Terve.fi

Näillä terveellisillä välipaloilla huijaat makeanhimoa!

Näillä terveellisillä välipaloilla huijaat makeanhimoa!
Kolottaako sokerihammasta? Voit huijata makeanhimoa näillä terveellisillä välipaloilla.
Julkaistu: 21.1.2015

Osa meistä on helposti taivuteltavissa. Suklaapatukka viekoittelee kaupan hyllyllä, kylmäaltaiden jäätelöuutuuksien hehkua ei voi vastustaa ja irtokarkit pomppivat kuin itsestään pussiin ja sieltä ostoskärryyn.

Näitä herkkuja voi hyvällä omallatunnolla nautiskella kohtuudella. Mutta jos tarkkailet painoasi tai koitat vähentää herkkupäivien määrää, kokeile Amerikanki.comin terveellisiä välipaloja. Ne hellivät paatuneintakin makeariippuvaista!

1. Tuunattu jogurtti

Jogurtilla saa helposti tyydytettyä makeanhimoa.

Valitse oman mieltymyksen mukaan joko maustamaton tai maustettu jogurtti ja nakkaa matkaan kookoshiutaleita, murskattuja pähkinöitä ja tummasta suklaasta murennettuja palasia.

Herkullista, helppoa ja taatusti terveellistä!

2. Hunaja-kanelibanaani

Hunaja ja kaneli tekevät ruoasta kuin ruoasta paremman.

Banaanit ovat toki luonnostaan makeita, mutta jälkiruokamaisempia niistä saa, kun banaanisiivujen päälle lorauttaa tilkan hunajaa ja ripauttaa matkaan hieman kanelia.

Ja mikä parasta, nämä ainekset löytyvät jo valmiiksi lähes joka kodista, joten apu on lähellä, kun herkkuhimo iskee!

3. Sorbetti

Sorbetit ovat erinomainen herkkupala kesäisin, sillä ne ovat virkistäviä ja kevyitä.

Jäätelöfaninkin kannattaa antaa kermaiselle sorbetille mahdollisuus, sillä se on tavallista kermajäätelöä terveellisempi vaihtoehto.

4. Hedelmiä jogurttidipissä

Valitse lempihedelmäsi, pilko ja kasta palat jogurttiin ja laita pakastimeen kahdeksi tunniksi. Kun jogurtti on jäätynyt, pääset nauttimaan makeista ja vitamiineja tulvillaan olevista herkuista.

Kokeile ainakin viipaloituja banaaneja, omenoita, viinirypäleitä tai mansikoita.

5. Suklaanmakuinen kookosvesi

Kookosvesi sisältää runsaasti kaliumia, joka pitää huolta riittävästä nesteytyksestä.

Jotkut pitävät kookosveden mausta, mutta jos et kuulu tähän sakkiin, testaa kookosvettä eri mauissa.

Suklaanmakuinen kookosvesi taltuttaa makeanhimot olematta kuitenkaan liian raskas.

6. Pirtelöt

Pirtelö on terveellinen välipala ja sillä voi satunnaisesti korvata ateriankin, jos päivä on lipsahtanut kiireiseksi.

Parasta pirtelössä on se, että siihen voi helposti ujuttaa matkaan esimerkiksi superterveellistä pinaattia tai kaalta, eikä niitä muiden makujen seasta huomaa.

Makuvalikoima on käytännössä rajaton, joten käytä suosikkikasviksia tai hedelmiä.

Mantelivoilla tai jogurtilla saat pirtelöön rakennetta terveellisellä tavalla.

7. Tee

Tee on oiva vaihtoehto herkkuhetkelle.

Muista kuitenkin valita makeuttamaton tee, jossa on vain luontaisia makeutusaineita. Tarvittaessa voit maustaa teesi stevialla tai hunajalla.

Teen hörppiminen rauhoittaa, ravitsee ja ennen kaikkia tyynnyttää makeahimon!

8. Mantelit ja taatelit

Näppärä tapa huijata mielihalujaan on kokeilla herkullisia, mutta odottamattomia ruokia keskenään.

Napsi siis keskenään taateleita ja manteleita!

Taatelit ovat täynnä hyviä ravintoaineita (ja ne ovat makeita), manteleissa on hyviä rasvoja ja ne sopivat melkein mihin ruokaan tahansa.

9. Kaakaopäällysteiset mantelit

Manteleita voi myös kuorruttaa! Jos olet suklaan ystävä, tätä herkkua on melkeinpä pakko kokeilla.

Lämmitä uuni 175-asteiseksi.

Sekoita keskenään 2 ruokalusikallista siirappia ja 2 teelusikallista merisuolaa. Lisää seokseen puoli litraa kokonaisia raakoja manteleita. Sekoita kunnolla niin, että seos tarttuu manteleihin.

Paista leivinpaperin päällä noin 10 minuuttia.

Nosta mantelit kulhoon, jossa on 2 ruokalusikallista makeuttamatonta kaakaojauhetta. Sekoita, jotta jauhe tarttuu manteleihin.

Anna jäähtyä ja herkuttele!

10. Maapähkinävoi-hillovoileipä

Maapähkinävoi ja hillo voivat olla terveellisiä, kunhan ne vain valitsee oikein.

Käytä tuotteita, joihin ei ole pumpattu turhia makeuttajia ja lisäaineita ja valitse täysjyvä- tai ruisleipä.

Herkkuleipä on helppo ottaa myös evääksi!

11. Kaakao

Kaakao ei varsinaisesti täytä terveellisen välipalan vaatimuksia, mutta se on yhtä kaikki oivallinen herkku makeanhimoon.

Kotona tehdystä kaakaosta saat juuri niin terveellisen kuin haluat, joten valitse kevyitä vaihtoehtoja.

Voit ostaa sen kahvilastakin, mutta kiinnitä silloin huomiota annoskokoon: pienen kupillisen ilman turhia lisukkeita voi nauttia kevein mielin.

Kommentoi »