Terve.fi

HS: Asiantuntija toteaa: ”Ravintolisät turhia”



HS: Asiantuntija toteaa: ”Ravintolisät turhia”

Monipuolisesti syövä aikuinen ei ravintolisistä hyödy, kertoo Helsingin Sanomat.

Monipuolisesti syövä aikuinen ei ravintolisistä hyödy, kertoo Helsingin Sanomat.

Kyllä vitamiineille ja kivennäisaineille, ei ravintolisille

Ravinnosta saatavia elimistön toiminnan kannalta välttämättömiä aineita kutsutaan vitamiineiksi ja kivennäisaineiksi. Kroppa kaipaa sisuksiinsa 13:ta vitamiinia ja 15:tä kivennäisainetta.

Vitamiinit pitävät aineenvaihdunnan hyrräämässä, ja kivennäisaineet toimivat muun muassa solujen ja luuston rakennusaineina.

Purkkiin pakattuina näitä tärkeitä aineita kutsutaan ravintolisiksi. Ravintolisäperheeseen kuuluvat myös esimerkiksi rasvahappo- ja kuituvalmisteet.

Ilman vitamiineja ja kivennäisaineita kroppa ei selviä, mutta ilman ravintolisiä kylläkin. Näin siis silloin, jos ravinto on monipuolista ja henkilö on muuten perusterve aikuinen.

Terveys ei lisäänny ravintolisillä

Tutkimukset ravintolisien hyödyistä ovat monenkirjavia. Itä-Suomen yliopiston apulaisprofessori Ursula Schwabin mukaan ravintolisät ovat turhia.

– Ihmisen terveys ei ole minkään tutkimuksen mukaan lisääntynyt, vaikka hän käyttäisi ravintolisiä varmuuden vuoksi, Schwab kertoo Helsingin Sanomille.

Yliopiston kliinisen ravitsemustieteen yksikössä työskentelevä Schwab korostaa ruokavalion merkitystä.

– Länsimaissa ruokavalio on perinteisesti niin monipuolinen, että puutostilat ovat harvinaisia, hän jatkaa.

Siksi halkeileviin suupieliin tai lihaskramppeihin kannattaa ensisijaisesti hakea apua huulivoiteesta tai riittävästä nesteytyksestä ja venyttelystä, ei B2-vitamiinipurkilta tai rautalisästä.

Ravintolisäpurkille vain erityistilanteissa

Ravintolisät ovat tarpeellisia lähinnä silloin, kun henkilöllä on usea ruoka-aineallergia tai muu erikoisruokavalio. Nekään eivät kuitenkaan tarkoita sitä, että ravintolisistä olisi tehtävä ruokaympyrän perusta.

Schwab suosittelee maitotuotteita ja kalaa välttelevälle vegaanille kalsium- ja D-vitamiinilisiä. Myös B12-vitamiini on otettava purkista.

– Vegaanit tarvitsevat usein myös rautalisän, sillä kasvikunnan rauta imeytyy eläinkunnan rautaa huonommin, apulaisprofessori muistuttaa.

Keliaakikot tai epilepsialääkkeitä syövät saattavat niin ikään joskus joutua turvautumaan foolihappo- tai rautakuuriin. Niiden tarpeen selvittää aina lääkäri.

Valtion ravitsemussuositus suosittelee D-vitamiinilisää alle 18- ja yli 74-vuotiaille. Sen lisäksi sekä kalalle että maitotuotteille allergisten on napattava D-vitamiinilisä purkista. Kaikille muille D-vitamiinilisä on Schwabin mukaan tarpeeton.

– Kalsiumlisääkin tarvitsevat vain ne, jotka eivät käytä maitotuotteita, hän kertoo.

Voiko ravintolisä sairastuttaa?

Kalaöljyvalmisteet Schwab lyttää täysin. Tuoreet tutkimukset ovat osoittaneet ne hyödyttömiksi, ja niitä koskevia suosituksia ollaankin harkitsemassa uudelleen.

– Kalaöljyvalmisteita käytetään liikaa. Ne lisäävät veren huonon kolesterolin määrää, ja saattavat uusien tutkimusten mukaan jopa lisätä kakkostyypin diabeteksen riskiä, Schwab huomauttaa.

Myös rautalisien kanssa Schwab kehottaa käyttämään omaa harkintaa, ja mieluusti piipahtamaan lääkärillä.

Tärkeintä on ensin mittauttaa veren hemoglobiini. Alhainen hemoglobiini ja väsymyksen tunne voi talttua lyhyellä rautakuurilla. Pelkkä alhainen hemoglobiini ilman muita oireita ei kuitenkaan ole peruste rautalisän napsimiselle.

– Rautaa ei pidä ikinä ottaa, esimerkiksi väsymyksen takia, vain varmuuden vuoksi. Turha rautalisän nauttiminen nimittäin heikentää kalsiumin imeytymistä.

Mikäli kalsium- ja rautalisiä napsii purkista, on valmisteiden välissä pidettävä vähintään neljän tunnin tauko. Myös täysjyväviljan fytaatit ja teen ainesosat saattavat vaikeuttaa rautavalmisteen imeytymistä.

Monivitamiinitableteista ei sen sijaan ole todettu olevan mitään haittaa.

– Tosin ei hyötyäkään, sillä monivitamiinitabletinkin vaikutus terveyteen on vain neutraali, Schwab päättää.

Lähde: Helsingin Sanomat

Lue myös:

Saatko riittävästi vitamiineja?

Foolihappo: Liian hyvää ollakseen totta 

Yleistietoa ravintolisistä

Julkaistu: 26.9.2014