Terve.fi

Onko pakko liikkua kun laihduttaa? Eikö riitä, että korjaa syömisiään?


Kumpi tehoaa liikakiloihin paremmin: liikunta vai ruokavalion korjaaminen?

Ei taida olla yhden vastauksen oikotietä entistä hoikempaan kroppaan, vaan parasta lienee valita kahden liitto: sekä ruokavalion petraaminen että liikkuminen.

Ikuisuuskysymys saa jälleen yhden näkökulman Everyday Healthin jutussa. Pelkästään ruokavaliotaan kunnostamalla voi kyllä saada kiloja pudotettua, mutta parempaan tulokseen päästään, kun lisäksi liikutaan, summataan jutussa.

Samaan tulokseen on päädytty esimerkiksi Obesity-lehdessä julkaistussa yhdysvaltalaistutkimuksessa: sekä vähäkalorinen ruokavalio että liikunta voivat laihduttaa, mutta parhaan tuloksen saa yhdistämällä nämä kaksi.

Jos pelkästään vähentää kaloreita, voi käydä niin, että menettääkin rasvaa lihaksista. Ei pitäisi tuijottaa pelkkiä vaa’an näyttämiä kiloja, vaan sen sijasta katsoa ennemmin rasvaprosenttia, neuvotaan Everyday Healthin jutussa.

Syö vähemmän kaloreita, kuin kulutat

Toisaalta painonpudotuksen kannalta ei auta pelkkä liikkuminenkaan, toteaa lääkäri Donald Hensrud yhdysvaltalaisen Mayo Clinicin sivustolla. Hänen mukaansa kalorien vähentäminen vauhdittaa laihduttamista tehokkaammin kuin fyysinen harjoittelu – mutta myös fyysinen aktiivisuus on tärkeää painonhallinnassa.

Hensrudin mukaan suurimmalle osalle ihmisistä lienee täysin mahdotonta kuluttaa kaloreita pelkästään liikunnan avulla niin, että laihtuisi.

Ehkä tästä peruskivestä ei päästä mihinkään: jos haluaa laihtua, pitää syödä vähemmän, kuin kuluttaa.

Julkaistu: 9.12.2013