Terve.fi

Sattuuko selkään? Näin vältät selkäkipuja

Sattuuko selkään? Näin vältät selkäkipuja
Selkäkipua on olemassa monenlaista, ja siihen on useita eri syitä. Onneksi jokainen voi omalla toiminnallaan ehkäistä selkäkipuja tehokkaasti.

Selkäkipu on yleinen syy lääkärillä käyntiin. Kipua voi olla monenlaista, kuten esimerkiksi sitkeää, jomottavaa särkyä tai äkillistä, terävää kipua. Selkäkipuun on olemassa myös useita eri syitä, joihin kuuluvat muun muassa sairaudet, ylipaino tai liian vähäinen liikunta.

Hyvä uutinen on, että useimmiten selkäkipu menee ohi muutamassa päivässä, ja leikkaus on harvoin tarpeellinen toimenpide. Lisäksi selkäkipuja voi välttää ja lievittää myös omalla toiminnallaan.

Tässä WebMD.comin lista toimivista tavoista välttää selkäkipuja.

1. Harrasta enemmän liikuntaa

Jos selkääsi sattuu, saatat tarkoituksella välttää kaikenlaista liikuntaa ja yrittää levätä. Parin päivän levosta voikin olla apua, mutta sen pidempään ei kannata jäädä makaamaan. Asiantuntijoiden mukaan säännöllinen liikunta auttaa ehkäisemään tulehduksia ja lihasjännitystä.

2. Tarkkaile painoasi

Ylimääräiset kilot – varsinkin vyötäröllä – voivat pahentaa selkäkipua. Pysyttele muutaman kilon sisällä ihannepainostasi, ja selkäkipusi voivat helpottua.

3. Lopeta tupakointi

Tupakointi estää ravintoaineita sisältävän veren virtaamista välilevyihin, joten tupakoivat ihmiset ovat erityisen alttiita selkäkivuille.

4. Vältä korkeita korkoja

Korkokengät muuttavat kehon painopistettä ja rasittavat alaselkää. Vältä siis hyvin korkeita korkoja, ja jos käytät korkokenkiä, ota mukaan myös matalat kengät ja vaihda niihin, kun olosi alkaa tuntua epämukavalta.

5. Kevennä lompakkoasi

Pursuilevan lompakon päällä istuminen aiheuttaa epämukavan olon ja selkäkipuja. Jos istut pitkiä aikoja – esimerkiksi autolla ajaessasi – ota lompakko pois takataskustasi.

6. Kiinnitä huomiota asentoosi

Paras tuoli selkäkipujen ehkäisemiseen on suoraselkäinen tai sellainen, joka tukee alaselkää. Pidä polvesi hiukan lantiotasi korkeammalla, kun istut. Voit nostaa jalkasi esimerkiksi jakkaralle, jos se on tarpeen. Jos joudut seisomaan pitkiä aikoja, pidä pääsi pystyssä ja vedä vatsa sisään. Jos on mahdollista, lepuuta toista jalkaa jakkaralla, ja vaihda jalkaa aina 15 minuutin välein.

7. Nosta oikein

Kun nostat jotain raskasta, vältä taivuttamasta vyötäröäsi. Taivuta sen sijaan polvia, kyykisty, ja pidä nostamasi esine mahdollisimman lähellä kehoasi, kun nouset ylös. Älä kierrä kehoasi samalla kun nostat. Jos voit, työnnä raskasta esinestä vetämisen sijaan. Työntäminen on selälle helpompaa.

Lähde: WebMD.com

Lue lisää:

Julkaistu: 5.2.2015
Kommentoi »