Terve.fi

Liikunta ja vähäkalorinen ruokavalio - tehokkain tapa laihtua


Vähäkalorinen ruokavalio ja liikunta kummatkin karsivat liikakiloja, mutta yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan parhaan tuloksen saa kun ne yhdistää, väittää Obesity-lehti.

Tutkimuksessa neljäsataa ylipainoista 50-75-vuotiasta naista joko noudatti vuoden ajan vähäkalorista ruokavaliota, lisäsi liikuntaa tai muutti ruokavaliotaan ja liikkui enemmän. Neljäs ryhmä toimi vertailukohteena.

Vähäkalorisen ruokavalion ryhmäläisten tavoite oli tiputtaa energiansaantinsa 1 200-2 000 kaloriin päivässä rajoittamalla rasvan osuutta ja suosimalla vähäkalorisia ruokia. Liikuntaryhmän tavoite oli liikkua 45 minuuttia kohtalaisen raskasta liikuntaa viitenä päivänä viikossa.

Kun tutkijat punnitsivat naiset tutkimuksen päätteeksi, dieetin ja liikunnan yhdistelmä paljastui selvästi parhaaksi tavaksi laihduttaa, sillä se oli auttanut naisia karistamaan vuoden aikana noin yhdeksän kiloa.

Pelkkä dieetti tiputti seitsemän ja liikunta vain kaksi kiloa. Laihtuminen näkyi myös painoindeksissä, vyötärönympäryksessä ja rasvaprosentissa. Vertailuryhmäläiset, jotka eivät muuttaneet elintapojaan, eivät laihtuneet lainkaan.

Tuloksista ilmeni lisäksi, että eniten laihtuneet naiset olivat muun muassa pitäneet ruokapäiväkirjaa vuoden ajan ja kirjanneet siihen kaiken syömänsä ja juomansa vettä lukuun ottamatta. He myös kokkasivat omat ruokansa.

Uutispalvelu Duodecim

Lähde: Obesity 2011

Copyright Duodecim 2011

Julkaistu: 21.4.2011