Terve.fi

Liiallinen vitamiinien napsiminen heikentää lihasmassan kehitystä

Liiallinen vitamiinien napsiminen heikentää lihasmassan kehitystä
Vitamiinisatsi vähentää liikunnan jälkeistä lihasarkuutta. Liiallinen ravintolisien popsiminen voi kuitenkin heikentää lihasmassan kehittymistä, uutisoi Yle.
Julkaistu: 22.11.2014

Vitamiinisatsi vähentää liikunnan jälkeistä lihasarkuutta. Liiallinen ravintolisien popsiminen voi kuitenkin heikentää lihasmassan kehittymistä, uutisoi Yle.

Liikunnan hyödyt turhiksi lisäravinteilla

C- ja E-vitamiinit tutkitusti vähentävät lihasarkuutta. Moni urheilija napsiikin niitä ahkerasti, jotta palautuminen olisi nopeampaa ja treenaamaan pääsisi vetreänä hiukkasen nopeammin.

Lisäravinteet saattavat kuitenkin tehdä liikunnasta saadut hyödyt turhiksi.

– Liikunnan idea on se, että lihaksissa tapahtuu hapetusreaktio. Tämä mahdollistaa suorituskyvyn kasvun. Tutkimuksissa on kuitenkin huomattu, että antioksidantit estävät lihasten hapetusreaktiota, ravitsemusterapeutti Jan Verho kertoo Ylelle.

Vältä vitamiinitankkausta liikunnan aikana

Tutkimukset antioksidanttien vaikutuksesta liikuntaan ovat vielä lastenkengissä. Pelkästään ruoasta niitä ei kuitenkaan voi saada liikaa.

– Jos ravintolisiä nauttii juuri ennen liikuntasuoritusta tai heti sen jälkeen, voi se vaikuttaa kielteisesti liikunnasta saataviin hyötyihin, Verho toteaa.

Terve aikuinen ei tarvitse lisäravinteita

– Lisäantioksidantit saattavat olla kilpaurheilijalle hyödyksi, mutta terve ja monipuolisesti syövä aikuinen ei ravintolisiä tarvitse, professori Raija Tahvonen Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta kertoo Ylelle.

Ravitsemusterapeutti Verho on samoilla linjoilla.

– Suurin osa syö lisäravinteita aivan turhaan.

Tasapainoisesta ruokavaliosta saa tarvitsemansa ravinteet. Asiantuntijat kehottavat syömään päivittäin vähintään puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä sekä pari palaa täysjyväleipää ja satunnaisesti kalaa.

Kohtuus kaikessa

Jotkin hivenaineet vaikuttavat toistensa imeytymiseen. Jos esimerkiksi kalsiumia nauttii liikaa, voi se heikentää raudan imeytymistä. Tällöin voi syntyä raudan puutosta ja jopa anemia.

– Varsinaista vaaraa liiallisesta vitamiinien popsimisesta ei kuitenkaan ole, mutta kannattaa tarkkailla, ettei aiheuta itselleen jonkin toisen hivenaineen puutostilaa, Verho muistuttaa.

Lähde: Yle

Lue myös:

2 kommenttia