Terve.fi

Terapian tarpeessa? 8 selvää merkkiä



Yksi syy siihen, miksi ihmiset eivät hae apua tällaisiin ongelmiin, on terapian saama stigma. Monien mielestä terapia on vain ”hulluja” varten, ja jotkut ajattelevat terapiassa käymisen olevan merkki heikkoudesta. Toisaalta terapiaa pidetään myös hyvin kalliina ja aikaavievänä hoitona.

Hyvä mielenterveys on kuitenkin tärkeä asia hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Jos olet jo pitkään tuntenut olosi masentuneeksi tai muuten vain ikäväksi, saattaa ammattilaiselle puhumisesta olla todella apua. Huffington Post otti selvää, mitkä merkit kertovat siitä, että olet todella terapian tarpeessa.

1. Kaikki tunteesi ovat hyvin intensiivisiä

Ylitsevuotava vihaisuus tai surullisuus säännöllisin väliajoin voi olla merkki piilevästä ongelmasta. Myös taipumus ongelmien liioitteluun voi olla merkki avun tarpeesta. Jos kohtaat odottamattoman haasteen, oletatko välittömästi pahinta? Kyseessä on voimakas ahdistus, jossa jokainen huoli moninkertaistuu. Tällainen tila voi olla hyvin lamauttava.

Yllä kuvailtu ahdistus voi johtaa paniikkikohtauksiin ja siihen, että alkaa välttää asioita. Jos elämäsi on muuttunut rajoittuneemmaksi siksi, että välttelet asioita, on parasta hankkia apua.

2. Olet kokenut järkytyksen, etkä pysty olemaan ajattelematta sitä

Läheisen kuolema, ero tai työpaikan menettäminen voivat kaikki sellaisia tilanteita, joissa jokainen kaipaa vähän apua. Monesti ihmiset ajattelevat näiden tunteiden menevän ohi itsestään, mutta aina niin ei tapahdu.

Menetyksestä johtuva suru voi haitata päivittäistä toimintaa ja saada ihmisen jopa eristäytymään ystävistään. Jos huomaat, ettet pidä enää yhteyttä läheisiisi tai he huomaavat sinun vetäytyvän omiin oloihisi, kannattaisi puhua ammattilaiselle tunteistasi.

Toisaalta jotkut reagoivat menetykseen maanisemmin – he alkavat tapailemaan ystäviään paljon enemmän kuin ennen eivätkä pysty nukkumaan. Myös nämä ovat merkkejä ammattiavun tarpeesta.

3. Kärsit selittämättömistä ja toistuvista päänsäryistä, vatsakivuista tai heikosta vastustuskyvystä

Tunteiden järkkyminen voi vaikuttaa kehoon. Tutkimusten mukaan stressi voi esiintyä monina fyysisinä vaivoina, kuten kroonisina vatsavaivoina, toistuvana flunssana tai jopa vähentyneenä haluna harrastaa seksiä.

Harvinaisemmat ongelmat, kuten esimerkiksi lihaskivut, jotka vaikuttavat tulevan tyhjästä (eli eivät kunnon treenien jälkeen), tai niskakipu, voivat olla merkkejä stressistä tai emotionaalisesta ahdingosta.

4. Käytät päihteitä selvitäksesi

Jos huomaat juovasi alkoholia tai käyttäväsi päihteitä suuremmissa määrin tai useammin kuin ennen – tai jos edes huomaat ajattelevasi juomista tai päihteitä useammin -, yrität ehkä turruttaa tunteita, joihin kannattaisi kiinnittää huomiota.

Aina ei tarvitse edes olla kyse päihteistä, vaan pakokeino voi olla myös ruoka. Muutokset ruokahalussa voivatkin olla yksi merkki siitä, ettei kaikki ole hyvin. Sekä ylensyöminen että ruokahaluttomuus ovat merkkejä siitä, että henkilö kärsii stressistä tai hänellä on vaikeuksia huolehtia itsestään.

5. Saat huonoa palautetta töissä

Muutokset työsuorituksissa ovat yleisiä niillä, joilla on emotionaalisia tai fyysisiä ongelmia. Saattaa tuntua siltä, että työhön on vaikea keskittyä, vaikka se olisi ennen tehnyt sinut onnelliseksi. Keskittymisvaikeuksien lisäksi saatat saada negatiivista palautetta esimiehiltäsi tai työkavereiltasi työsi laadusta. Tämä voi olla merkki siitä, että on hyvä ottaa yhteyttä terapeuttiin.

6. Lempiajanvietteistäsi ei ole enää iloa

Jos harrastukset, ystävien tapaaminen tai perheen kanssa kokoontuminen ei tunnu enää mukavalta, jokin saattaa olla pielessä. Jos sinusta tuntuu, ettei millään ole juuri merkitystä ja olet yleisestikin onneton, terapeutin luona käyminen voi auttaa löytämään uuden suunnan elämällesi.

7. Ihmissuhteesi ovat kiristyneet

Onko sinulla ongelmia kertoa siitä, miltä sinusta todella tuntuu – tai etkö tiedä itsekään vastausta siihen? Jos olet toistuvasti onneton keskustellessasi kumppanisi kanssa, saattaisi pariterapiasta olla teille apua.

8. Ystäväsi ovat huolissaan sinusta

Joskus ystävät huomaavat toisistaan sellaisia asioita, joita ihmisen on itse hankala havaita itsestään. Siksi kannattaa kuunnella ystävien kommentteja. Jos ystäväsi kyselevät, miten sinulla menee nykyään ja pärjäätkö, koska he ovat huolissaan sinusta, kannattaa ottaa heidän neuvostaan vaarin.

Lähde: Huffington Post

Julkaistu: 16.2.2014