Terve.fi

Selkäkipu, äkillinen -potilasohje


Lue ohjeet selkäkivun hoitoon, mukana kipeän selän jumppausohjeet.

Selkäkipu on erittäin yleinen vaiva. Melkein kaikki suomalaiset kärsivät selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Suurin osa selkäkivuista paranee itsestään, mutta osalla tilanne pitkittyy ja voi huomattavasti invalidisoida henkilön elämää. Suurin osa äkillisistä selkäkivun syistä on vaarattomia ja itsestään paranevia, mutta takana voi olla mm. osteoporoosi, tulehdussairaus, kasvain tai ahtautunut selkäydin. Iskias-syndroomassa hermo jää juuriaukossa puristuksiin, yleensä välilevyn pullistumisen takia, aiheuttaen kivun säteilyn alaraajaan.

Iskias-tyyppinen säteilykipu saattaa myös syntyä nikamavälilevyn rappeutuessa sen sisältämän ärsyttävän sisällön päästessä ärsyttämään hermojuurta vaikka mekaanista puristusta ei olisikaan todettavissa.

Selkäranka tukielimineen on erittäin monimutkainen järjestelmä. Selkää pitää vaalia ja hoitaa, kuten muutakin elimistöä. Istumatyö, vammat, väärät nostotavat tai rakennepoikkeavuudet altistavat selkäsärylle. Kun lihaskunto on heikko, pienikin selän rasitus voi johtaa kipuepisodiin. Selkäsäryn hoidossa ja ehkäisyssä lihaskunnon ylläpito ja parantaminen on ensiarvoisen tärkeää. Neuvottele esimerkiksi paikkakuntasi fysioterapeutin kanssa selän voimisteluohjeista.

Omahoito

Selkäkivun lääkehoito

Selkäkivuissa on yleensä mukana tulehdusreaktio. Tämän takia nykyään suositellaan tulehduskipulääkityksen aloittaminen heti alkuvaiheessa ja riittävän suurella annoksella. Nykykäsityksen mukaan tulehduskipulääkettä suositellaan otettavaksi kuurina (1–2 viikkoa). Tarvittaessa tulehduskipulääkettä ja parasetamolia voi käyttää yhtä aikaa, saatava teho on parempi, lääkkeet potentoivat toistensa vaikutusta. Mikäli et saa kipua kuriin tulehduskipulääkityksellä, ota yhteyttä lääkäriin. Selkäkipuun yleensä liittyy lihasten jännitystila. Lihakset jännittyvät lannerangan ympärillä “suojellen” rankaa lisävammoilta. Kevyt liikunta ja mahdollisesti lääkärin määräämät, lihaksia rentouttavat lääkkeet voivat laukaista tilannetta. Lihaksia rentouttavalla lääkityksellä ei ole todettu parantavaa tehoa, mutta oireita ne voivat lyhytaikaisesti helpottaa.

Liikunta selkäkivun hoidossa

Vuodelevon ei ole osoitettu nopeuttavan paranemista, vaan se saattaa jopa hidastaa paranemista. Aloita kevyet lihasharjoitteet kivun sallimissa rajoissa heti. Kävele, vaihda asentoa ja pysy liikkeellä. Parin viikon kuluttua tilanteen salliessa, siirry koko vartalon lihasten harjaannuttamiseen. Apuna kannattaa käyttää kunnassa tarjolla olevia “selkäkouluja”, lihaskuntoryhmiä, fysioterapeutin ja kuntosalien palveluja.

Voit kokeilla myös kylmähoitoja 15 minuutin jaksoissa 2–3 kertaa päivässä. (Kipukohtaan laitetaan jääpussi tms. Apteekista saa myös geelitäytteisiä kylmä/kuumapusseja jotka voit jäähdyttää pakastimessa.)

Rentouttavista asennoista voi olla hyötyä. Makaa selällään ja nosta jalat polvet koukussa korokkeen päälle. Jos selkäkipusi pahenee harjotteista, älä jatka niiden tekemistä.

Kipeän selän jumppausohjeet

  • Harjoitus 1: Selinmakuulla, jalkapohjat lattiassa, polvet koukussa. Kurota käsillä reisien päälle, kohti polvia. Tee rauhallisesti useita kertoja.
  • Harjoitus 2: Kuten edellisessä, mutta kurota molemmin käsin vuoroin oikeaa ja vuoroin vasenta polvea kohti.
  • Harjoitus 3: Polvet koukussa, 90:n asteen kulmassa, selinmakuulla. Nosta polvia suoraan kattoa kohti (ainoastaan lantio kohoaa lattiasta). Toista liike useita kertoja rauhallisesti.
  • Harjoitus 4: Edelleen selinmakuulla, nosta ylävartalo ja koukussa olevat polvet toisiaan kohti. Toista liike useita kertoja rauhallisesti.
  • Harjoitus 5: Vatsallaan maaten nosta vuorotellen vastakkainen käsi ja jalka hieman irti lattiasta. Venytä samalla molempia ja muista rauhalliset toistot.
  • Harjoitus 6: Vatsallaan maaten nosta ylävartaloa ja jalkoja samanaikaisesti irti lattiasta. Liikkeen ei tarvitse olla suuri. Voit nostaa myös vain ylävartaloa pitämällä kädet otsan alla tai sivuilla. Toista jälleen liike useita kertoja.
  • Harjoitus 7: Makaa kyljelläsi, toinen käsi vartalon jatkeena, toinen vieressä lattialla tukien. Nosta molempia jalkoja hieman ylös lattiasta. Jos tämä on liian raskas, nosta vain toista. Käänny toiselle kyljelle ja tee sama liike, muista toistot.

Liikesarja kannattaa toistaa 3–5 kertaa (kunnon mukaan) ja jumppaharjoittelu ainakin 3 kertaa viikossa.

Milloin lääkäriin?

  • Päivystykseen mikäli on ongelmia virtsaamisen tai ulostamisen kanssa, kipu muuttuu sietämättömäksi tai jalka pettää alta/menee tunnottomaksi.
  • Pikaisesti lääkäriin mikäli kipu pitkittyy, säteilee jalkaan ja jalassa heikkoutta/tunnottomuutta tai jos kipulääkkeet eivät auta.

Vain harvoin selän röntgentutkimuksesta on hyötyä diagnoosiin pääsemisessä, koska röntgenkuvassa näkyy pääasiassa vain luusto. Lisäksi lannerangan kuvauksessa saadaan suurehko säteilyannos. Kuvaus on aiheellinen mm. jos epäillään murtumaa tai rangan rakennepoikkeavuuksia. Välilevytyrän operointi on yleisin selän kirurginen toimenpide. Selän leikkaus on aina vaativa toimenpide, johon liittyy komplikaatioita. Keskustele lääkärisi kanssa kivun pitkittyessä tai pahentuessa mahdollisesta kirurgisesta hoidosta.

Lisätietoa:

Lääkärikirja: Välilevyn pullistuma

Tarkastajalääkäri on tarkistanut artikkelin sisällön 4.8.2010.

Julkaistu: 27.6.2006