Terve.fi

Kuntoilija, muista unen ja liikunnan tasapaino


Hyvien unien saaminen on tärkeää kaikille ihmisille, mutta ensiarvoista se on niille, jotka harrastavat säännöllisesti kovempaa urheilua. Lue miksi.

Kun puhutaan terveellisistä elämäntavoista, muistuu mieleen helposti ruokavalio ja liikunta. Lukemattomat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että riittävien unien saaminen sekä nukkumisen ja treenaamisen tasapaino ovat kenties tärkein tekijä terveyden ja fyysisen kunnon kohentamisessa.

Unen merkitystä terveydelle on tutkittu jo vuosikymmeniä. Havainnot ovat kiistattomia – nukkuminen on äärimmäisen tärkeää energian keräämisen, hormonitasapainon sekä lihasten terveyden kannalta.

Hyvien unien saaminen on tärkeää kaikille ihmisille, mutta ensiarvoista se on niille, jotka harrastavat säännöllisesti kovempaa urheilua. 

Stanfordin yliopistossa on tutkittu, kuinka paljon uni vaikuttaa oppilaitoksen koripallojoukkueen suoritustasoon. Tutkijat havaitsivat, että nukuttuaan paremmin pelaajat kykenivät huomattavasti parempiin urheilusuorituksiin. 

Toisen yhdysvaltalaisen korkeakoulun Northwestern Universityn tutkimuksissa todettiin, että ihmiset jaksoivat liikkua pitempään ja enemmän sellaisina päivinä, kun alla olivat tavallista paremmat yöunet.

Hyvään kuntoon ei ole vaikea päästä

Kestävyyskunnon, voiman, lihaskunnon sekä muiden fyysisten ominaisuuksien kehittäminen perustuu yksinkertaiseen periaatteeseen. Kun kehoa kuormitetaan erilaisella rasituksella aiheutetaan lihaksistoon, jänteisiin ja hengityselimiin hyvin pieniä vaurioita. 

Seuraavaksi kuvaan astuu palautuminen, jonka aikana keho korjaa treenin aiheuttamia vahinkoja. Palautuminen käynnistyy syömisen ja lepäämisen myötä, mutta todellinen korjaustyö tapahtuu vasta unen aikana. 

Jos treenimäärien ja niiden rankkuuden sekä nukkumisen suhde on pielessä, voi pahimmillaan aiheuttaa itselleen ikäviä rasitusvammoja, tulehdustiloja tai jopa ylikunnon. Liiallinen rasitus voi käytännössä jopa heikentää terveyttä entisestään, sillä vaivat, väsymys ja huono vointi vaikeuttavat normaalia elämää. 

On siis selvää, ettei unen merkitystä voi sivuuttaa kovaa kuntoa tavoiteltaessa. Itseään voi rääkätä salilla, lenkkipolulla ja pelikentillä vaikka kuinka paljon, mutta ilman tarpeeksi pitkiä ja laadukkaita unia kunto ei kehity melkeinpä lainkaan. 

Uni ja liikunta ruokkivat toisiaan

Monet liikuntaintoilijatkaan eivät huomaa aina ajatella sitä, että unen ja liikunnan välillä on hyvin olennainen symbioosi. 

Jos nukut hyvin, jaksat liikkua ja treenit sujuvat hienosti. Sen lisäksi säännöllinen liikkuminen ja fyysinen rasitus auttavat nukahtamaan helpommin sekä saamaan laadukkaammat unet.

Kaiken avain on liikunnan ja nukkumisen hyvä tasapaino. Himoliikkujan kannattaa muistaa, että kovan rasituksen jälkeen tarvitsee normaalia enemmän unta, jotta palautuminen on tarpeeksi tehokasta. 

Lähteet:

Huffington Post – 7 Fitness Experts Share Tips On Balancing Exercise And Sleep For Better Health

SLEEP, Stanford University - The Effects of Sleep Extension on the Athletic Performance of Collegiate Basketball Players

Journal of Clinical Sleep Medicine, Northwestern University - Exercise to Improve Sleep in Insomnia: Exploration of the Bidirectional Effects

Terve.fi – Liikkumalla voit parantaa myös unesi laatua

Julkaistu: 3.6.2015