Terve.fi

Haluatko laihtua? Vaihda nämä ruoka-aineet vähäkalorisimpiin vaihtoehtoihin

Oletko esimerkiksi tullut ajatelleeksi, että voisit vaihtaa ranskalaiset perunasalaattiin tai pastan kurpitsaan?.

Huffington Post teki listan ruoka-aineista, jotka voi vaihtaa vähäkalorisimpiin vaihtoehtoihin. Ei kun kokkaamaan!

1. Vaihda mysli kaurapuuroon

Kaurapuurossa on merkittävästi vähemmän kaloreita kuin myslissä. Jos sinulle ei maistu pelkkä puuro, voit piristää annosta esimerkiksi mustikoilla, jotka lisäävät puuroon luonnollista makeutta, mutta pitävät kalorimäärän silti kurissa.

2. Syö kananmunaleivän sijasta munakokkelia ja kasviksia

Kasviksissa on valtavasti kuitua, joten niistä saatu energia riittää paljon pidemmäksi aikaa kuin aamiassämpylän tyhjät hiilihydraatit. Lisäksi reilu annos tomaattia, sieniä tai pinaattia munien kaverina on herkullinen tapa sisällyttää päivääsi tarvitsemiasi kasviksia.

3. Valitse maustetun jogurtin sijaan maustamaton

Maustetuissa hedelmäjogurteissa on monesti enemmän sokeria kuin hedelmää. Siksi kannattaakin suosia ennemmin maustamatonta jogurttia, johon voi itse lisätä esimerkiksi mansikoita tai mustikoita. Vaihtamalla maustetun jogurtin maustamattomaan voit vähentää annoksestasi jopa 60 kilokaloria ja 13 grammaa sokeria.

4. Vältä tomaattipohjaisia keittoja, suosi liemipohjaisia

Älä annan sanan ”tomaatti” huijata sinua. Tomaattipohjaiset keitot ovat usein täyteläisiä, koska niissä on runsaasti raskasta kermaa. Yhdessä annoksessa tällaista keittoa saattaa olla jopa 500 kilokaloria. Valitse sen sijaan liemipohjaisia keittoja, joissa on kasvispalasia.

5. Vaihda jäävuorisalaatti pinaattiin

Jäävuorisalaatti on toki vihreää, mutta siinä ei ole juurikaan hyödyllisiä ravintoaineita. Pinaatissa sen sijaan on runsaasti rautaa, magnesiumia, foolihappoa sekä A- ja C-vitamiineja, joita kehosi tarvitsee pitääkseen aineenvaihduntasi hyvässä kunnossa.

6. Syö ranskalaisten sijaan perunasalaattia

Viileissä perunoissa on enemmän vastustuskykyistä tärkkelystä kuin missään muussa potussa, selviää vuonna 2013 Yhdysvalloissa tehdystä tutkimuksesta. Vastustuskykyinen tärkkelys ei imeydy ohutsuolessa, jolloin tulee syötyä vähemmän ja olo tuntuu kylläisemmältä pidempään. Vaihda vielä perunasalaattiin kuuluva majoneesi sinappiin ja saat vähennettyä kaloreita entisestään.

7. Vaihda vaalea pasta kurpitsaspagettiin

Pastaruoista tulee automaattisesti vähäkalorisempia, kun vaihdat vaalean pastan kurpitsaversioon. Sen lisäksi, että vähennät annoksestasi lähes 200 kilokaloria, kurpitsassa on myös runsaasti C-vitamiinia, foolihappoa ja magnesiumia, jotka kaikki antavat sinulle lisää energiaa.

8. Tee perunamuusin sijasta kukkakaalimuusia

Kukkakaalista saa runsaasti C-vitamiinia, eikä yhdessä annoksessa ole kuin 27 kilokaloria, kun taas annoksessa perunoita on noin 116 kilokaloria.

9. Kokeile perunalastujen sijasta lehtikaalisipsejä

Puolessatoista annoksessa lehtikaalisipsejä on vain 84 kilokaloria, kun taas samassa määrässä perunalastuja voi olla yli 200 kilokaloria. Annos lehtikaalia sisältää myös päivittäisen tarpeen A- ja C-vitamiineja, puhumattakaan runsaasta määrästä kalsiumia ja foolihappoa.

10. Vaihda välipalapatukka kouralliseen manteleita

Monissa välipalapatukoissa on valtavat määrät sokeria ja lisäaineita. Syömällä kourallisen manteleita saat proteiinia ilman sokeria ja lisäaineita. Äskettäin Harvardissa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että päivittäinen annos pähkinöitä voi pidentää elämää vähentämällä esimerkiksi sydäntautien, diabeteksen ja liikalihavuuden riskiä.

11. Valitse vähärasvaisen juuston sijasta tuoretta vuohen- tai fetajuustoa

Vähärasvaisessa prosessoidussa juustossa on runsaasti lisä- ja säilöntäaineita, puhumattakaan niiden mauttomuudesta. Siksi kannattaakin suosia ennemmin tuoretta vuohenjuustoa tai fetaa. Ne sisältävät yhdistettyä linolihappoa, joka voi auttaa kehoa polttamaan enemmän rasvaa.

12. Syö krutonkien sijasta pähkinöitä

Pähkinöiden tyydyttymättömät rasvahapot auttavat saamaan salaatista enemmän ravintoaineita. Vitamiinit A, D, E ja K ovat kaikki rasvaliukoisia, mikä tarkoittaa sitä, ettei kehosi pysty käyttämään niitä, ellet syö niiden kanssa rasvaa (jota saat pähkinöistä!).

13. Kokeile vaihtaa jäätelö jäädytettyyn banaaniin

Tekemällä näin vältät suuren määrän sokeria ja saat samalla runsaasti kaliumia, foolihappoa ja C-vitamiinia. Jos sinulla on hetki aikaa, voit jopa heittää banaanin blenderiin, jolloin saat siihen samanlaisen kermaisen rakenteen kuin jäätelössä.

Lue myös:

Julkaistu: 11.2.2014
Kommentoi »