Kauneus & Terveys

9 keinoa, jotka tekevät sinut onnellisemmaksi


Älä odota, että muutut ketutuksen jälkeen hyväntuuliseksi. Voit vaikuttaa mieleesi heti ja tulla onnellisemmaksi ja iloisemmaksi. Nämä yhdeksän keinoa ovat tutkitusti tehokkaita.
Kuvat iStock

1. Käännä suupielet hymyyn

Tee niin, vaikkei yhtään naurattaisi. Kun hymyilet, aivot vapauttavat hyvän olon yhdisteitä, kuten dopamiinia. Samalla syke rauhoittuu ja stressi lievittyy.

Keino toimii, vaikka ilme olisi teeskennelty. Tämän huomasivat Kansasin yliopiston tutkijat. He pyysivät vapaaehtoisia painelemaan kasvojaan syömäpuikoilla. Kun puikot muodostivat kasvoille hymyn, koehenkilö pysyi tyynempänä stressitestisssä kuin ne, joiden kasvot olivat perus­lukemilla.

Kikka toimi, vaikka tutkittavat eivät itse edes tajunneet hymyilevänsä. Tietoisesti tehty ilme oli vielä tehokkaampi rentouttaja.

Hyvää on sekin, että hymy tarttuu. Saat aikaan hyvän olon epidemian, kun aktivoit salaa kanssaihmistesi kasvolihakset ja pistät näiden aivot tyrskimään dopamiinia.Bonus: Hymyily saa sinut näyttämään kauniimmalta. On todettu, että hymyilevät ihmiset näyttävät muiden silmissä jopa kolme vuotta todellista nuoremmalta.

2. Meditoi itsesi onnelliseksi

Varaa aikaa viisi minuuttia. Istu selkä suorana ja sulje silmäsi. Hengitä hitaasti. Tunnustele, miltä se tuntuu. Keskity jokaiseen hengenvetoon ja ulospuhallukseen. Kun ajatuksesi harhailevat, palauta ne takaisin hengitykseen. Siinä se: meditoit!

Aluksi ajatusten laukkaamista on vaikea hillitä. Kun harjoittelet päivittäin, asia helpottuu. Aloita muutamasta minuutista ja pidennä, kun siltä tuntuu.

Meditointi saa aivosi ja elimistösi rauhoittumaan, stressi haihtuu, vastustuskykysi kohenee, uni paranee, kivut helpottavat ja ahdistus loittonee. Se vähentää myös vihaa ja väsymystä, tutkimukset paljastavat.

Kun harjoittelet säännöllisesti, aivosi reitittyvät tyynemmiksi ja tyytyväisemmiksi. Massachusettsin yliopistosairaalan tutkimuksessa tällainen tulos tuli kahdessa kuukaudessa, kun koehenkilöt meditoivat 27 minuuttia päivittäin.

Lue myös: Löydä kutsumuksesi

3. Kirjoita kiitoskirje

Muistele henkilöä, jolle olet kiitollinen, muttet ole koskaan kertonut sitä. Laadi kirje, jossa kiität häntä. Sitä ei tarvitse lähettää. Mielesi ilahtuu siitä silti. Myönteinen vaikutus kestää jopa viikkoja, psykologi Martin Seligman on todennut.

Kiitollisuuden voimasta on vahvaa näyttöä. Kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen parantaa unta ja saattaa ehkäistä tulehdusta elimistössä. Se hälventää myös iloa syöviä tunteita, kuten kateutta ja katkeruutta.

Psykologian professori Robert Emmons Kalifornian yliopistosta on osoittanut, että jo muutaman lauseen kirjoittaminen viikossa riittää virittämään mielen optimistisemmaksi ja tyytyväisemmäksi. Myös koehenkilöiden pääkipu helpotti.

4. Tee elämänmuutokset helpoiksi

Vaikeuta huonojen tapojen toteuttamista.  Jos esimerkiksi haluat vähentää television katseluasi, poista kaukosäätimen patterit. Jos tahdot syödä terveellisemmin, älä osta suklaata.

Helpota asioita, jotka haluaisit arkeesi. Amerikkalainen tutkija ja tietokirjailija Shawn Achor kertoo nukkuneensa urheiluvaatteet yllään, jottei aamulenkki tyssäisi vaatteiden etsintään.

Kun teet toivotun asian 20 sekuntia helpommaksi kuin epätoivotun, todennäköisyys asian toteuttamiseen kasvaa reilusti.

5. Anna anteeksi

Anna anteeksi itsellesi tai toiselle, joka on kohdellut sinua väärin. Hyvä neuvo, mutta miten se toteutetaan? Asiantuntijoiden mukaan se ei tarkoita, että unohdat teon tai vähättelet sitä. Eikä sinun tarvitse olla tekemisissä loukanneen henkilön kanssa. Sen sijaan kuittaat asian tapahtuneeksi ja laitat sille pisteen. Jos märehdit tapahtunutta, elät sitä koko ajan uudelleen.

Tutkija Fred Luskin Stanfordin yliopistosta neuvoo, että anteeksianto onnistuu, kun siihen suhtautuu lahjana itselleen. Jos suinkin kykenet, yritä keksiä tapahtuneesta jokin asia, vaikka kuinka pieni, josta on ollut sinulle hyötyä. Sekin auttaa.

Jos taas pyydät anteeksi joltakulta toiselta, tarkoita myös sitä. Löysä ”sori” vain pahentaa tilannetta, tutkimukset vahvistavat.

Lue myös: Onnellisen elämän avaimet

6. Kiinnitä huomio hyviin asioihin

Kirjoita illalla ennen nukkumaanmenoa kolme asiaa, jotka menivät tänään hyvin. Keksit niitä kyllä! “Ehdin bussiin”, “en palellut koko päivänä ” ja “hilauduin salille, vaikka satoi vettä ja telkkarista olisi tullut Uusi Sherlock”, kelpaavat, jos isompia saavutuksia ei tule mieleen.

Mieti myös syitä siihen, miksi ne onnistuivat. ”Nousin ylös heti enkä jäänyt vitkutteleman peiton alle”, ”puin paksut sukkahousut jalkaan” ja ”tiesin, että olen supertyytyväinen itseeni, jos en juutu sohvaalle”. Kirjoita nekin muistiin.

Kun toistat harjoituksen joka päivä viikon ajan, onnellisuutesi kohenee jopa puoleksi vuodeksi, huomasi positiivisen psykologian uranuurtaja Martin Seligman tutkimuksissaan.Mitä tapahtuukaan, jos teet siitä tavan?

7. Auta muita ja tulet onnelliseksi

Jos sinulla ei ole ylimääräistä rahaa, lahjoita aikaasi. Tutkimusprofessori Carolyn Schwartz Massachusettsin yliopistosta on tutkinut tuhansia ihmisiä ja huomannut, että ne, jotka auttavat muita, ovat merkittävästi onnellisempia kuin ne, jotka eivät tee niin.

Samanlaisia tuloksia on paljon. Neuropsykologit uskovat löytäneensä ilmiölle jopa biokemiallisen selityksen. He ovat huomanneet, että hyväntekeväisyys aktivoi aivoissa samoja alueita kuin sosiaalinen kanssakäyminen ja seksi.

Jos kukaan tuttusi ei juuri nyt kaipaa apua tai seuraa, vapaa­ehtoisia kaivataan kipeästi monissa järjestöissä.

Lue myös: Juoruilu voi tehdä sinusta onnellisen ja terveen

8. Liiku myös ulkona

Laita kengät jalkaan, lämmintä ylle ja lähde kävelylle. Peräti 90 prosenttia ihmisistä tuntee saavansa energiaa ulkoilmassa.

Liikunnan vaikutus hyvinvointiin on kiistaton. Se edistää terveyttä ja kohentaa mielialaa monin tavoin. Suomalainen väestötutkimus osoitti, että liikuntaa 2–3 kertaa viikossa harrastavat olivat vähemmän kyynisiä, vihaisia, stressaantuneita ja masentuneita kuin sohvaperunat.

Kun liikut luonnossa, saat lisäpotkua. Yhdysvaltalais-kanadalais-saksalainen tutkimusryhmä osoitti, että 20 minuutin päivittäinen piipahdus luontoympäristössä lisää merkitsevästi ihmisen elinvoimaa.

“Kun uuvahdat, tartut useimmiten kahvikuppiin, mutta parempi tapa olisi mennä ulos luontoon”, psykologian professori Richard Ryan suosittelee. Puisto tai metsä ei ole Suomessa koskaan kaukana.

9. Älä jahtaa onnea

Unohda koko onnellisuus! Sen metsästäminen hampaat irvessä tekee sinut vain onnettomaksi, huomasivat yhdysvaltalaistutkijat. Naiset, jotka tavoittevat sitä, onnistuvat siinä huonommin kuin ne, jotka eivät. Heillä, jotka pitävät onnea hyvin tärkeänä, on myös enemmän masennusoireita kuin muilla, tutkijat havaitsivat.

Psykologi Iris Maussin mukaan onnellisuuteen tähtäävät naiset tuntevat olonsa kurjaksi kahdesta syystä. Ensinnäkin he asettavat itselleen niin korkeita tavoitteita, että niitä on vaikea saavuttaa. Toiseksi he keskittyvät herkästi itseensä ja laiminlyövät perhettään ja ystäviään – ja juuri ne olisivat tyytyväisyyden tärkeimpiä rakennuspalikoita. Onnen tavoittelijat tuntevatkin itsensä yksinäisemmiksi kuin muut.

Älä siis yritä väkisin. Saavutat tuntee siinä sivussa, kun teet asioita, joista ilahdut ja joilla ilahdutat muita. ”Onnellisuus ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa”, joku viisas on keksinyt kiteyttää huoneentauluksi.

Lähteet: American Psychologist, Emotion, Jama Internal Medicine, Journal of Environmental Studies, Journal of Personality and Social Psychology, Neuropsychologia, Preventive Medicine, Psychology and Aging, Psychological Science ja Tiede

Lue myös:

Ulkonäkö tekee onnelliseksi – mutta vain kaupungeissa

Päätä, että saavutat unelmasi

Näin syntyy hyvä arki parisuhteessa

Julkaistu: 23.2.2017