Terve.fi

Varo näitä – alentavat mielialaasi kaikkein tehokkaimmin

2


Varo näitä – alentavat mielialaasi kaikkein tehokkaimmin

Mieliala on monimutkainen asia, johon vaikuttavat useat eri tekijät. Saatat jopa tietämättäsi heikentää omaa henkistä hyvinvointiasi sellaisilla tavoilla ja tottumuksilla, joita et välttämättä edes huomaa.

Mielialaan vaikuttavat monet tekijät. Kaikilla on joskus huonoja päiviä, jolloin mieli on maassa, eikä mikään tunnu onnistuvan. Jos tällainen tunne on jatkunut jo pitkään, kannattaa pohtia, miten voisi omalla toiminnallaan kohottaa mielialaasi.

Huffington Postin mukaan nämä 12 tekijää ovat kaikkein haitallisempia mielialalle. Vältä siis niitä, jos haluat olla onnellinen.

1. Ryhtisi on huono, kun kävelet

Mielialamme voi vaikuttaa siihen, miten kävelemme, mutta sama pätee myös toisin päin. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että olkapäät lysyssä ja kumarassa käveleminen alentaa mielialaa toisin kuin reipas, hyväryhtinen kävely.

2. Otat kuvia ihan kaikesta

Jos elät elämääsi kännykkäsi kameran läpi, lue tämä tarkkaan: tutkimuksen mukaan kaiken umpimähkään kuvaaminen heikentää noista hetkistä saatuja muistoja. Tutkimuksessa osallistujat kävelivät museossa ja ottivat osasta teoksista kuvia, kun toisia he taas vain katselivat omin silmin. Myöhemmin he muistivat paremmin ne teokset, joita olivat katselleet ilman kameraa.

3. Annat kiusaajasi päästä niskan päälle

Kiusaaminen ei lopu siihen, kun koulu loppuu. Esimerkiksi Yhdysvalloissa 54 miljoonaa työntekijää kärsii työpaikkakiusaamisesta jossakin vaiheessa työelämäänsä. Lisäksi yli 70 prosenttia työntekijöistä on todistanut työpaikkakiusaamista.

Työpaikkakiusaaminen vaikuttaa haitallisesti ylpeyteen ja itsetuntoon. Se voi tehdä ihmisestä epävakaan ja vaikeuttaa töihin lähtemistä. Asiantuntijat neuvovat keskustelemaan asiasta esimerkiksi lääkärin ja esimiehen kanssa, jotta asia saataisiin kuriin.

4. Et harrasta liikuntaa

Tiesitkö, että jos harrastat liikuntaa kolmesti viikossa, vähennät masennuksen riskiäsi 19 prosentilla. Lähde siis liikkumaan – sen ei tarvitse kestää kauan. Muista panostaa arkiliikuntaan eli kävele portaat aina kun mahdollista ja käy asioilla kävellen.

5. Viivyttelet suoritettavien tehtävien kanssa

Monet meistä lykkäävät tylsien tai ikävien asioiden tekemistä. Jos lykkääminen johtuu kuitenkin ahdistuksesta tai epäonnistumisen pelosta, se vain pahentaa asiaa. Tällaisessa tilanteessa viivyttely tekee tehtävän suorittamisesta hermoja raastavampaa.

6. Olet haitallisessa parisuhteessa

Ahdistus ja masennus voi johtua myös toimimattomasta parisuhteesta. Haitallinen parisuhde heikentää itsetuntoa ja saa ihmisen tuntemaan olonsa epäonnistuneeksi tai itsekkääksi. Joskus voi viedä vuosia ennen kuin tajuaa ahdistuksen johtuvan parisuhteesta.

7. Suhtaudut elämään liian vakavasti

Kompastut jalkakäytävällä ja sen sijaan, että kohauttaisit olkiasi ja jatkaisit matkaa, tahtoisitkin kuolla häpeästä. Kuulostaako tutulta? Jos näin on, kannattaa opetella nauramaan itselleen. Monet tutkimukset tukevat väitettä siitä, että nauraminen parantaa terveyttä ja mielialaa. Nauru on nopea lääke ahdistukseen ja masennukseen.

8. Et nuku

Uni vaikuttaa kaikkeen, kuten kehomme toimintaan sekä emotionaalisen ja henkiseen hyvinvointiin. Uni auttaa kehoa palautumaan ja toimimaan ilman häiriöitä. Jos et saa nukuttua, ota selvää, mistä se voisi johtua. Rentouttava nukkumisympäristö parantaa myös unen laatua.

9. Et ole koskaan yksin

Lasten, avioliiton ja muiden aktiviteettien takia et saa olla koskaan yksin. (Ei,vessaan lukittautumista ei lasketa.) Oma aika on kuitenkin äärettömän tärkeää henkisen hyvinvoinnin kannalta. Jos sinulla ei ole aikaa tehdä asioita vain itseäsi varten, kulman takana voivat vaania masennus ja ahdistus.

10. Et oikeasti juttele kenellekään

Jos olet ystäviisi yhteydessä pääasiassa sosiaalisen median kautta, et todellisuudessa käy merkityksellisiä keskusteluja kenenkään kanssa. Sosiaalinen media on viihdettä, eivätkä siellä käydyt keskustelut auta meitä ymmärtämään toisia ihmisiä. Sen sijaan se vähentää kokemusten ja tunteiden merkitystä. Muista siis nähdä ystäviäsi kasvokkain ja keskustella heidän kanssaan merkityksellisistä asioista riittävän usein.

11. Et voi elää ilman kännykkääsi

Milloin viimeksi olet viettänyt päivän täysin ilman elektroniikkaa? Jos et muista, kyseessä ei ole hyvä merkki. Kaikenlaiset ihmisiä ympäröivät tekniset laitteet ylistimuloivat meitä, eikä mieli pääse koskaan lepäämään. Tämä voi pahimmillaan johtaa masennukseen ja ahdistukseen.

12. Teet kaikkea yhtä aikaa

Kaikki syyllistyvät joskus monisuorittamiseen: syömme lounaan työpöydän ääressä, selaamme Facebookia samalla kun katsomme tv:tä ja tekstaamme jatkuvasti. Tutkimukset osoittavat, että useimmat ihmiset luulevat olevansa tehokkaampia monisuorittaessaan, mutta todellisuudessa se vain stressaa meitä, emmekä ole riittävän tietoisia ympäristöstämme tai pysty kommunikoimaan kunnolla.

Lähde: Huffington Post

Lue lisää:

Onnellinen? Masentunut? Näin mieliala voi vaikuttaa seksiin

Näin mielialat heilahtelevat raskaana olevilla – lue hauskimmat ’kilahtelujen’ syyt

Väitös: Ruokavalio ei kohenna merkittävästi mielialaa

Julkaistu: 13.4.2015