Kauneus & Terveys

Uupumusta vai burnoutia?


Osaatko arvioida tilanteesi? Tarkista tästä, kärsitkö stressistä vai onko kyse jostain vakavammasta.
Kuvat Jupiterimages

Stressi tarkoittaa tilannetta, jossa vaatimuksia on niin paljon, etteivät voimat tunnu riittävän. Kielteinen stressi on jatkuvaa ylikuormittumista, joka tekee jännittyneeksi, levottomaksi ja ahdistuneeksi. Lisäksi se voi aiheuttaa univaikeuksia, päänsärkyä, sydämentykytystä, pahoinvointia ja vatsakipuja. Nukkuminen on hyvä stressimittari. Lyhytkestoisesta stressistä voi toipua lepäämällä viikonlopun.

Uupuminen on pitkään jatkuneen stressin seuraus. Töissään uupuneella on paha olo myös vapaa-aikana, eikä hän pysty rentoutumaan tai irrottautumaan stressaavista asioista. Uupumuksesta toipuminen edellyttää pysähtymistä. Alkoholinkäyttö ratkaisukeinona tai jääminen yksin ongelmien kanssa hidastavat toipumista. Toipumisaikaan vaikuttaa, miten kohtaa ongelman ja paneutuu uupumisen syihin.

Loppuunpalaminen (burnout) tarkoittaa oireyhtymää, jossa yhdistyvät uupumus, oman pätevyyden tunteen aleneminen ja vetäytyminen ihmissuhteista. Loppuunpalamisen erottaa fyysisestä väsymyksestä tunne, ettei jaksa enempää. Kyse on etenkin rankasta henkisestä väsymyksestä. Loppuunpalanut kokee, ettei oma elämä ole yhtä merkityksellistä kuin ennen, ja hänen itsetuntonsa laskee. Loppuunpalamisesta toipuminen voi viedä vuosia.

Asiantuntija psykoterapeutti ja työnohjaaja Arja Sihvonen, Mielenmaisema

Lähde: Terveyskirjasto

Julkaistu: 12.10.2012