtoa: entä, jos näitä elämän jälkiä ei olisi.  

Käytä apuna kaikkia aisteja. Sulje hetkeksi silmäsi ja kuuntele elämäsi ääniä, arkesi ääniä, kotisi ääniä. Elämä on tässä hetkessä, ja siihen kuuluu aina myös hankaluutta, epätäydellisyyttä ja kaaosta – ja kuitenkin se on sinun ainutkertainen elämäsi.

Lue myös: Miksi pelkäämme?

Jatka unelmointia

Entä pitääkö unelmoinnista luopua kokonaan? Ei toki. Silloin tällöin voit asettautua unelmoimaan toden teolla. Ota kynä ja paperi, piirrä ja kirjoita elämästäsi sellaisena kuin toivot sen olevan vaikkapa viiden vuoden kuluttua. Tai vaikkapa unelmoi, mitä mukavia hetkiä kesään tahtoisit. Mieti myös välitavoitteita, jotka vievät kohti unelman toteutumista. Listaa lopuksi, mitkä asiat jo toteutuvat arjessasi. Tämä on tärkeä vaihe, jotta voit huomata, mitä olet jo saanut aikaan ja voit varmistua, että unelmasi ei ole karannut saavuttamattomiin.

Kun olet karsinut turhat ajatukset, voit keskittyä lisäämään elämääsi sitä, mitä todella tarvitset. Mielemme toimii niin, että se mihin keskitymme, lisääntyy. Jos keskityt poistamaan hankalia ajatuksia, mielesi keskittyy niihin. Siksi hankalien ajatusten vähentäminen ei ole aina helppoa.

Kun jokin hyvä lisääntyy, jokin haitallinen tai harmittava yleensä vähenee melkein kuin itsestään. On tärkeä tehdä lisättävistä asioista myönteisiä ja tarpeeksi konkreettisia. Jos tahdot levätä, mieti, mitä se todella tarkoittaa: esimerkiksi puolta tuntia päivittäin vain kirjaa lukien tai kattoon katsellen. Tai jos tahdot lisää iloa elämään, listaa asioita, ihmisiä ja tekemisiä, jotka ovat joskus antaneet sitä. Monet naiset toivovat omaa aikaa ja pysähtymistä. Konkreettisesti tämä voi tarkoittaa vaikka lastenhoitajan varaamista kahdeksi tunniksi keskiviikkoiltaisin ja kävelyllä ja kirjastossa käymistä, ihan yksin.

Katso myös: Onko tämä paniikkihäiriötä?

Kevennä tunnetaakkaa

  • Älä työnnä hankalia tunteita ja ajatuksia pois yrittämällä väkisin ajatella jotakin muuta – pakottamisesta monet hankalat tunteet saavat lisää voimaa ja juuttuvat osaksi kehoa ja mieltä vielä tiiviimmin.
  • Kun alat tuntea hankalia tunteita, ajattele niitä ystävällisesti ja sallivasti. Ehkä niillä on sinulle tärkeää asiaa. Anna tunteillesi nimiä tai otsikoita kuten ”huoli” tai ”levottomuus”. Huomaa, missä kohdin kehoa tunne tuntuu fyysisesti.
  • Tarkkaile tunteitasi kauempaa ikään kuin kertoisit toiselle:  ”Nyt tämä levottomuus tuntuu tässä kohtaa tältä.”  Vähitellen tunne saattaa helpottaa.
  • Tiedätkö, mikä on ”salliva tunnetunti”? Se on rajattu aika päivästä, jolloin kaikki ajatukset ja tunteet ovat tervetulleita juuri sellaisina kuin ne ovat. Anna itsellesi tunti ja kokeile.
  • Kiinnitä päivittäin huomiota siihen, mistä olet kiitollinen. Jos asioita tuntuu olevan juuri nyt vähän, kiitä itseäsi, että löysit edes ne muutamat. Kirjoita ne muistiin. Kiitollisuus ja hankalat tunteet voivat olla mielessäsi rinnakkain. Usein meissä on läsnä monta tunnetta yhtä aikaa.
  • Listaa itsellesi, millaisia tunteita toivot lisää. Mille asioille tahdot tunne- ja ajatusmaailmassasi tilaa? Tahdotko tilaa ilolle, leikkisyydelle, toivolle, levolle tai luovuudelle? Milloin viimeksi huomasit näitä ajatuksia, millaisia ne olivat? Keskity niihin ja anna niiden kasvaa ja voimistua.
  • Pysähdy päivittäin kysymään itseltäsi, miten voisit parhaiten pitää huolta itsestäsi juuri nyt. Anna intuitiosi vastata.

Lue myös: Hyvästit huolehtimiselle!

Luonto tekee sen puolestasi!

Luonnossa oleminen ja kulttuurielämykset virittävät ja uudistavat olemustamme hienovaraisilla tavoilla. Luonto – samoin kuin taide – sisältää useaa eri aistia kutkuttavia kokemuksia.

Monesti vasta jälkikäteen huomaamme virkistyneemme luonto- ja taidekokemuksista. Turhat ajatukset ja tunteet hapertuvat ja karisevat lopulta pois kuin itsestään. Varaa siksi säännöllisesti aikaa virittäytymiseen luonnon ja kulttuurin parissa.

Pohdi:

  • Milloin viimeksi kävelit luonnossa hiljakseen? Milloin istuit kivellä tai kannolla ja kuuntelit luonnon ääniä ympärilläsi?
  • Oletko kokeillut vaeltamista, melomista tai muuta retkeilyä?
  • Milloin viimeksi tanssit tai liikuit ilman pakkoa, vain ilosta tai ilmaisun halusta?
  • Mitä tapahtuisi, jos laittaisit lempimusiikkiasi soimaan ja antaisit sen viedä sinut liikkeeseen?
  • Milloin kuulit kaunista musiikkia tai annoit silmiesi levätä taiteessa?
  • Miten voisit heti tällä viikolla saada virkistystä luonnon ja kulttuurin parissa? 

Katso myös: Lisää innostusta elämääsi

Julkaistu: 24.5.2012